• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Se var andra husbilar befinner sig

F

F.d. 839

Guest
Sv: Se vart andra husbilar befinner sig

Husse,

... kaninen bara dog :(. Tycker att "Du gamla du fria" också en animation. Men säkert så kommer kaninen tillbaks efter nyårs afton med en nyare version och hoppas bättre än den jag hade :holly-1-icon:, hoppas ni kommer att tycka densamma.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 24280

Guest
Sv: Se vart andra husbilar befinner sig

Vad dom andra befinner sig...tja..huvudsaken att jag vet var min befinners sig..förhoppningsviss på parkeringsplatsen utanför mitt fönster i morgonbiti..då är man nöjd:music-icon:
 
F

F.d. 3753

Guest
Sv: Se var andra husbilar befinner sig

Hej Belgien!
Som du kanske känner till så kör radioamatörerna något som kallas APRS och är samma sak som du beskriver. APRS.SE - APRS i Sverige. Dessa program är i grunden avsedda för att kommunicera via packet-radio men har också kommunikation via internet. Det finns en del freeware program för detta på nätet. Har inte mer än nosat på detta själv men vet man bara vilken server man ska snacka med och har möjlighet att knappa in adressen till den så går det kanske bra med något av dessa program.
Men.....
Är det kanske så att det är samma företag som håller med servern och som säljer programmet så man inte får tillgång till servern utan att betala?
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Se vart andra husbilar befinner sig

Zubac,

Ville bara visar vad man kan åstakomma. Jag har interesse för sånt men tror att det är mycket mer interessant för företag som vill veta vart sina bilar befinner sig. Denna mjukvara använd på rätt sätt kan spara tusentals kronor i bränsle om året, och för det vad det kostar är det mycket bra investering.
 
F

F.d. 4058

Guest
Sv: Se var andra husbilar befinner sig

För att få det i realtid behövs dator (eller handator) med mobilt bredband och GPS.

I datorn installerar du mjukvaran (klienten) som i sin tur skickar positionsdatan till Gpsgateservern. Där har dom nåt dom kallar Buddytracker som man kan registrera sig till gratis och om man vill gå med i olika grupper.
Finns både privata och publika grupper.

Hittade en pdf på svenska om mjukvaran
http://www.soltek.se/pdf/gpsgate_info_sv.pdf
Den kostar 29.95 euro på Franson
Klienten kan man testa gratis i 14 dagar.

Till Buddytrackern kan man registrera sig gratis utan att ha GPS men då får man flytta plutten manuellt.

Gruppen kan man även följa via webben tex. här (tillfällig sida)
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 4058

Guest
Sv: Se var andra husbilar befinner sig

Steg för steg installation av Gpsgate på en Windowsdator.

1. Ladda ner GpsGate klienten HÄR.
2. Starta programmet och följ installationsguiden.

GpsGate klient konfigurering.

Lägg till din GPS i klienten som "Input".
Detta exempel visar hur du använder en Bluetooth GPS (har du USB eller Garmin GPS, så väljer du det i listan).

1. Högerklicka på GpsGate ikonen i Windows verktygsfältet nere till höger och välj "Settings".
2. Välj din GPS i listan

Visa bilaga 11842

3. Tryck på "open". GpsGate-ikonen ändrar till grönt om allt fungerar.

Lägg till GpsGate.com som "Output"
1. Högerklicka på GpsGate ikonen i Windows verktygsfältet nere till höger och välj "Settings".
Välj fliken Output och i listan välj GpsGate.com (Send).

Visa bilaga 11843

2 Klicka på "Add" så öppnas ett nytt fönster.

Visa bilaga 11844

3. Klicka på "Next" så öppnas ett nytt fönster där du fyller i ditt användarnamn och lösenord. (Har du inte registrerat dig så gör det HÄR innan du fortsätter.)

Visa bilaga 11845

4. Klicka på knappen "Test" för att bekräfta att användarnamn och lösenord är korrekt.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 4272

Guest
Sv: Se var andra husbilar befinner sig

Vad kostar det att ladda ner respektive att använda dessa.
Har Telia navigator kostar 90 kr mån.
Men är inte så duktig på allt det här med datorer.
GOD JUL önskar vi er alla
 
F

F.d. 4058

Guest
Sv: Se var andra husbilar befinner sig

Jonny o Lotta

Att använda tjänsten Buddytracker på Gpsgate.com är gratis.
Programvaran som möjliggör automatisk uppdatering av positionen kostar 29.95 Euro.
Den kan testas gratis i 14 dagar
 
Senast redigerad av en moderator:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Se var andra husbilar befinner sig

Det finnes en annen viktig funksjon i gpsgate programvaren, med denne kan flere programmer på Pc dele en GPS. Det er og nå mulig å benytte en Garmin mot programvare som bare støtter NMEA og Garmin programvare med en GPS-puck.

Har benyttet gpsgate i 5 år, men har ikke oppgradert til nyeste utgave som støtter buddytracker og programvare på andre maskiner i et nettverk.
 
Toppen