• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

El fråga

F

F.d. 9091

Guest
Är i full gång att fixa till elen i vår buss då förra ägarna endast kört med 220v och startbatteriena. Funderar på Biltemas fritidsbatteri 3x80ah i bostadsdelen till start har jag 2x100ah men dom har jag inget från bostadsdelen in kopplat längre. Har även köpt mig ett elverk mod billigre (Verkstads boden)

Nu några frågor..:wideeyed:

Hur har ni gjort för att ladda via generatorn när ni kör men ej tömma start batterierna?
Jag köpte någon diod som sitter på en platta (Alde) som sitter mellan start o bostads plus men förstår inte hur den ska funka:confused:

Hur mycket behöver man säkra av kylskåpet 12V?

Har monterat en omvandlare 12V-220V 1000W Jag montera den så när vi inte har 220v så kör jag in strömen från omvandlaren i bussen så man har 220v i alla uttag men hur gör man med batteri laddaren kan den sitta kopplad då med eller den tar mer ström än den ger??
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: El fråga

Tyvärr lär nog generator ta mer ström än den ger om den körs på din inverter. Annars hade du uppfunnit perpeetum mobile och blivit både berömd och rik :D !


Enklast är nog att sätta ett 220V relä mellan din inkommande 220V-anslutning som kopplar in batteriladdaren när du är ansluten till en elstolpe. När du däremot kör invertern så är laddaren frånkopplad.
 
F

F.d. 9091

Guest
Sv: El fråga

ok.. misstänkte det:swoon: Tänkte kanske det gick jämt upp så kanske man inte behövt göra något.. Skulle vara bra om det funka nästan som en evighetsmaskin:twitcy:
 
Toppen