• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Standard - svenska campingar

F

F.d. 2621

Guest
Som den välfungerande husbilsklubb som HBK är - i Sverige - borde en av våra viktigaste och stående frågor vara, att vi verkar för att campingplatser och ställplatser fungerar så bra som möjligt är. Att de bedöms och kritiseras på ett sakligt sätt, särskilt vad gäller standard, kategorisering med stjärnor och annat, miljöfrågor och inte minst priser.
Det borde ligga i allas vårt intresse, även för dom som mest fricampar och / eller åker utomlands - OBS !! Någon gång vill de nog också åka in på en fin camping i Sverige.

"Byrstner" startade en tråd i augusti, som tyvärr bara "levde" en knapp månad i detta ämne. Där efterlyste han förslag om hur vi borde gå tillväga. Detta är ett försök att blåsa liv i den tråden igen. Vi ska nog både känna ansvar för och vår unika möjlighet att kunna påverka utvecklingen.
 
F

F.d. 1471

Guest
Sv: Standard - svenska campingar

Tack för din hjälp att hålla denna fråga vid liv. Jag vet idag att SCR kommer inom några år att förändra sina regler men om vi eller andra trycker på med kraft kommer denna ändring tidigare.
 
M

Majja

Guest
Sv: Standard - svenska campingar

Jag tror att vi som tycker om att bo och åka med husbil måste på ett tydligt sätt göra klart vad vi egentligen behöver för standard. För vår del tycker vi att det ska finnas tillgång till toalett, dusch, avfallshantering. Färskvatten har vi tillräkligt med oss i bilen för att klara ett par dygn. Om det handlar om ställplatser inne i samhällen/städer ska dom ligga i närheten av en hamn eller centrum. Vad gäller campingar räcker det med samma utbud som på ställplatser. Problemet för oss med camping är att dom tar hutlöst betalt för det lilla vi kräver av service. Ofta står man och väljer mellan att betala ett par hundra kronor för en dusch och ett par toabesök på campingen eller att fricampa. En fundering som vi haft är att kanske en del av alla våra fina innomhusbadanläggningar/idrottsanläggningar som ofta står mer eller mindre tomma under den varma årstiden och har frikostiga parkeringsytor vill tjäna en liten slant på att upplåta ställplats? Skulle tro att med ovanstående förslag skulle vi kunna kryzza lugnt i Sveriges avlånga land och få massor av bra och serviceinriktade ställplatser till en rimlig kostnad.

Hälsningar

Majja
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.590
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Standard - svenska campingar

Det finns mycket vi kan göra tillsammans i klubben, men då fordras det att fler åtar sig uppdrag för att det skall fungera. Det är inte bara att kräva och förvänta sig att andra skall göra det.

Klubben behöver hjälp av de som är väl insatta i bestämmelser och regler för hur campingplatser skall vara och fungera. Så ni som kan, erbjud er till styrelsen att ta hand om denna fråga och ta fram förslag om åtgärder.
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Standard - svenska campingar

Väl talat, både Maija och Gunnar, så är det och det är väl i ett nötskal vad detta bör handla om. Jag ska själv gärna anmäla mig till en grupp som kan jobba med detta.

Viktiga frågor för vårt husbilsliv på sikt ska hanteras på ett bra och uthålligt sätt.
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Standard - svenska campingar

Vi har väl inte så höga krav kanske.. Det viktigaste är att bli TREVLIGT BEHANDLAD! Finns det bara en plats att stå på utan störande omgivning, en toalett och kanske dusch samt att man kan slänga avfallet så är vi nöjda. 100-150:- för en natt tycker vi är ok om det är rent och framförallt att man blir TREVLIGT BEHANDLAD, tyvärr så är det tydligen inte så vanligt. I somras var vi i Borgholm och stog på ställplatsen där (tror det kostade 100:-/natt) och det var helt ok! Trevligt bemötande av hamnkaptenen som dock bad om yrsäkt för att toaletten inte var så snygg, men det var inte båtklubben som grisade ner och skrev grafitti på väggarna.. Han lovade/hade som målsättning att det skulle finnas elettag till ställplatsen 2008. Sådant är i alla fall vi nöjda med då resten av hemmet är med på resan.
 
F

F.d. 24280

Guest
Sv: Standard - svenska campingar

för dom som mest fricampar och / eller åker utomlands - OBS !! Någon gång vill de nog också åka in på en fin camping i Sverige.
Standard..är inte så fikserat vid antalet stjärnor..eller rättare sagt bryr med inte om,men därimot är mera intereserat av priset!Nog tycker jag att det är dyrt för en mobilsolist som jag attåka in på SvenskaCampingar + att man måste lösa nåt märke för SCR-kortet.Nej...fortsätter att friparkera och åker utomlands.:) :)
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Standard - svenska campingar

Bäste Zubac, trist att du är så ointresserad av mitt förslag om att HBK ska verka för att husbilsfolket ska ha bra valuta för pengarna på såväl campingar som ställplatser - i Sverige.
Dig, som föredrar att vara "solist", och inte använda dig av sådana platser respektive mest utomlands, kan man bara önska lycka till med det.
 
F

F.d. 3605

Guest
Sv: Ställplatser skidanläggningar

Hmm... Hundvakten.
Varför bara MAX 50kr för oss med husbil ??
 
F

F.d. 3605

Guest
Sv: Ställplatser skidanläggningar

Hundvakten;

Vi tycker nog att du är lite fel ute.
Hur kan campingägaren veta om du ej utnyttjar campingens faciliteter eller ej ?
Och gråvattentanken måste väl också tömmas,vart tömmmer du den ??
Skulle du själv tycka att 50kr var en rimlig kostnad om du själv ägde campingen och räkna bort moms o övriga kostnader ?
Såklart måste campingen gå med vinst,hur skulle annars campingen kunna drivas ?
Vi tycker absolut att campingen måste ta ut en rimlig kostnad på minst 100kr varje fall.

Britt o Roger
 
F

F.d. 3605

Guest
Sv: Ställplatser skidanläggningar

Är det inte sådana saker som kan ge oss husbilsägare dåligt ryckte när det gäller miljön ?
Att vi skall ställa oss vid en gatubrunn o tömma gråvattentanken ??

Skärpning ta mej F-N !!
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.265
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Ställplatser skidanläggningar

Detta med att tömma gråvatten har varit uppe tidigare. Om det görs med finess kan det knappast störa någon. Det är kanske onödigt att ställa sig över en brunn på Kungsgatan. Ett par matskedar tvål och diskmedel och en tesked tandkräm klarar nog naturen av att ta hand om.
 
F

F.d. 673

Guest
Sv: Ställplatser skidanläggningar

Återigen ett ämne på väg bort från ämnet, så att säga... Jag hänger på snedstegen i alla fall, då så många andra redan gjort det...

Många bra synpunkter i JAndersB brev vad gäller parkering/övernattning i fjällvärlden!

Däremot förstår jag inte alls de synpunkter som ideligen framförs från olika håll att vi inte, rent allmänt, ska betala full campingavgift på campingplatser "för vi har ju allt med oss". Eeeeeeh.... och detta skiljer oss från husvagnscampare... hur...? De har också "allt med sig". Jag bor sällan på camping, men när jag gör det och där finns andra husbilar ser jag minsann även de flesta av dem springa ut och in ur servicehuset.

Står man bara på ren övernattning är det en annan femma, och jag skulle önska fler quick-stop och kanske lite genersare tider på dem (lite tidgare incheckning vore bra).

Vi tar inte upp lika mycket plats, det är sant, men på campingar med tomter tar jag upp en tomt även med min lilla bil.

Jag skulle också önska att jag som singelcampare inte behövde betala samma campingavgift som en barnfamilj, men det har inget att göra med om jag har tält, husvagn eller husbil.

SCR-kortet tycker jag är s-t och trams, men inte heller det har med tält, husvagn eller husbil.

Vi må vara en köpstark grupp, men ändå spenderar förmodligen barnfamiljen mer pengar än vi gör i många fall. Vi har ju gubevars "allting med oss". Vi behöver ju inget utifrån...

Det är just den här attidtyden att vi minsann inte är som andra campare som gör att vi kanske inte är helt välsedda överallt.
 

FredrikL

HBK Medlem
Inlägg
185
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
361
Medlemskap
2024
Sv: Ställplatser skidanläggningar

Såja, vi ska inte argumentera om camping eller ställplats, vi har alla olika behov och synpunkter på både det ena och andra.
Kan vi inte försöka att ta vara på all vår kompetens och fantasi så kan var och en av oss ta oss friheten att använda den efter eget gottfinande?
Vi har en ställplatslista som innehåller ställplatser, parkeringar i diverse städer, övernattningsställen av skilda slag, ganska rörigt men informativt, lite omständigt vid en snabbkoll för en övernattning.
Vi kan också hämtsa information på diverse sajter, och bli lite mer konfunderade.
Ett förslag är att vi delar upp alla våra platser i lite olika kategorier; t.e.x

camping = camping med vad det innebär, scr eller F

quickstop = camping som fattar att vi vill utnyttja en del av campingen

ställplats = officiell plats som komun eller privat markägare tillhandahåller för husbilar

rastplats = som av medlem kan rekomenderas och beskrivas

parkeringsplats = som av medlem kan rekomenderas

Fri-campingplats = som av medlem kan beskrivas och rekomenderas (naturlig ställplats?)

På detta sätt så skulle man kunna söka efter det man vill ha, vill man bara göra ett kort sov-stopp så väljer man egen "säkerhetsnivå", allt mellan camping och allmän parkplats i den stora staden!
För det är väl inte meningen att vi ska stjärn-märka allla campingar i Sverige och annorstädes? efter våra behov?


Om jag ska åka en viss sträcka, så kanske jag vill välja ut ett antal ställen som jag kan tänka mej att stanna på för övernattning, när jag kommer fram till destinations-ort så vill jag ha en annan typ av övernattning, typ ställplats med toa-, gråvatten- tömning etc.

Ju fler vi blir och fler platser som läggs in i nuvarande ställplats-lista ju rörigare blir det och jag kanske inte finner vad jag önskar.
Tycker jag
Fredrik
 
F

F.d. 3605

Guest
Sv: Ställplatser skidanläggningar

Ser man sig omkring på en svensk campingplats - och även utländska för den delen - så
är förekomsten av husbilar förhållandevis liten.......

Tycker det är mycket tragiskt Hundvakten att man skall öpppna kranen i smyg när det inte finns andra grannar intill, vad är et för ögontjänarstil gentemot miljön?
Är det så du tycker att vi andra seriösa husbilsägare skall uppfattas ??
Som sagt..vi lånar moder jord av våra barn o barnbarn..

Så du tycker alltså att vi här gemensamt här i klubben Hundvakten,borde kräva en max avgift på 50kr av campingägarna ??
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 28371

Guest
Sv: Ställplatser skidanläggningar

Hvorfor bare husbiler på Stellplatsene? Jeg tror at husvagneierene av og til har det samme behovet til å stå på en enklere plass. Det er ikke husbil-husvagn som er forskjellen, men vel så ofte de som bebor dem. En barnefamilie har større behov for aktiviteter for barn og de finner man som regel på en campingplass. Flertallet av husbilfolket tilhører vel ikke barnefamiliene, og har derfor andre behov. I Tyskland har man nå oppdaget at også husvagner er innredet for å kunne stå uten strøm og vann og avlop en dag eller to. Se bare på ADAC sin Stellplatzfuhrer og Reisemobil sin Stellplatzfuhrer som opplyser om Stellplatzer der man også kan stå med husvagner.
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Ställplatser skidanläggningar

Det är bäst att än en gång nämna, att vi är nya i branschen och kan därför ännu inte allt. Man tvingas ofta ändra uppfattning vissa frågor.

Efter ett par dagars intensiva försök att vinna gehör hos kommunfolk och flera andra instanser att skapa nya och flera "centrumnära husbilsplatser, med viss service och möjlighet att övernatta" och med hjälp av klubbens / Kjell-25 utmärkta informationsmaterial, så känner jag mig just nu något nedslagen och osäker i ämnet.

Jag har verkligen fått lära mig och inse:

att kommunfolk och näringsidkare av alla slag är helt nöjda med husvagnsfolket, som campar i utkanterna av samhället och tar personbilen in till tätorten och diverse attraktioner och där parkerar på vanliga P-platser. Dessa har säkert lika stor köpkraft som husbilsfolket. Varför skulle det sistnämnda behandlas annorlunda?

att det nog vore olyckligt om husbilsfolket blir betraktat som folk som söker ett slags gräddfil, som både är litet för fina och snåla att betala vad vanliga campingar begär , som tror sig kunna klara sig utan dessas anläggningar och service.

Vår kommun har ca 80.000 invånare, växer ytterligare så det knakar, har god ekonomi och ett attraktivt läge för turism nära storstan mm mm. Här finns summa 2 - t vå "husbilsplatser" - vid ishallarna, och jag har förstått att det inte kommer att bli några fler av den typen. Däremot tror jag, att det snart kan byggas fler "vanliga campingar" här.

Som sagt ovan. man får tänka om igen.
 
F

F.d. 1471

Guest
Sv: Ställplatser skidanläggningar

Om vi med samma intressen endå kunde enas så kunde vi kanske bli så starka så att vi kan påverka synsättet hos de berörda. Men så länga som vi inte kan enas är det bara pladder. Synd att du Concurro blivit behandlad som du blivit. Men jag förstår dig !!

Våra inlägg här brukar oftast sluta med att man pratar om något helt annat än det var meningen från början. Tråden byter ämne. Antar att det är födsloverkar som orsakar det.
 
F

F.d. 24280

Guest
Sv: Standard - svenska campingar

Inte undra på att tråden oftast byter ämne,det är gör det också i vanliga samtal..men man kommer tillbaka till ursprunget.Oftast finns inget längre att tilläga i tråden(menar något nytt) och då blir det lite si så där.Men jag tycker som Hundvakten..max 50:- eller mindre.Det skall räcka att få släppa gråvatten och tömma toatanken..och egentligen också fylla på färskvatten.Räcker det (ungefer) på kontinenten så skall räcka här med.Sen om jag vill övernatta på Campingen är det annat fema.
Mvh/:)
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen