• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Reservhjul

F

F.d. 9174

Guest
Hej alla kloka medlemmar,

Vi står i begrepp att byta bil till en utan reservhjul???
Reservhjulet består av en "pump", däck på burk.

I vår medlemstidning för (bürstner) finns en artikel om detta
och att det i Tyskland är tvingade att reservhjul skall finnas med.

Är det någon som känner till något om detta och gäller det
även några andra länder i Europa?

Tackar på förhand

Ulf
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.384
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Reservhjul

I min nya bil är det standard "Fix-and-go".
Icke sa Nicke, har extrabeställt ett reservdäck för jag tror inte på spray-burk om det skulle bli en skada på däcket.
Sedan kan man ju ställa sig frågan, hur ofta har du fått punktering.
För mig, ingen gång på 47år. Vågar dock inte ta chansen att bli ställd utan möjlighet att fixa OM det skulle hända.
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Reservhjul

Vi har diskuretat detta i en tidigare tråd. Men jag håller med Robert till 100. Själv har jag försökt att laga "punkteringen" med sprayburk, men inte f-n hjäpte de.
Däcket hade ju i stort sett exploderat.

Sedan att jag stod vid en trafikerad väg där folk körde som om dom var med ett Formel 1 race, det var ju en extra "krydda" på livet.

Nej, jag skulle aldrig chansa på att endast ha en sprayburk. Detta är ju bara ett bra sätt för Husbilsfabrikanterna att tjäna extra pengar.

Hls från kurt:confused: :twitcy:
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.273
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Reservhjul

De senaste två nya personbilar vi köpt har haft sprayburk. Där finns inte ens plats för ett reservhjul.

I usbile tror jag snarae att avsaknaden av reservhjul beror på viktbesparingen. I vår nuvarande togjag bort hjulet och ersatte med två burkar och en kompressor. På det sparade jag 28kg vikt.
 

FredrikL

HBK Medlem
Inlägg
185
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
361
Medlemskap
2024
Sv: Reservhjul

Att "lagapunkapåburk" inte är helt accepterat, är helt förståeligt! Är däcket med stora öppna sår funkar inte burk, MEN de flesta av oss har väl en tilläggsförsäkring, typ Falck assist, där man betalar en summa om ca 500 per år och har hjälp med hjulbyte, bränsle etc. Kan rekomenderas!!!!

Min erfarenhet av punkor är att det till 95% består av spik och skruvar i däcken. S.k. pyspunka vilket sprejburken nog orkar ta hand om. Men åk omgående till en gummiverkstad för att kontrollera och konstatera vad orsaken är.

Har man av någon oförklarlig orsak dammat in i en trottoarkant har däcket med stor säkerhet ett alldeles för stort hål för sprejburken. (eller fått en stor bula).

Åk inte till Stockholm i helgen, mer än 2 mm snö väntas = KAOS i trafiken!
Fredrik
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Reservhjul

"Punkasprej" är nog bra till en vanlig läckagepunka på en typ VW Polo och liknande, då funkar det! En däckexplosition eller ett punkat däck på en tung bil när hela stommen har gett sig innan man har hunnit stannat hjälper det inte mot. Sen har man knappast 1,8kg ringtryck i en husbil, snarare 3,0-4,0kg och det orkar den aldrig att blåsa upp till, inte ens så mycket att man törs och vill åka därifrån.. Nej, ett riktigt reservhjul är det som gäller. Vill man spara vikt på dom kilona så kanske man själv kan gå med i Viktväktarna istället *L*.
 
F

F.d. 55276

Guest
Sv: Reservhjul

Det brukar visserligen följa med en kompressor i
däcklagningssatsen som skickas med nyare husbilar,men jag tycker ändå att det känns riskabelt att ge sig
ut på någon större expidition utan reservhjul,man vet aldrig var man kan hamna,stå mitt ute i bushen med exploderat däck,ingen täckning på mobilen,inte kul!
 
F

F.d. 673

Guest
Sv: Reservhjul

Jag bytte till ett alldeles nytt och fräscht reservhjul förra året eftersom det gamla började se andfaret ut. Skulle aldrig falla mig in att vara utan reservhjul i husbilen! Kulle det gå så illa så att däcket behöver bytas är det knappast troligt att ett 185R14C ligger och väntar där jag råkar befinna mig när oturen slår till.

Jag tror dessutom på Murphys lag i detta sammanhang: Är jag förberedd med bra reservhjul kommer jag aldrig att få punka. Skippar jag reservhjulet så...

Nu har jag inga som helst problem med lastvikt i min bil, men skulle jag ha det skulle jag nog försöka dra in på något annat. Mindre vatten i tanken, hålla avloppstanken tom, vad vet jag...
 
F

F.d. 24280

Guest
Sv: Reservhjul

Läser och läser och förundrar mig att folk acepterar bilar i halv till miljon klasen utan reservhjul..utan bara en sprejburk,,vad då..det är minst 4kg tryck i våra hjul och vissa den spreyburken som kan blåsa upp däcket ,om det finns nåt däck att blåsa upp.Att inte återförsäljare ställer upp då..det är i alla fall inga 5000kronors bilar,och visst jag har reserv hjulet..sitter prydligt monterad i motorrumet och hjälper säkert till bättre viktfördelning.:) :)
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen