• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Haveri bodelsbatteri igen

Julle o Gunvor

FD HBK Medlem
Inlägg
232
Kommun
Motala
HBK-Nr
567
Medlemskap
2021
Sesongsstart 2006 konstaterade jag att bodelsbatteriet pajat
köpte nytt
sesongsstart 2007 samma visa:mad: köpte nytt
batteri hel--tet har nu pajat igen

Bilen står på under hålsladdning

Misstänker att det måste vara något fel som orsakar detta
Hur kolla detta

Har ej kunnat konstaterat att överladdning är orsaken

Okunniga Jag önskar hjälp med förslag till åtgärd

Julle :(
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Haveri bodelsbatteri igen

Det låter som om laddaren inte slår över till underhållsladdning när batteriet är fulladdat. Jag upptäckte själv att laddaren i vår bil antagligen inte hade denna funktion så jag fick byta två 100AH batterier. Det var ju lagom muntert! För säkerhets skull bytte jag också laddare till en modernare variant. Nu funkar det som det skall.

Vi får hoppas någo annan sakkunning kan lämna tips om hur du kan kontrollera om laddaren har underhållsfunktion. Förmodligen lägger du en amperemeter i serie (tror jag) mellan laddare och batteri och ser om strömstyrkan sjunker när batteriet borde vara fulladdat.

Jag antar att du kontrollerat eventuella instruktionsböcker etc.
 

KuMaNi

HBK Medlem
Inlägg
1.331
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
50
Medlemskap
2024
Sv: Haveri bodelsbatteri igen

Riktigt som du säger Michael - alla laddare har inte denna funktion. I många husbilar sitter en enklare typ av laddare bör vara elektronisk. Kolla din laddare "Julle". Batterierna bör vara fritidsbatterier eller Gellbatterier som tål djupurladdningar.
 
F

F.d. 8506

Guest
Sv: Haveri bodelsbatteri igen

Vid laddning bör spänningen stiga till ca 14,1 V och sedan ska laddaren gå över till underhållsladdning som bör vara ca 13,5 V.
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Haveri bodelsbatteri igen

Det viktiga är att man kollar batterivattnet med jämna mellanrum, helst en gång i månaden om man har batterier som inte är kapslade/underhållsfria. Har man en laddare med underhållsfunktion så laddar ju även den när det behövs och då kokar det lite i batterierna varvid vattnet ångar bort genom ventilationsslangen.
 
Toppen