• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vattenpump

F

F.d. 3738

Guest
jag har en Hymer camp. I vattentanken finns " två" delar, en pump och en , som jag trodde tryckgivare eller dyl, som ligger i botten. Men.. nu tror jag att det är två pumpar?Den som ligger lös i botten, verkar bara pumpa runt runt !
kan det vara en dubbelpump som jobbar i "serie" så att den i själva verket ska var ihopkopplad i ett " L " Den som ligger i botten matar in i den hängande-- för att öka
tryck och flöde ??? Och att helt enkel nu har brutits isär ??!

någon som vet ?
(i min sommar-värld har solen lyst...så jag har inte tagit tid att öppna och kolla riktigt ordentligt ..vad det är för prylar i tanken)

hälsn, Ingbert
 
Lösning
Sv: Vattenpump

tack för det ni skriver om mitt nickname och min/vår avatar, det värmer ska ni veta

nu åter till ämnet för denna tråd - vattenpumpen
Ingbert ville ha en bild av min pump, var precis ute och fotograferade utan att tappa kameran i tanken :)

Vattenpump Hymer.JPG

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024
Sv: Vattenpump

hej Ingbert
på min Hymer finns en pump som liknar denna
Fritz Berger: Ihr Spezialist für Camping und Freizeit

enligt bruksanvisningen och bilens tekniska specifikation ska Hymer-bilar ha en pump som kallas "tandempump" vilket jag tolkar som två pumpar som samarbetar för ett högre flöde
kanhända är det det du ser när du tittar ner i tanken bara det att pumparna inte sitter ihop som på min Hymer
jag kan nog komma åt att ta en bild i morgon om du vill
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Vattenpump

Lite Off topic:

Denna tråd föranleder mig att fundera på dränkbar pump vs tryckvattenpump. Jag har aldrig sett husbilar med dränkbar pump men det skall erkännas att jag inte alltid kollar vad det är för vattensystem i bilarna. Men där jag har kikat på just detta har det alltid varit tryckvatten. Hur vanligt eller ovanligt är det med dränkbar pump? Vad är för- respektive nackdelar med systemen?
 

Thomas och Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
623
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
489
Medlemskap
2023
Sv: Vattenpump

Hej!
Utan att veta säkert tror jag att du inte kan få en tryckstyrd dränkbar pump. Det skulle i såfall vara att komplettera med en förstärkningspump (som det tydligen är i Hymer bl.a.) men då har man ju ytterligare en komponent att serva/reparera. Jag TROR också att en tryckstyrd pump är mer driftsäker än en dränkbar.
Däremot är de flesta (alla jag sett) dränkbara pumparna billigare än de dränkbara.
Tryck/flöde tror jag är likvärdigt i båda fallen.

/Thomas
 

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024
Sv: Vattenpump

som sagt, i min Hymer sitter en dränkbar pump av tandemtyp vilket jag tror är två seriekopplade pumpar för att ge hög kapacitet
i mina tidigare husbilar har det varit tryckstyrda system
vilket som är bäst? jag tycker inte att jag upplever något sämre flöde på vattnet i Hymern, pumpen är tystare när den går vilket förmodligen beror på att den är nedsänkt i tanken med vattnet som isolerar ljudet till skillnad från en tryckstyrd pump som kan ge stomljud i bilen om den inte är omsorgsfullt monterad
dessutom tycker jag känns det tryggare med en pump som inte går och går tills vattnet i tanken är slut vid ett eventuellt läckage på en ledning eller en koppling, vi lket ju en tryckstyrd pump gör, den sänkbara pumpen styrs ju med brytare på resp vattenutkastare i systemet

trots detta har jag nu köpt en bil, inte en Hymer alltså, med en tryckstyrd pump :eek:
 

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024
Sv: Vattenpump

tör jag så här på en undanskymd plats erkänna att jag bytt till en .....Carthago Chic T47
får den kanske i nästa vecka, får och får förresten det kostade ju en slant :cool:
nu vet jag inte hur jag ska göra med min signatur, några förslag?
 

Lasse-125

HBK Medlem
Inlägg
669
Kommun
Trosa
HBK-Nr
125
Medlemskap
2024
Sv: Vattenpump

:spinny: Man har ju lärt "känna" Dej som HymerAnders här på forumet,så för mej skulle det bli konstigt om Du bytte signatur.Kommer nog alltid att tänka på DEJ som HymerAnders.:spinny: Vad Du än gör så byt föralldel inte avatar.Den blir man verkligen glad av.:spinny: Mvh.Lasse.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Vattenpump

Vi lever i förändringens tidevarv där skiljsmässor och omgiften är vanliga.
Så länge det rör byte av husbil så är kostnaden rätt begränsad även om det kostar.
Som sagts tidigare, byt inte din trevliga avatar.

Det blir väl annars att annonsera på familjesidan:
Skiljsmässa - Omgifte.
Härmed meddelas att jag skiljt mig och gift om mig med en Chic en från Carthago.
I samband med giftermålet antar jag namnet Anders-377.
Meddelas endast på detta sätt.

Vi, "dina HBK-släktingar" känner igen dig på de glada nunorna i avataren.
Det var mitt förslag, flexibelt tål flera byten av bil.
:wink:
 

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024
Sv: Vattenpump

tack för det ni skriver om mitt nickname och min/vår avatar, det värmer ska ni veta

nu åter till ämnet för denna tråd - vattenpumpen
Ingbert ville ha en bild av min pump, var precis ute och fotograferade utan att tappa kameran i tanken :)

Vattenpump Hymer.JPG
 
Senast ändrad:
Lösning
F

F.d. 3738

Guest
Sv: Vattenpump

hej Anders, ok, då tror jag att man har gjort det med 2 st pumpar kopplade i serie på min -99 bil. Jag ska titta lite närmare på detta.

Anders, bli Glad för din nya bil !! kul tanke och hoppas jag handling.

Ingbert
 
Toppen