• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Internationellt campingkort

sommargledje

FD HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
620
Medlemskap
2021
Hej alla glada husbilsvänner!!!

Har idag gått med i HBK
Verkar vara en trevlig klubb
Så till min fråga: behövs INTERN.CAMPINGKORT i TYSKLAND,ÖSTERRIKE???
Har tänkt köra söder ut i sommar första gången utan för Sverige och mitt andra
"hemland" Danmark.
Bosse
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.598
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Internationellt campingkort

Man behöver inte Int. campingkort i något land men det kan vara bra att ha. Vissa campingplatser erbjuder rabatt om man har kortet och man slipper oftast lämna ifrån sig passet.
 

Hymer

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Lessebo
HBK-Nr
43
Medlemskap
2024
Sv: Internationellt campingkort

Hej!

Ett tips när det gäller passet. Känner du ett visst obehag att lämna ifrån dig passet brukar det gå lika bra att lämna fram en fotostatkopia på det aktuella uppslaget i passet.

Staffan
 

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.061
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
Sv: Internationellt campingkort

Lämna inte ifrån dig ditt pass. Ute i Europa är du trots Schengen tvungen att kunna legitimera dig "på gatan", och för svenskar är än sålänge passet det enda godtagbara dokumentet.

Campingägarna använder det bara som gisslan för att du inte skall smita från betalning.
Körkortet skall du inte heller lämna från dig, du kan behöva köra när som helst.

De får gärna låna passet i 5 minuter, men sedan skall det lämnas tllbaka.

Bästa hälsningar

håkan
 
  • Gilla
Reaktioner: Siw

Starliner

HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Varberg
HBK-Nr
3530
Medlemskap
2024
Sv: Internationellt campingkort

Vi har campat ute i Europa i 30 år och har alltid med oss M:s internationella campingkort. Fördelarna är att man i de flesta länder (undantag är t ex Kroatien och vissa campingar i Italien) slipper lämna ifrån sej passen samt att kortet oftast ger en rabatt på campingen. För campingvärden är kortet en trygghet. Det gäller även som en ansvarsförsäkring. Läs mer på Resan - Resa utomlands - Information - Campingcardint.

OBS att kortet gäller i HELA EUROPA men INTE på SCR-campingar i Sverige - helt idiotiskt och typiskt svenskt.
 
F

F.d. 55258

Guest
Sv: Internationellt campingkort

När jag åkte av färjan i Sassnitz den 5 juni blev jag avkrävd pass för fösta gången på många år. Men det lär ha berott på att George W Bush och grabbarna var på väg till samma trakt... Lite svårt att förstå hur man kan skilja på en turist och en terrorist bara genom en blick i ett pass...
Det internationella campiongkortet kan, som andra skrivit, kanske ge lite rabatt och ersätta passet på en camping.
Vi har på kommunala campingar i turistorter i Alcase blivit krävda på kortet, annars var vi inte välkomna! Så var det åtminstone för två år sedan.

Anders Witt
 
F

F.d. 11644

Guest
Sv: Internationellt campingkort

Är SCR-kortet till någon nytta i Europa utanför skandinavien mer än för färjerabatt?
 
F

F.d. 24280

Guest
Sv: Internationellt campingkort

Enligt reklamen i SCR-tidningen så skall den kunna användas i flera länder på Kontinenten..fast jag vet inte egentligen..brukar friparkera:wink:
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.598
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Internationellt campingkort

SCR-kortet vet man i utlandet inte vad det är, däremot Caravans kort känner man till på någon enstaka campingplats.
 

IngBo

FD HBK Medlem
Inlägg
391
Kommun
Varberg
HBK-Nr
879
Medlemskap
2021
Sv: Internationellt campingkort

Som medlem i Caravan Club är det gratis om du beställer det före 15 april, därefter tror jag det kostar 50 kr.
Titta på Caravan Club of Sweden
 
F

F.d. 17078

Guest
Sv: Internationellt campingkort

Har campat i europa sedan 01, det som funkar är internationelt campingkort. Har 1 gång fått visa pass! I skogarna söder om Kaiserlauten på en camping fick jag ett annans kort, jag heter Inge Persson. I Holland och Tyskland är det ett kvinnonamn, så jag fick en hollänsdkas campingkort upptäckte det först när jag kom hem,det var därför alla i Tyskland pratade tyska med mig och inte engelska, fick mitt kort när jag kom hem via posten. De skickade med ett frankerat kuvert med adress till motagaren med tyska frimärhen men tanken var god.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Internationellt campingkort

I det internationella campingkortet så står även passnummret med och då bör man ju slippa lämna ifrån sig passet .
 
F

F.d. 5110

Guest
Sv: Internationellt campingkort

Om det är så att man är medlem i SMC, Sveriges MotorCyklister, så kan man även beställa Internationellt Campingkort (ICC) genom dem.
Kostar visserligen 100:- men om man redan är medlem där så är det billigare än att teckna medlemsskap i Caravan Club.

Internationellt körkort och campingkort - www.svmc.se

Mvh LasseF
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Internationellt campingkort

Zubac,

Kan hända att du aldrig har behövt legitimera dig "på stan" men utomlands så händer det rätt som tätt. Som en annan medlem skrev måste man kunna bevisa vem man är, i Belgien är det lag ingen pass eller annan slags identiteshandling kommer att kosta dig € 150. Välj själv om du vill bära på dig passet eller ej :D
 
P

PAM 97

Guest
Sv: Internationellt campingkort

vi köpte campingcard ACSI 100kr fick med katalog+karta på deras campingarbetalade vi aldrig mer än 14euro+max 2euro i(skatt) finns att köpa genom cc mycket bra när man behöver komma in och ha lite service. ha en trevlig resa Pelle:yes:
 
F

F.d. 6424

Guest
Sv: Internationellt campingkort

Men visst finns det olika camping kort??

Vilket kort är bäst? eller skall man skaffa alla ?:)

Rickard
 
F

F.d. 24284

Guest
Sv: Internationellt campingkort

Bosse,
i Tyskland behöver du inte ta in på camping. Finns många fina stellplatser och behöver du service som dush och tvätta kläder, så finns det många Autohof utefter de större motorvägarna där du kan göra det. Har varit ute i 7 månader och bara varit inne på camping 2 ggr i södre europa. Det finns badhus och tvättinrättningar överallt i större städer. Tyskland och Frankrike är de länder där det är mest anpassat för husbilsåkare.
Svend
 
F

F.d. 52919

Guest
Sv: Internationellt campingkort

Har läst om internationellt campingkort! Var får man tag på sånt kort? Vi är inte medlem i varken CC, M, eller nån annan klubb. He räcker med HBK.... handslag Bosse
 
Toppen