• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Våg till Gasolflaska?

schmid

HBK Medlem
Inlägg
1.902
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024
Hej!

Funderat lite på om det inte kunde vara smart att skaffa en våg som står under gasolflaskan permanent. Finns det tunna vågar av elektronisk typ som man kan stänga av och sätta på när man vill ha reda på vikten i flaskan för att veta hur mycket det är kvar i flaskan? Det vore i mitt tycke väldigt praktiskt om det gick att lösa. Bara att trycka på knappen så har man svaret. Behöver kanske inte vara jättepresition på den bara så att man har lite koll. Skickar frågan vidare ut till er i klubben.

Mvh

:yes: &:wub:
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.585
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Våg till Gasolflaska?

Det finns en särskild våg för ändamålet, men ofta är det för dåligt med utrymme på höjden i gasolfacket för att ha flaskan stående på vågen. Det är dessutom en dyr lösning.

Bättre att satsa på en automatisk omkopplare mellan flaskorna för då slipper man gå upp på natten och koppla om och man behöver inte vågen. När omkopplaren bytt flaska vet man att den använda är helt tom.
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: Våg till Gasolflaska?

En fjädervåg, typ att väga fisk på, som klara ca 25 kg är fullt tillräcklig. Visserligen får man ta ut flaskan ur skåpet men man kan ju välja att göra det när solen skiner och det inte blåser. Då vet man att det räcker iallafall nästa natt.

EssoJ
 
O

Oskar-543

Guest
Sv: Våg till Gasolflaska?

Hej
Jag har en Truma våga for 2 flaskor i min Frankia
funger helt OK
men enkle Gasolflasker har for höj bund og så virker de ikke

Erik 543:wink:
 

Peter

FD HBK Medlem
Inlägg
393
Kommun
Nora
HBK-Nr
58
Medlemskap
2023
Sv: Våg till Gasolflaska?

På hemmaplan tycker inte jag att det ät några problem med gasol. Har man bara en flaska i reserv så löser det sig.
Nästan verenda mack har ju gasol. Utomlands kan det vara lite mer stressande.

På mässan i Düsseldorf såg jag att ALUGAS (Tyskland) kommer med en 11 kg aluminiumflaska med fyllstopp.
Den väger endast 6,2 kg tom och kan fyllas på vid vanliga mackar med LPG gas.
Sådana mackar kryllar det av ute i europa, tyvärr är de ovanliga i Sverige.
Här det satsas det mer på biogas och det finns det bara ett 10-tal mackar med LPG-gas i Sverige.

Lite av vitsen med "tankbara" flaskor är att det fungerar i hela Europa och att flaskan inte behöver vara tom för att fyllas.
Dessutom är ju priset på LPG-gas knappt hälften av vad man tar för gasol.

ALUGAS-flaskan med fyllstopp kommer att börja säljas om någon månad i Tyskland och kostar komplett med adapter ca 200€.
 

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024
Sv: Våg till Gasolflaska?

tänk på att man inte får installera elutrustning utan vidare i gasolskåpet!
en elektronisk våg, liksom annan elutrustning som monteras i gasolskåpet, måste vara EX-klassad (gnistfri och gastät kapslad) enligt gällande bestämmelser
 
Senast ändrad:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Våg till Gasolflaska?

Det skulle inte fungera med en elektronisk våg liknande brevvåg. När du stänger av den (eller den stänger av sig själv efter en viss tid) så visar den noll när den startas nästa gång. Den vet ju inte att det står något på vågen eller tror möjligtvis att det är en behållare som skall tareras och sedan fyllas med något som skall vägas.

Det finns andra metoder med ultraljud som visar vätskenivån på en tablå inne i bilen. Bättre men inte bäst i mitt tycke. Som Gunnar skrev är en automatisk flaskomkopplare bättre, särskilt en sådan som visar på en display inne i bilen när en flaska är tom och gasen tas från den andra flaskan.
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Våg till Gasolflaska?

Peter,

Jag anvander en sadan LPG flaska och ar mycket nojd med det. Jag tycker den storsta fordelen ar att flaskan inte behover var tom och att man behaller sin "egen" flaska, min flaska inkoptes for 2 ar sedan och ser ut som ny. Priset ligger pa kontinenten kring € 250.
 

Peter

FD HBK Medlem
Inlägg
393
Kommun
Nora
HBK-Nr
58
Medlemskap
2023
Sv: Våg till Gasolflaska?

Jag har länge tänkt köpa en Wynen eller GUG flaska med fyllstopp men ej kommit till skott.
Fick till min glädje se ALUGAS-flaskan med samma funktion på Düsseldorfmässan.
Den är i aluminium och väger (6,2 kg tara) knappt hälften vad de andra stålflaskorna gör, dessutom är den ca 800 kr billigare!
 
Toppen