• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Någon som monterat eltillsats?

F

F.d. 3753

Guest
Är det någon som monterat denna själv?

Från Kama's sida:
GTR34140-01
Värmeelement 230V/450W för uppvärmning
av varmvatten. Elementet monteras runt
varmvattenberedare.
Inkl. manöverpanel, 2,5 m kabel och
kopplingsbox. Passar endast till Trumatic C,
serie 2 (med rostfri varmvattenberedare).

Hur svårt är det?
Finns det andra alternativ?
Tror att våran panna heter Truma 6002.

Mvh
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Någon som monterat eltillsats?

Hade också dom tankarna att sätta dit en värmare förut. Men jag fick rådet av en säljare att köpa gasol för pengarna istället. Har nu kollat att eltillsatsen kostar 4165kr på Kama. Det blir mycket gasol det. Sedan så är det inte mycket till effekt för att värma ca. 12 liter vatten med. Men står bilen konstant på el så blir det ett annat läge.

Har provat att värma vattnet på kvällen och sedan slå av beredaren till natten och man har då varmvatten hela nästa dag om man inte ska duscha på morgonen. Men för handtvätt och lite disk så räcker det gott.

;) Så resonerade vi;)
 
F

F.d. 3753

Guest
Sv: Någon som monterat eltillsats?

Tack för info!
Jag har också använt den tekniken med att stänga av på natten.
Hade en baktanke med eltillsatsen och det var att man skulle kunna ha den inkopplad när det är frostrisk och kanske få lite grundvärme så inget fyser sönder. Vet dock inte om man kan kan köra fläkten till värmesystemet när man enbart använder 220v.
Kan golv-värme som enbart går på 220v vara ett alternativ?
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Någon som monterat eltillsats?

Menar du att du ska ha vatten kvar i systemet när det fryser på. Tanken med grundvärme är nog bra för frostrisken. Men jag tror inte man kan tvångsköra fläkten på Truman.
Men om du är orolig för att det ska frysa sönder i kopplingar o dyligt så kanske det är bättre att tömma vattensystemet. Det är mycket enkelt på Truma.

Jag gör så här:
Tömmer tanken. Öppnar frostventilen med pumpen påslagen och lyssnar när den börjar pumpa luft och stänger då av den på panelen. Öppnar alla kranar så det med hävertverkan tömmer hela systemet. När allt är tomt så får pumpen gå en liten stund. Den tar inte skada av att gå utan vatten en liten stund. Det här visste du säkert.

Om du vill ha grundvärme så är det kanske lättast med ett elektriskt fristående element gärna med fläkt som står mitt i bilen. Det krävs nog också att alla skåpluckor speciellt mot golvet är öppna så värmen kommer åt utmed väggarna där vattenslangarna ligger.
Golvvärme blir nog bara ett bra alternativ om du ska använda bilen på vintern och stå på el. Varma golv är skönt.

:yes: Hoppas det var till någon hjälp:yes:
 
F

F.d. 3753

Guest
Sv: Någon som monterat eltillsats?

OK Håkan!
Golvvärme verkar lockande.
Läste tyvärr att kabe som har vattenburen golvvärme i sina husbilar inte rekommenderade att man körde med endast golvvärmen eftersom det finns risk för kondens. :-(
Tänkte ändå att man kunde använda golvvärmen tillsammans med ett elektriskt fläkt-element med termostat när man står parkerad utanför huset under veckorna. Man skulle då slippa tömma systemen och ha en inte helt utkyld bil när man ska använda den. El är trots allt betydligt billigare än gasol.
Tidigare när det har varit frostrisk någon natt så har jag gått ut och slagit på varmvattnet på 40 grader och öppnat dörren till "pannrummet".
Vi har inte tagit beslutet ännu om vi ska ställa in under den snöiga perioden eller investera i vinterdäck.
Ytterligare synpunkter på golvvärme mottages med största intresse!
 
Toppen