• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

gasol panna

F

F.d. 3067

Guest
Hej!

Någon som har tips om vad det kan vara för fel på vår Alde 3000
den går en stund på gasol sedan så hör man hur den brinner ojämt för att sedan stanna, var ute i bilen nu och det fungera bra på 220V, har fungerat hela natten.

Gunnar
 
F

F.d. 3067

Guest
Sv: gasol panna

Hej Åke!

Får väl leta efter ögat och se om det är sotigt, är inte så kul att hålla på och rota med gasolen för när man inte riktigt vet hur de ser ut. vill inte att skiten ska flyga i luften.

Gunnar
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: gasol panna

Hmmm, kan det være noe rusk som dekker inntaket av luft til brennkammeret?
Dette er et ytre rør på skorsteinen. Er denne over tak så kan det ligge rusk rundt den nedre delen av hatten. Er det uttak på siden av bilen så se at det ikke er kommet blader inn i dekselet. Det siste du selv kan kontrollere er om viften i Alden fungerer, denne suger inn luft til brennkammeret som så blandes med gasol for forbrenning. For lite luft gir sot og lite varme.

det å åpne brennkammeret bør bare gjøres av de som har blitt kurset på vedikehold.

Det finnes en svært liten mulighet i at det er kontaktproblem med elektronikken - det var endel av dette for noen år siden. Er det dette så bedrer det seg ved at en tar løs kablene og setter de på igjen.
 
F

F.d. 3067

Guest
Sv: gasol panna

Hej Knut!

Fläkten i Alden fungerar, men jag ska titta på taket för där har jag inte tittat
har varit en del löv på taket, utblåset sitter på sidan av husbilen där tror jag inte att det finns något rusk

Gunnar
 
F

F.d. 24280

Guest
Sv: gasol panna

Jadå Gunnar,efter allt diverse hokuspokus..så måste du nog upsöka en serviceverkstad,för visst vill man att pannan går specielt på den här delen av året.Ha det gott/
Zlatko
 
F

F.d. 3067

Guest
Sv: gasol panna

Tack ni alla som svarat!

Nu ska ni få höra....jag får ta på mig dumstruten och ställa mig i skanvrån
den jä...gasolen var slut...det var det sista som jag trodde för vi har bara använt flaskan i 3 nätter men där fick jag tji för den var slut och nu går pannan som en klocka..

Gunnar:confused:
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 6238

Guest
Sv: gasol panna

Hej på Dig käre Husbilsbroder.

Nu skall Du inte vara sån.

Jag tycker absolut INTE att du skall ta på Dig "Hatten"

Jag säger som farbror Claes säger: Det är "VI" som tar av oss hatten för att visa att det du kom fram till, det var det som ingen hade trott på. Men det är ju bara det att det skulle inte vi erkänna.
Men att nu Du gjort detta visar Du att Du är större än dom flesta.
Fanns det flera personer av Din sort så hade världen sett mycket bättre ut.
Sträck på Dig Pal. Vi beundrar Dig. Hls från Göteborg.
;) ;) ;) ;) :D :D :D :D
 

FredrikL

HBK Medlem
Inlägg
185
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
361
Medlemskap
2024
Sv: gasol panna

Bra Gunnar!!
Verkligen jyst att kunna "erkänna" en sån blunder (som vi alla andra absolut har gjort nån gång men inte erkänt).
Å tänk vad mycket verkstadspengar du spart!!!!!
Å tänk va gubbarna här på forumet har kliat sig i huvet!!
Å så var det bara........
Å va Härligt!
Fredrik
ps. min panna är lite lurig, man får lura den lite med batteriet i tändaren, dvs plocka ner hela fronten å hålla på å mixtra lite så går den igång. det är inte tändaren det e fel på.
t.o.m han på östgöta camping är vilsen, men vi ska kolla upp den nästa vecka när jag ska stoppa in en el-tillsats. ds
 
F

F.d. 2692

Guest
Sv: gasol panna

Käre Gunnar, du är inte ensam, detta är visserligen länge sen men kommer att få leva resten av livet med min "strut".

Vi hade fått ett nytt kylskåp på firman och morgonen efter var där ingen kyla. Ringer leverantören och beklagar mig över vilken dålig kvalitet det var på skåpet som bara fungerade en dag. Dom skickade genast ut en servicetekniker som fixade problemet. Ni har nog gissat redan vad felet var, städerskan hade dragit ut kontakten vid dammsugningen och glömt sätta tillbaka den.

:mad:Vad är det första man gör när en elektrisk pryl inte fungerar, ingen 10.000 kronors fråga precis.
 
F

F.d. 3067

Guest
Sv: gasol panna

Hej på Er alla!

Oj! det ju nästan så man rodnar inte trodde jag att reaktionen på ärlighet skulle bli så här!!! men det värmer ska ni veta. Min devis har alltid varit att ärlighet varar längst i alla väder, detta med gasen är ju något man blir galen på, den slutar att fungera när man som minst vill det men så är det.

sedan så vill man ju tro att en 10 ska räcka mer än 3 nätter men ikke,
tydligen så ska man leta hela vägen när det gäller gasol.

Var ändå lite roligt så här efteråt när man tänker på situationen som var där kl5 på Lördagmorgon vaknade av att frugans 5 !! kattor ville under täcket men där låg redan vara 2 hundar och när kattorna kom så nära hundarna så fräste det lite här och var undrer täcke dock inte av matte utan de var av husse som blev ilsken av allt bråk han vill ju sova, inte bråka om utrymmet under täcket.

Gunnar
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen