• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

AC till Bodelen

M

mikkis

Guest
Ac till bodelen tänker jag installera i vinter på våran Home-car PL 630 -05.
men !!! jag vill inte ha den på 220volt utan på 12 volt,

Vi fricampar ju så mycket som möjligt och har 2st små papillon hundar, Att åka ner till Spanien eller syd europa som vi oftast gör så vil jag inte vara beroende av 220volt. Finns det alternativ med ac utan 220 volt ?
Någon som vet?
Tacksam för svar!
/
Mikkis
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: AC till Bodelen

Du lär nog drabbas av en rejäl övervikt på bilen med tanke på alla batterier du behöver för att driva en 12V AC som ger någon kylande effekt. Visserligen kan du kanske klä taket med solpaneler och i bästa fall få en del av energibehovet täckt den vägen. Men det lär inte räcka på långa vägar. Betänk att en AV har en effekt på kanske 1000W vilket ger ca 80A. Skall du köra ACn i exempelvis sex timmar blir det 480Ah vilket i sin tur kräver 8 normalstora fritidsbatterier som kommer att kräva en rejäl generator för att bli återladdade vid körning.

Solpanelerna lär inte ge så stort tillskott. Antingen måste du parkera i fullt solsken för att få bästa effekt ur dem eller parkera i skugga för att sänka temperaturen men också sänkt effekt från panelerna. I slutändan ger antagligen skuggparkeringen bättre klimateffekt än solpaneler i solgasset.

Tyvärr lär nog inte en 12V AC vara ett realistiskt alternativ.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: AC till Bodelen

Instämmer med Michael.
Men det finns tror jag enklare kylanläggningar som går på 12V och driver ut en fuktad luft som ska kunna kyla till en viss del. Dom tankas med vatten eller så kopplar man till sitt eget vattensystem.

Kanske att alternativ att forska kring.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: AC till Bodelen

Följer med intresse denna tråd.
En fråga: är det ett alternativ att ha en egen bensindriven generator med sig för att driva AC:n när anslutning till 230V från stolpe inte finns?
Fördelar - nackdelar???
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55256

Guest
Sv: AC till Bodelen

Följer med intresse denna tråd.
En fråga: är det ett alternativ att ha en egen bensindriven generator med sig för att driva AC:n när anslutning till 230V från stolpe inte finns?
Fördelar - nackdelar???
Mycket bensin, mycket oväsen.
Ove.G
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: AC till Bodelen

Tack Ove G.
Det verkar inte vara något alternativ.
AC:n i bodelen, då är man beroende av 230V från stolpe. Rätt uppfattat?
Läste i en annan tråd om övervintring i Spanien och en där rekommenderad campingplats. Där hade de 5A i stolpen, räcker det eller är det så att i uppstarten av AC behövs mer än 5A?
 
Senast ändrad:

Bozze

HBK Medlem
Inlägg
405
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
704
Medlemskap
2026
Sv: AC till Bodelen

Roberth,
Jag har en ac på taket och ett honda 20i och det drar inte så mycke bensin och inte så mycket oväsen.
När jag kör min ac dometic 1901 så för den sådant oväsen så jag hör inte elverket ändå. (Du är välkommen att lyssna om du vill)

Bosse.
 
F

F.d. 3605

Guest
Sv: AC till Bodelen

Roberth,
Jag har en ac på taket och ett honda 20i och det drar inte så mycke bensin och inte så mycket oväsen.
När jag kör min ac dometic 1901 så för den sådant oväsen så jag hör inte elverket ändå. (Du är välkommen att lyssna om du vill)

Bosse.

Vi håller med dej Bosse, vi kör också våran AC med ett elverk när vi fricampar.
Fungerar utmärkt tycker vi, och våran hund Harry nickar instämmande !
 
Toppen