• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gasol av eller på

F

F.d. 8491

Guest
Hej,

Har några funderingar om gasol under transport. Någonstans har jag sett att man inte får färdas med gasolflaskans ventil öppen i Tyskland. Är det någon som vet hur det är med det, gäller det flera länder......? Om det är förbud mot öppen ventil har man böter att vänta vid ev. kontroll....:cool:
Att man inte får ha gasolapparatur igång på färjor och vid mackar är en regel vi snappat upp.
Hur gör ni med gasolflaskan under transport? ......Öppen eller stängd ventil?
Vi har ventilen alltid öppen för det är bekvämt men det är kanske inte så smart trots att vi har gaslarm.

Hälsningar/Sven-Åke :confused:
 

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024
Sv: Gasol av eller på

tidigt i denna tråd diskuterades huruvida det är ett krav eller ej med en automatisk avstängningsventil eller ej på gasolanläggningen i en husbil
i veckan träffade jag en person från Svensk Bilprovning som sysslar med gasol- och ventilationsbesikningar på heltid och som behärskar regelverket innan- och utantill
hans uppfattning/tolkning av regelverket går i strid med vad Synnerholm uppges ha sagt i en radiointevju enligt ett tidigare inlägg
inom EU är det ett krav att alla gasolanläggningar som monterats/installerats på husbilar från och med 2007 ska ha en Secumotion eller liknande
observera att det är monteringsdatum för gasolanläggningen som styr och inte när fordonet är tillverkat
på min bil som sannolikt är tillverkad tidigt 2006 och med en gasolanläggning monterad på tillverkningsbandet finns således inget krav men på bilar som levererats under 2007 och som byggts under året i ett land inom EU ska anordningen finnas
kanske finns det anledning för dom som har nya nya bilar att följa upp detta
 

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024
Sv: Gasol av eller på

jag har läst på en del i de direktiv som reglerar frågeställningen tidigare i denna tråd

EU-direktivet (2001/56/EG) som reglerar gasolsystemens utformning i fordon ändrades i ett direktiv (2004/78/EG) till krav på att motorfordon och släpvagnar till dessa fordon ska vara försedda med anordning som hindrar okontrollerat utsläpp av gasol om värmaren av misstag kopplas ifrån

dock finns det ytterligare ett direktiv (2006/119/EG) där det sägs att inget land får vägra att bevilja ett EG-typgodkännande eller nationellt typgodkännade om fordonet uppfyllen kraven i det ursprungliga direktivet (2001/56/EG) , med dess ursprunliga skrivning

alltså kan man inte vid svensk kontroll av gasolsystemet förvägra registrering och godkännande om man i ursprungslandet har godkänt detta

i praktiken innebär det att vi får vänta på att de länder i vilka de flesta fordon tillverkas börja följa de direktiv som gäller, att det råder en viss irritation över detta tyckte jag mig märka när jag pratade med en person på Svensk Bilprovning som sysslat med gasolinstallationsbesiktningar

refererande till min kommentar i tidigare inlägg om att vara uppmärksam på detta lyfter frågan om vi som konsumenter kan kräva att bilarna uppfyller gällande EU-krav
kanske skulle det påskynda processen att låta tillverkarna genom sitt återförsäljarnät känna av konsumenttrycket?
 
F

F.d. 8491

Guest
Sv: Gasol av eller på

Hej CarthagoAnders,

Vår bil, en Dethleffs -07 levererad i juli, saknar automatisk gasutströmningsventil och jag påpekade detta för säljaren och begärde att de skulle åtgärda.

Han ville kontrollera och återkom senare med besked att det inte fanns någon lag på att fordonet skulle vara utrustat med en sån.

Det har naturligtvis levererats många husbilar under 2007 och de flesta saknar förstås denna ventil trots att det finns ett EU-direktiv från 2004 som föreskriver.

Husbilssäljaren har levererat en godkänd bil i enligthet med EU-direktiv från 2006 och därmed kanske uppfyllt sin del i avtalet med konsumenten även om säkerhetsnivån inte är den som EU-direktivet avsåg.

Finns det risk för oss husbilsägare, förutom säkerhetsrisken, att vi i något annat land får problem med myndigheter för att vi framför ett fordon som inte uppfyller gällande EU-bestämmelser?

För min del kommer jag att ta upp det här ytterligare med min säljare och hoppas fler gör lika.

Tack CarthagoAnders för bra information!

Hälsningar/Sven-Åke
 
F

F.d. 24280

Guest
Sv: Gasol av eller på

Tja,jag har alltid gasol på..tycker att kylen går bäst då..så likaså på färjör och bensin mackar åtminstone här i norden..på dom sydligabredgradena så får man tänka sig lite.Mycket varmare uttetemperatur ställer lite anorlunda krav,och då stänger man av gasolen.Här uppe i norden,är det ungefer samma både på vinter och så kallade sommaren.
 

Olle Ö

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
696
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
1028
Medlemskap
2024
Sv: Gasol av eller på

Risken för antändning på en bensinstation är större vid låg temperatur än hög. Eventuell utspillt bränse dunstar ju fort värmen medan den stannar kvar längre vid låg temperatur
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Gasol av eller på

Sven-Åke,

Alla länder har olika försäkrings lagstiftningar. Jag kan bara svara för Belgien där jag bor och enligt lag så är det förbjuden att ha kranen öppen under färd eller det ska vara en annordning att ventilen stängs vid en krok eller annat.

Förutom det måste det finnas på dörren där gasen förvaras sitta en sticker placerade som antyder att här finns det gas detta är för brandkåren.
 
F

F.d. 52919

Guest
Sv: Gasol av eller på

Jasså man kan ha gasolen på vid tankning, då kan grabben sitta i bilen med cigaretten tänd. Jag har för mig att det är förbjudet enligt lag att ha öppen eld vid en bränslepump!
Har jag rätt eller fel !?
 
F

F.d. 418

Guest
Sv: Gasol av eller på

Skärpning gott folk! Utöver det sunda förnuftet säger Sprängämnesinspektionens författning SÄIFS 1997:8 om bensinstationer att det råder rökförbud och förbud att tända eller införa öppen eld inom ett område av tolv meter från cistern ovan mark, avluftningslednings mynning, mätarskåp (pump), påfyllningslednings mynning, gasreturanslutning för tankfordon samt från pejlöppning på cistern i mark. Så är det! Hälsn/AndersW
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 52919

Guest
Sv: Gasol av eller på

Det var så jag menade även en tänd cigarett i bilen är farlig har påpekat några gånger vid tankning å fått gnäll. Grabben är förresten tankbilsförare och röker inte!
 
F

F.d. 673

Guest
Sv: Gasol av eller på

Tja,jag har alltid gasol på..tycker att kylen går bäst då..så likaså på färjör och bensin mackar

Menar du att du har låga på också, eller bara att gasolen är "öppen"?

Jag hoppas du menar att det inte är med låga på, eftersom det inte är tillåtet! Vare sig på färjor (de flesta i alla fall) eller bensinmackar. Som jag har sagt tidigare kan det väl hända att man schabblar och glömmer bort att stänga av, men att medvetet bryta mot dessa säkerhetsbestämmelser tycker jag är fräckt och nonchalant! Men förhoppningsvis var det inte det du menade, utan bara jag som missförstod!
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Gasol av eller på

Sven-Åke,

Förra året med nattfärjan från Göteborg - Fredrikshavn i kassa vid terminalen fick jag av Stena en folder med instruktioner hur flaskan skulle vara säkrad under resan. Fick en gul plast tejp som skulle sättas runt öppnings / stängnings kranen på själva flaskan och kompartimenten där flaskan förvaras skulle hållas öppet under färden. Medans jag höll på med detta så kom en av Stena's garage personalen och såg på att allting var i ordning, när klart så hänvisade han mig till utgången för inga passagerare fick vara kvar i garaget under färden.

Detta var första gången erfarenhet att Stena följde lagstiftningen till punkt och pricka. Grattis Stena fler färjor skulle följa ditt interesse angående säkerhets föreskrifterna :holly-1-icon:
 
F

F.d. 2549

Guest
Sv: Gasol av eller på

Belgien 1.

Den noggranna kontrollen som du upplevde på Stena har även jag varit med om – dock endast en gång. Huvudanledningen till att personalen stängde av gasolflaskans kran var att de vid en eventuell brand i fartyget, på snabbaste tänkbara sätt skulle kunna få samtliga gasolflaskor överbord, och detta skulle ske genom att skära av anslutningsslangen och sedan hiva dem ut i havet.

Jag undrar om denna deras tänkta åtgärd någon gång har verkställts.
Hälsningar från farbror Claes.
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Gasol av eller på

Fabror Claes,

Åker inte så mycket Stena längre utav olika anledningar men Stena GÖR i vilket fall kontroller vilket andra rederier inte gör :holly-1-icon:
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Gasol av eller på

Mycket intressant läsning detta med Gasol.

Det finns vissa inlägg om att det är personer som kör in och tankar sina bilar på bensinstationer med kylskåpet på. (Med Gasol)

Snälla, gör inte detta, det är ju fullständigt livsfarligt. Oavsätt vad lagen säger så måste ju var och en förstå vad som kan hända OM en olycka är framme.

Sedan detta med Stena.
Eftersom jag har jobbat på Stena i många år så vet jag om problemet med öppna lågor i fordon ombord. Jag var faktiskt en av dom första som reagerade på att det inte fanns någon koll på bilarna och husvagnarna när dom körde ombord.

Jag påtalade detta för vår Brandchef och när han förstod problemet så infördes det system som finns idag.

Sedan att det ibland kan finnas viss personal som inte kollar upp detta är bara att beklaga.
Vi hade några bränder på båtarna på 80 tiotalet och en del var anlagda. Men efter dessa "olyckor" så bedriver Stena stenhårda övningar med personalen för att träna OM det skulle hända.

Har inte åkt båt privat på länge med husbil men jag kan nog med gott hjärta säga att idag
kan ni åka med Stena utan att vara oroliga.

hls kurt
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Gasol av eller på

Godmorgon Kurt,

Detta med Stena låter ju "super". Som jag skrev i ett tidigare önskar jag att fler rederiet skulle tag sitt ansvar och se efter säkerheten följs men som valigt är det brist på personal. Om man tänker efter hur många färjor det far runt kring Kattegat - Ötsersjö - Nordsjö så är det förvånansvärd mycket lite olyckor som inträffar, här tror jag att husbilägaren själva är medveten om faran och ser till själva att allting är stängd utan att någon av personalen behöver hänga över axel och se att allting är i sin ordning. Grattis säger jag till alla husbilsägaren :holly-1-icon:
 
F

F.d. 24280

Guest
Sv: Gasol av eller på

Menar du att du har låga på också, eller bara att gasolen är "öppen"?

Jag hoppas du menar att det inte är med låga på, eftersom det inte är tillåtet! Vare sig på färjor (de flesta i alla fall) eller bensinmackar. Som jag har sagt tidigare kan det väl hända att man schabblar och glömmer bort att stänga av, men att medvetet bryta mot dessa säkerhetsbestämmelser tycker jag är fräckt och nonchalant! Men förhoppningsvis var det inte det du menade, utan bara jag som missförstod!
Jadå..det verkar att många lagar och bestämelser är till att försäka kringå så varför skulle inte vara det,förbjudet mot öppet låga på mackar.Sällan har man sätt nån husvagnsekipage som stannar innan macken och nån går in i vagnen,trots att dom flesta kör sinna kylskåpar på gasolen.Inte är Vi laglydiga annars skulle inte folk köra med kameravarning i GPS.Ex.kan man räkna upp hur många som helst.Visst har Vi med husbilar enklare att stänga av kylen..men hur många är det som gör det.Schabbla och glömma bort..hur kan man göra det..
Mvh/Zubac
 
F

F.d. 2549

Guest
Sv: Gasol av eller på

Att mer eller mindre uppmana till lagbrott och öppet visa nonchalans till våra säkerhetsbestämmelser, det anser jag inte ha något berättigande här i våra diskussioner. Har man uppfattningen: ”Själv är bäste dräng” och man bortser från goda råd, då är mitt råd: Behåll det inom dig.

En förundrad farbror Claes

 
Toppen