• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Spricka i framrutan

G

GunDogs

Guest
Vaknade en morgon i somras och upptäckte att en spricka hade upptått i framrutan under natten? Det är en ca 20 cm lång spricka i nederkanten (den utgår från en skruv och svänger upp ca 5 cm och sedan åt höger). Blir det automatiskt en 2:a på Bilprovningen? I så fall är det ju lika bra att byta innan man ska dit (eller går det att laga?). Någon som har erfarenhet?
 
F

F.d. 8506

Guest
Sv: Spricka i framrutan

Om sprickan inte är i synfältet så det stör då bryr sig inte bilprovningen om det. Jag hade en spricka i nederkanten av rutan på en personbil och det var aldrig något snack om den vid besiktningarna.
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Spricka i framrutan

Nu på hösten när det är kallt o man sätter på defrosten o värme säger glasmästarna att sprickan kan sticka iväg o bli mycket längre så du kanske får byta även om det inte skulle behövts om du ej gör ngt åt det.Detta svar fick jag när jag skulle stoppa sprickan(som gått för långt):(
 

StJeP

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
590
Medlemskap
2024
Sv: Spricka i framrutan

Vår fick en spricka på liknande plats då vi bara haft vår bil i ett par dagar. Vi har en helintegrerad och där är, om vi förstått det rätt, framrutan en bärande del av konstruktionen. Vi ringde till försäkringsbolaget och förklarade hur det var och det var helt OK att byta ruta. 1500:- i självrisk. Gissa om vi var glada :wink: att vi kollat upp olika försäkringars självrisker (efter tips här på forum) innan vi tecknade någon. Sådär en 18.000:- + moms kostade den. Tänk om man skulle betala %-sats på beloppet också :wideeyed: .
 
Toppen