Sv: Nitrogen/kväve i däcken
Verkar finnas både intresse och skepsis betr. kväve i däcken.
Jag har inga intressen i däckbranchen men jag bifogar en förteckning jag fått från en däckfirma.
Rolf
Nitrogen i däcken, för din säkerhet
Vad är nitrogen?
Nitrogen och kväve är samma sak. Luften vi andas består av 78% kväve och 20,9% syre.
Ett luftfyllt däck släpper ut syre i en takt av 0,08 bar per månad.
Syre tränger ut genom däcket 30 – 40 % snabbare än Nitrogen.
Tryckluft innehåller ganska mycket fukt. Gummit i däcket oxideras (åldras) i kontakt med syret, fälgen oxiderar med syret och fukten i luften. Detta kan i sin tur förorsaka läckage mellan däck och fälg.
Låt oss på ett enkelt sätt förklara fördelen med att använda nitrogen i däcken.
- Trycket varierar ej beroende på omgivande temperatur.
- Rätt tryck i däcken innebär att däcken håller längre
- Rätt anläggningsyta mot vägbanan ger rätt väggrepp
- Vattenplaningsegenskaperna är bästa möjliga.
(Om en bil vattenplanar vid 59 km/tim med rätt tryck i däcken,
sker vattenplaningen redan vid 53 km/tim, om däcktrycket är
20% för lågt.
- Däcken slits jämnt över hela slitbanan.
- Med rätt tryck minskar punkteringsrisken.
- Nitrogen brinner ej, ingen antändningskälla vid däckexplosition.
- Avsaknaden av vatten förhindrar oxidation på fälgar.
- Avsaknaden av syre förhindrar åldringsprocessen av gummit i däcket.
- Nitrogen eliminerar falsklarm i övervakningssystem för däcktryck
Vad säger experterna?
I Tyskland kör lastbilar som transporterar farligt gods med nitrogen i däcken.
Nitrogen finns i däcken på alla trafikflygplan.
Goodyear
Goodyear hävdar att 15% lägre lufttryck ger 2,5 % högre bränsleförbrukning.
Goodyear hävdar att 15% lägre lufttryck ger 8% kortare körsträcka innan däcken är slut.
Dunlop
För lågt tryck kan orsaka däckproblem. Eftersom däckets belastningskapacitet till stor del beror på däcktrycket, leder det till sämre bränsleekonomi, tröga rörelser och eventuellt till överdriven mekanisk böjning och värmeutveckling, som i sin tur kan leda till katastrofala däckproblem.
Pirelli
20% för lågt lufttryck = 15% kortare däcklivslängd.
Pris 40 kr + moms = 50 kr per däck