• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bilbatteri

Anita o Dan

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Malmö
HBK-Nr
740
Medlemskap
2024
Hej!

Mitt startbatteri var helt plötsligt dött fast att det fungerat oklanderligt bara två veckor tidigare. Har haft det i laddning flera dagar men den helautomatiska Ctec-laddaren slår inte över till underhållsladdning så därför tror jag det är kass. Ska mäta syran på det imorgon men jag tror det blir till att köpa ett nytt.

Då är frågan, vad väljer man?

Har på omvägar fått reda på att 100 Ah krävs och minst 800 A i startkraft.

Har ni bra eller dåliga erfarenheter av ett visst fabrikat osv?

Hälsn Dan P
:D
 

Jägarn

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2024
Sv: Bilbatteri

Hej.

Man kan köpa dyra märkesbatterier eller åka till Biltema som är billigast på batterier.

Mina erfarenheter av Biltemas batterier; Bodelsbatteriet är från 2000, funkar ännu.
Startbatteri bytte jag efter 4 år, till ett 92AH, 2005. Startbatterier är färskvara bytes vid
3 - 4 års ålder.Vill inte sitta skogen någonstans och inte få igång motorn.

Tycke Jägarn
 

FredrikL

HBK Medlem
Inlägg
185
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
361
Medlemskap
2024
Sv: Bilbatteri

Köpte idag ett nytt batteri, Banner Marin 115AH á 990 spänn på SGA Gårdsfogdevägen 6 i Bromma! Det gamla har funkat klanderfritt i 2 1/2 år, men har nu tappat orken.
Men jag använder bilen alla dagar på året som kontor med en inkopplad Laptop, ljus vid behov, vatten och allt annat som kräver "power". (telefonladdare, radio, tv).

Jag har en solcellspanel liggande i förrådet som snart ska monteras! Å då dj....!
Fredrik
 
Toppen