• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Insprutningsfel

Curt & Anna-Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Myresjö
HBK-Nr
669
Medlemskap
2022
Insprutningsfel!!

Jag har en Fiat 2007 2,2 Jet turbodiesel 100 hk. Vid en del tillfällen har den stannat då jag ska starta vid vägskäl och rödljus, det har också hänt att varvet inte har ökat vid pådrag efter att jag växlat i vägkorsningar. Nu senast i Örebro så hände det och då trampade jag ner gaspedalen rätt bestämt, när varvet efter en stund ökade tändes varningslampan för insprutningfel. När bilen stått still ett tag slocknade den av sig själv vilket inte är vanligt utan man måste släcka den med datakontrollboxen. När vi kollade den på Lillåns Bil låg inte några felvärden kvar. På hemresan gick bilen som vanligt utan några stopp. Är det fler som har samma erfarenhet? Jag har hört att 100 hk:n har krånglat för någon mer.

Campinghälsningar Curt. :(
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Insprutningsfel

Du kanske har vatten i bränslet? Tankar man bara på mackar så är det nog ingen risk men många som har dieselbilar tycks ha en förmåga att slå i allt bara det är billigt... Om du har en dräneringsplugg i tanken så tappa ur lite och se om det kommer vatten, kan ju även vara tanklocket som inte är helt tätt. Byt bränslefilter på den och slå i nån tillsats i tanken som blandar upp eventuellt vatten och förbränner det, Pro Tec diesel conditioner tex.
 

Curt & Anna-Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Myresjö
HBK-Nr
669
Medlemskap
2022
Sv: Insprutningsfel

Hej Kölis!

Bilen har inte gått mer än 400 mil och när jag hämtade den i december tankade jag den full på Shell i Vetlanda vid hemkomsten så tanken var full under vintern i övrigt har jag också bara tankat på mackar. Om det vore vatten i tanken borde den väl stanna helt och behöva luftas för att gå igång igen. Inget stopp skedde under körning med den diesel som stått över vintern. Nästa tankning skedde på OKQ8 i Eksjö, en tid därefter stannade den i Vrigstad men den startade lätt vid omstart. Senare har vi tankat på Shell i Värnamo, OKQ8 Eksjö och Shell i Falköping. Jag vet ett fall till med samma motor som har samma problem så vi får väl se om det finns en lösning.

Campinghälsningar Curt.:(
 

Hi Life

HBK Medlem
Inlägg
137
Kommun
Malmö
HBK-Nr
569
Medlemskap
2024
Sv: Insprutningsfel

Jag har hört att på några modeller av nya Fiat bilar har där kommet tanklock utan luftningshål. Vilket innebär att det blir undertryck i tanken och då orkar inte diselpumpen mata motorn med bränsle.
Kolla med att ta av tanklocket och hör om tanken suger luft när problemen uppstår.
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Insprutningsfel

Har du vatten i tanken så hjälper det inte med att lufta, du får ju bara fram vatten i alla fall. Jag har läst här på forumet att en annan har råkat ut för rostflagor i tanken, på i princip ny bil. Kolla i tanken hur det ser ut, ta bort bränslefiltret och töm det så ser du om det finns vatten eller rost i det.
 

Curt & Anna-Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Myresjö
HBK-Nr
669
Medlemskap
2022
Sv: Insprutningsfel

Hej Kölis!

Jag förstår inte hur du kan föreslå att jag har vatten i tanken eftersom jag noga beskrivit hur bilen beter sig. Om det var vatten skulle den ju inte starta genast igen. Läste du inte vad jag skrev? Att det skulle vara flagor i tanken kan jag inte tro heller eftersom tanken inte är av plåt utan plast.

Campinghälsningar Curt.
 
F

F.d. 55271

Guest
Sv: Insprutningsfel

Hei curtax,
Jeg hadde en Fiat 2,8 2005 som kranglet omtrent som din. Problemen ble løst etter nye om og men. Til slutt så var det en plugg forbindelse som kranglet, dårlig kontakt. Ledningene ble loddet (lødat) i stede for plugg. Da ble bilen OK. Mitt problem oppstod ofte etter en rystelse i bilen, men ikke altid. Mitt problem ble ikke løst før etter garangtitiden. Til å begyne med var det meget skjelden, så vekstedet hevdet at det ikke var noe å bry seg med. Jeg mistet plutslig motorkraften og insprutnings lampen lyste. Bilen hadde aldri problem med å starte selv om lampen lyste, men motorkraften var sterkt redusert. Siden har jeg hørt at dette hadde hent flere, men så lenge jeg hadde feilen så hadde verkstedet ikke hørt om tilfellet.
Lykke til. Se å få gjort noe før garangtitiden utløper.

Redigering:
Pluggen var i forbindelse med gaspedalen og insprutnings regulatoren.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 18371

Guest
Sv: Insprutningsfel

hej köpte en 07a toskana och fick liknande problem
felet var korrition på insprutningskontakterna lite kontakt sprej gör susen
wildstar
 
Toppen