• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Träffen i Köttkulla

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.673
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
I dag , söndag, kom vi hem vid lunchtid efter en underbart trevlig träff i Köttkulla.

Vägen dit var inte så lång men vi skulle ju så klart använda oss av ”Agda” vår GPS. Hade för skojs skull kollat på nätet också vilken väg som skulle vara bäst. Att vi skulle mot Ulricehamn var ju helt klart och sedan Strängsered och Köttkulla. Inga problem.

I Ulricehamn så stannade vi vid ”von Lidl” för att bunkra upp lite gott inför helgens knytis. Vi var nog lite hungriga när vi handlade för det blev rätt mycket att stoppa in i kyl och frys. Kan tillägga att vi hade hälften med hem.

Efter stoppet så bar det iväg igen. Där kom en skylt med Köttkulla och så svängde vi höger där. Vägen smalnade av och smalnade av igen och övergick till en lerig grusväg med stora hålor i. Hoppas att vi inte får möte här tänker jag just som en bil kommer farande mot oss i vad som kändes alldeles för hög hastighet. Hjärtat hoppade upp och satte sig på helt fel ställe men bilen girade snabbt över mot sin högra sida så det hände inget. Jag fick be lilla hjärtat och återgå till det vanliga stället och att lugna ner sig till vanligt tempo. Sedan var det bara att skumpa vidare på lervägen. Fy, vad bilen såg ut när vi kom fram. Där fanns fler lerhögar än vår. Fick sedan reda på vilken väg vi skulle ha kört så att vi tog rätt väg hem.

Vi blev mycket varm mottagna av värdparen och blev visade till en plats på asfalten utanför den fina bygdegården. Sedan var det bara att kolla runt vilka som hade kommit och hälsa och kramas under glada rop.

Vi fick ett infoblad om helgens program och det stod kaffe och mackor på tur. Jättegott, vi var ju hungriga så det satt perfekt. Eftermiddagen gick snabbt med att bekanta oss med varandra. Det var många nya medlemmar här att lära känna. Dom som ville gick en trevlig tipspromenad. Det fanns några små intressanta urgamla stugor där och det var visning av dom av en lokalinvånare. Det var lärorikt och mannen hade mycket kunskap om ursprunget på stugorna. Det fanns många gamla föremål att titta på och vi var många som trängdes där för att lyssna och lära.

Några visade upp jättevackra julkort och även andra kort, samt läckra halsband till försäljning. Det var roligt att få smakråd vid val av smycke.

Till knytisen 18.00 kom alla med något att bära. Någon hade lite lätt och andra lite mer mastigt beroende på matvanor och dylikt. Kvällen förflöt under glatt samtal och det blev också en helt spontan auktion på skänkta prylar. Klubben fick på så sätt ett tillskott till kassan som överlämnades till kassören som var på plats.

Lördagsmorgon grydde med solsken och det såg lovande ut för dagens shoppingrunda. Kvart i elva samlades vi för avfärd till ”Kärringrallyt” i Gällstad. En imponerande samling av män hängde faktiskt med. Kul. Vi var 43 personer som åkte med. Bussen rullade lugnt på den smala vägen och vi var strax framme. Vi skulle samlas igen där bussen släppte av oss, fem i två.

Jag fick följe med 3 glada damer och vi sprang runt i så många affärer som vi hann med. Vi provade kläder och gav varandra smakråd och hade det riktigt trevligt. Vi träffade på många glade HBK-are under tiden och visade varandra vad vi hade köpt. I en väskaffär satt en kille bekvämt i en fåtölj och blev bjuden på en bit choklad medan hustrun hans letade efter något att handla. Vi blev också bjudna på denna choklad och den var ljuvligt god. Förstår inte varför jag inte köpte av den.

Prick 14.00 gick bussen tillbaka och alla var i tid. Hasse väntade med grillen på och det blev en ”korv med bröd” i solskenet. De flesta av oss var nog lite trötta och jag längtade efter att få av skorna och slänga upp benen i soffan. Så gjorde jag sedan och satt och slumrade och mådde gott en stund. Jag tror att många fler gjorde så för det var lugnt överallt.

Efter någon timme så började folk att synas ute igen och det var dag att gå ut med vovven så det passade bra att gå ut och mingla lite. Tiden rann iväg och det var snart tid för att förbereda kvällens knytis. Vi hade potatissallad och kallskuret, samt gravad lax med sås till, alldeles lagom. Vi hade även i kväll trevligt sällskap till bords.

Eftersom tipspromenaden nu var avklarad så blev vi under trevliga former och mycket skratt informerade om svaret på frågorna. Personligen så låg jag inte i topp, men det var väl ”fel” frågor.

Framemot 21.00 så serverades det Gubbröra på gott fullkornsbröd och en öl till. Det smakade alldeles utmärkt och alla åt med god aptit. Perfekt avslutning på en underbar dag.

Eftersom det var ”kördag” nästa dag så avslutades kvällen inte allt för sent. Jag tror att en del av oss var lite trötta efter dagen shoppingrunda.

Söndagsmorgon vaknade vi pigga och glada med solen blekt lysande från en blå himmel. Luften var kylig och marken frostig, en härlig höstdag. Nu började det igen, det där trista med att säga hej då till varandra. Tänk att det kan ta minst två timmar från det man har bestämt sig för att köra tills man kommer iväg?

Att mötas och skiljas är livets gång, att skiljas och mötas är livets sång.

Tack alla gamla och nya HBK kamrater för en mycket trevlig helg och tack till värdparen HBK 10 och HBK 95 som ordnade denna trevliga träff. Det var en mycket lyckad helg, och vi och många med oss hoppas att ni vill göra om det igen.

Vi ses snart igen hoppas vi!

Glada hälsningar till alla våra husbilskamrater från
Eva & Hasse
HBK 9

100_0989.JPG

100_0994.JPG

100_0996.JPG

100_0997.JPG
 
Senast ändrad:
Toppen