• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

B Körkort före 1996

F

F.d. 839

Guest
Hejsan,

Hittade en husbils annons till salu dar det framgick : Får köras på B-kort för den som har körkort utfärdat senast 1996. Tjanstevikt 4410kg, lastformaga 540kg, totalvikt 4950kg.

Ar det nagon som vet om detta pastaende ar riktigt ?
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: B Körkort före 1996

Då är han väl inte omreg till pb2 men det går kanske att göra det,men då får man väl inte lasta ngt sedan.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: B Körkort före 1996

Om bilen är registrerad som Personbil typ 2 så får den framföras med B-körkort som är äldre. Är den registrerad som tung lastbil gäller minst cCkort oavsett ålder.
 
Senast ändrad:

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: B Körkort före 1996

Där ser ni vad man kan mycket ,jag har ju också en pb 2 som jag reg om i somras ,jag skäms.:swoon:
 
Senast ändrad:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: B Körkort före 1996

Självklart C :( . Det är alldeles för tidigt och du hann skriva medan jag redigerade ;) .
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: B Körkort före 1996

Ragge 358,

Lagstiftningen ar krangligt, det fattas klartext som ar begriplig av vem som helst. Det stod i salu annonsen : lastformaga var 540kg !!!
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: B Körkort före 1996

Michael Johansson,

Vem ar det som bestammer om ett fordon ska regas som PB2 eller tunglastbil ? Hittade foljande i mina undersokningar :

Personbil klass II :

En personbil som är permanent försedd med ett karosseri som är inrättat som bostadsutrymme och utrustat med åtminstone

a. fast monterade sittplatser,
b. fast monterade sovplatser som kan
utgöras av sittplatser som kan omvandlas
till sovplatser,
c. fast monterad utrustning för
matlagning och lagring och
d. bord.

Vilket jag antag att en husbil tillhor denna kategorie eller har jag fel ?
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: B Körkort före 1996

Jag får väl säga som Micke det är för tidigt .(det är det ofta) men så är det ibland.Susanne
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: B Körkort före 1996

En sak som jag reagerar över är ,jag kan ju köpa en stor sj buss o bygga om o klassa om till pb2.Det är rätt skrämmande är man inte van att köra längre fordon så ta man ju med refuger o allt i dens väg.
Nu slant jag in på ngt helt annat men detta är ngt jag reagerat på och funderat på ett flertal gånger
 
Senast ändrad:
F

F.d. 418

Guest
Sv: B Körkort före 1996

Det här har vi skrivit kilometervis om tidigare men jag tillåter mig i alla fall en liten men dock viktig korrigering: För att med B-kort få köra PbII med totalvikt högre än 3500kg måste detta körkort vara utfärdat före 1 juli '96. Om det därefter varit indraget, faller behörigheten. Detta är en "övergångskonsekvens" av ändringen i körkortsförordningen. Den är dock ännu inte prövad i domstol. Hälsn/AndersW
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: B Körkort före 1996

AndersW,

Jag har haft korkort sen 1967 aldrig blivit indragen. Med denna krangliga lagstiftning ar det forfarande ej klart for mig om jag far kora det tidigare beskrivna fordon eller inte :(
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: B Körkort före 1996

Om bilen är registrerad som Pb2 så är det fritt fram. Men, och här finns ett stort MEN, det är inte klarlagt i domstol vad som gäller. Möjligheten finns alltså att en trafikpolis skulle kunna stoppa dig och ta upp en anmälan om otillåten körning. Fallet kommer då att prövas och efter en förmodligen lång process leda fram till någon form av prejudikat.
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: B Körkort före 1996

Micke,

Ur annonsen framgar det inte att fordonet ar regad som Pb2 sa da antag jag far kora den tidigare namnde fordon.

Till alla, tack for samtliga bidrag.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: B Körkort före 1996

Nej, du måste kontrollera registreringsbeviset och vad som står där. Står det lastbil måste du ha C-körkort. Står det Personbil typ 2 så skall B-körkort räcka (med reservation för ovanstående) i ditt fall.
 
F

F.d. 418

Guest
Sv: B Körkort före 1996

Enda trösten vid ett eventuellt domstolsförfarande är att man då med fog kan hävda "rättsvillfarelse" och därmed undgå straff. Hälsn/AndersW
 
Toppen