• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hjälp! Gasol i Tyskland?

Tommy o Monika

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
20195
Medlemskap
2024
Hej! Vi, två gamla k-rr...hmm, väninnor, som åker söderut på måndag om hälsan tillåter - vädret räknar vi inte med.
Vi har 2 11-or gasol med oss, men de räcker väl knappast om vi stannar ute i en månad?
Hur gör man med gasol i Tyskland o Danmark, nån som vet? Bara att byta, eller krävs extragrejor?
Skynda svara, vi är ute i elfte timmen!!!:p

Jo, fricampa i Tyskland, hur är det? Tänkte undvika autobahn.
Rhen- och Moseldalen hade vi nog tänkt oss.
Monika o Marie-Louise
 
F

F.d. 6657

Guest
Sv: Hjälp! Gasol i Tyskland?

Hej Tyskarna har en annan gänga men det finns adapters, men glöm det.
På många ställen fyllar dom era svenska flaskor, det brukar vara bra skyltat, annars bara fråga där dom säljer gasolflasker så fixar det sig.
Ha en riktigt skön tur.
H. Olof
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Hjälp! Gasol i Tyskland?

Under resor i Europa, mest Tyskland använder jag en tysk 11kg standard stålflaska (liknar den Svenska stålflaskan).
Köpte min flaska kompl och fylld för totalt ca 430 Sek 2004 (i Tyskl på enbyggmarkn). Nu senast jag fyllde flaskan i början sept 2007 kostade bytet av tom flaska till fylld flaska ca 106 Sek omräknat från den då ogynnsamma € kursen (9,35). DET tycker jag är billigt och gör det enkelt med gasol på resorna.

Det lönar sig alltså inte att släpa med sig svenska flaskor med gasol som dessutom inte går att fylla eller byta utanför Sverige!
Flaskbyten och flaskköp görs t.ex på byggmarknader, vissa mackar, separata gasförsäljningsställen och många andra ställen.

Enda förberedelse som behövs är att skaffa en sk "europaadapter", kostnad ca 100 Sek i hos husbilshandlare i Sverige, för att koppla ihop husbilen med den tyska flaskan.

Observera att den tyska gasen är inte så bra i mkt låga temperaturer (>-5) som den Svenska men det är ju få som använder husbilen då!

Rent praktiskt tror jag att man glömma att fylla svenska flaskor i Tyskland!

/ Ha en fin resa
 

Kicki & Kurre

HBK Medlem
Inlägg
356
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
811
Medlemskap
2024
Sv: Hjälp! Gasol i Tyskland?

Vi har alltid två gasolflaskor i husbilen, en tysk och en svensk + en adapter. Vi använder alltid den tyska först för den gasolen är billigast och när vi är i Tyskland så ser vi alltid till att ha en full flaska med hem.

Så mitt tips är också att införskaffa en tysk gasolflaska, det lönar sig!

Kicki
 
F

F.d. 6657

Guest
Sv: Hjälp! Gasol i Tyskland?

Hejsan libbrell! Hur kan du påstå att det inte går att fylla svenska
p 11 flaskor med gasol i Tyskland?
H.Olof
 
Senast redigerad av en moderator:

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Hjälp! Gasol i Tyskland?

Hej Olsson, jag har i varje fall inte lyckats hitta "naturliga" ställen att fylla gas på utan att ägna tid och åkande för att leta, dessutom är det krångligt vilket i varje fall vi tröttnat på.

Åker, i likhet med "Murum", alltid från Sverige med en svensk och en tysk flaska med den svenska som reserv. Den tyska flaskan kan bytas praktiskt taget var som helst där gas säljs vilket inte gäller då man vill fylla en svensk flaska i tyskland. Att det är är förenat med visst krångel att fylla en svensk flaska och att det inte funkar under helger det har vi under årens lopp praktiskt kunnat konstatera.

Som vi ordnat det med den tyska flaskan så är det lika naturligt med flaskbyte som hemmavid. Den tyska 11 kg's stålflaskan köps i tyskland fylld för ca 450 Sek och den återfylls för drygt 100 Sek lika lätt och på samma sätt som i sverige.

Detta förfarande har vi funnit mest praktiskt och det fungerar perfekt för oss.

Tilläggas kan att vid t.ex en bensinmack i sverige får jag betala ca 500- >600 Sek för att byta en tom till en fylld flaska (11 kg stål), i tyskland köper jag flaskan inkl gas för ca 450 Sek på/i samband med t.ex byggmarknader.
 
F

F.d. 3598

Guest
Sv: Hjälp! Gasol i Tyskland?

Jag hade inte oroat mig för att gasen inte räcker. Ska ni inte bada bastu i bilen räcker två flaskor långt. Men en adapter är aldrig fel. Gör det inte konstigare än det är. Det förtar reseglädjen.
 
F

F.d. 24280

Guest
Sv: Hjälp! Gasol i Tyskland?

Hej!
Nog måste man räkna att på den här sidan av året så går det lite mera gasol åt än när det gör på sommaren.Skönt att ha lite värme på istället för långkalsonger.Så visst är det bra med två gasdolflaskor specielt som är det bra att gasolen är billigt,jämfört med här hemma!Ha det bra på eran resan i våran södra grannland
hälsar/Zlatko
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen