• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vilka fina medlemmar vi har!

Bigge

HBK in Memoriam
Inlägg
816
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
4
Jag har fått en kopia av vår sekreterare Leif Nivebro's skrivelse som han skickat till alla berörda i Växjö Kommun där han bor!

Jag har tidigare sett att det är andra i Husbilsklubben.se som har agerat som Leif och varit i kontakt med sina hemkommuner.

Jag tycker att Leif och alla andra som varit i kontakt med sina kommuner ska få ett Hedersomnämnande av vår klubb för sina insatser!

Finns det inte ett Hedersomnämnande så får vi fixa till så att det kommer att finnas!

Här är Leifs text:

Utskicket har gått till:

Turistbyrån
Kommunstyrelsen
Kommunstyrelsens ordförande, Bo Frank, jag har arbetat tillsammans med hans far i > 15 år
Kommunens info-adress
Köpmannaföreningen
Företagarna i Växjö


Skall bli kul att se om det blir någon reaktion.
Har tänkt fortsätta ”trakasseriet” med Hagfors kommun från vilken jag härstammar.

Textmassan ser ni nedan.
Hälsningar

Leif


--------------------------------------------------------------------------------

Mitt namn är Leif Nivebro, jag är sekreterare i en husbilsklubb som heter Husbilsklubben.se, gå gärna in på vår hemsida www.husbilsklubben.se. Jag arbetar på Saab Aerotech och är kommuninnevånare sedan 1976. Min fru och jag är ute med vår husbil nästan varje helg året runt samt på semestern och övriga lediga dagar. Jag skriver inte detta inlägg för egen vinnings skull.

I Sverige finns ett stort antal lätta lastbilar med bostadsinredning, i andra länder kallas de husbilar. Enligt Vägverket finns det cirka 45 000 sådana fordon registrerade i Sverige. Antalet husbilar ökar ständigt.

Husbilar har helt slutna system, det vill säga att allt avfall i form av gråvatten (diskvatten och tvätt/duschvatten) samt svartvatten (toalettavfall) samlas upp i bilen. Det är sällan att man ens hittar en cigarettfimp där det stått en husbil, se även den bifogade filen Husbilsplatser.pdf där det bland annat visas vad en ort kan tjäna på att anordna husbilsplatser samt lite statistik om turism.

Ägarna till dessa fordon är i regel 50+ med god ekonomi eftersom fordonen ligger i prisklassen 500 000 till 1 500 000 kronor eller mer. Det är många husbilar från Danmark, Tyskland, Holland med flera länder som besöker Sverige.

Ägarna går gärna ut på restaurang och spenderar en hel del pengar i olika butiker i de städer där de är välkomna. Att åka in på en campingplats är i regel inget alternativ för en husbil eftersom man är självförsörjande.

En av våra nuvarande medlemmar skickade privat ut en enkät till samtliga Sveriges kommuner för något år sedan. Flertalet kommuner svarade, många positiva till att få besök av husbilar och några negativa beträffande husbilsplatser. Av Sveriges alla kommuner, däribland Växjö, är det mindre än 40 som är fientligt inställda till besök av rubricerade fordon. Svaren på enkäten har publicerats i tidningen Husvagn & Camping som många husbilsägare läser.

Han som sände ut enkäten brukade besöka Växjö ett antal gånger per år och sista gången de besökte Växjö var strax före att enkäten besvarats av Växjö kommun. Den helgen hade han och hustrun kommit på fredagskvällen och stannat till söndag. Under helgen hade han köpt en kostym och hustrun köpt en del kläder i de trevliga affärer och butiker som finns (de hade spenderat drygt 10 000 på kläder) samt varit på restaurang och ätit både fredag kväll och lördag kväll.

När man läser de lokala ordningsföreskrifterna för Växjö möts man av en lång lista av förbud mot camping. Det som husbilarna sysslar med är inte camping. Det är att parkera och eventuellt kunna övernatta i husbilen för att kunna gå ut och äta på dagen eller kvällen samt för att sedan gå en runda och handla det som man behöver innan man reser vidare nästa dag.

På en annan husbilsklubbs hemsida kan man läsa följande om Växjö:

Övrigt: Växjö kommun är fortsättningsvis fientligt inställda till Husbilsturister.

Förslag: Undvik att gynna denna kommun med besök, välj grannkommunerna.

Är det inte dags att ändra på detta nu?

I Karlskrona till exempel finns det två områden med husbilsplatser centralt i staden där fordonen kan ställas upp, dels på Fisktorget och dels i handelshamnen, utan parkeringsavgift.

Vissa städer/kommuner upplåter exempelvis uppläggningsplatser för båtar till husbilar när de inte används för en mindre summa, exempelvis 50 kronor per natt.

I Stockholm har man avsatt en större parkering på Långholmen för husbilsplatser.

Vi själva har hittat många fina platser i grannkommunerna där vi är välkomna som vi besöker när vi inte åker längre turer och där vi också går ut och handlar samt äter. Vi skriver inte detta för egen vinnings skull utan för att Växjö kommun skall få fler husbilsbesökare/turister. Om det blir lite friare i Växjö kommun för husbilar stannar vi kanske kvar inom kommunens gränser under korthelgerna fortsättningsvis.

Växjös butiksägare och restaurangägare skulle säkert uppskatta fler besök.

Det skulle kunna gå att tillåta parkering över natten på någon eller några av de centrala parkeringsplatserna i centrum samt vid de köpcentra som finns runt centrum. Att åka in på en camping och därifrån ta sig med buss eller taxi är inte attraktivt eftersom husbilar sällan stannar på samma plats mer än ett till två dygn. Husbilsägare är inga långliggare.

Husbilsklubben.se genomförde sitt första årsmöte den 28 april i Floby i Falköpings kommun.
87 medlemmar (husbilar) var med på årsmötet. I samband med årsmötet presenterade kommunstyrelsens ordförande, Ulf Eriksson, Falköpings kommun och hälsade Husbilsklubben.se välkomna till Floby och Falköping. Efter presentationen fick han frågan om husbilsplatser i Falköping och svarade på stående fot ”Ni är hjärtligt välkomna att ställa er på stortorget i Falköping, där är det gratis att stå”.
I framtiden kanske Husbilsklubben.se kan genomföra ett årsmöte i Växjö kommun.

Med vänlig hälsning

Leif Nivebro
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Vilka fina medlemmar vi har!

Håller med Dig FULLSTÄNDIGT BIGGE.
Det var ett otroligt bra brev av Leif.
Toppen Leif, fortsätt i denna anda, så kanske Vi får fler Kommuner att Lyssna på oss.

Många Husbilshälsningar ;) från Monica o Kurt i Gbg.
 
F

F.d. 25011

Guest
Sv: Vilka fina medlemmar vi har!

Tack för alla fina ord.

Följande är skickat till Hagfors kommun som jag härstammar från.

Utskicket har gått till:
  • Turistbyrå
  • Kommunstyrelsen
  • Kommunstyrelsens ordförande, Mikael Dahlqvist
  • Kommunens info-adress
Skall bli kul att se om det blir någon reaktion.

Dristade mig också att informera de lokala tidningarna om utskicken
Min syster och svåger bor i Värmlands-Nysäter och prenumererar på båda tidningarna så jag förmodar att vi får veta om det blir några reaktioner i tidningarna.

Textmassan ser ni nedan.


Mitt namn är Leif Nivebro, jag är sekreterare i en husbilsklubb som heter Husbilsklubben.se, gå gärna in på vår hemsida www.husbilsklubben.se. Jag är född i Geijersholm, vi sålde huset 1997 efter att min far gått bort. Min fru och jag bor i Växjö och vi är ute med vår husbil nästan varje helg året runt samt på semestern och övriga lediga dagar. Jag skriver inte detta inlägg för egen vinnings skull.

I Sverige finns ett stort antal lätta lastbilar med bostadsinredning, i andra länder kallas de husbilar. Enligt Vägverket finns det cirka 45 000 sådana fordon registrerade i Sverige. Antalet husbilar ökar ständigt.

Husbilar har helt slutna system, det vill säga att allt avfall i form av gråvatten (diskvatten och tvätt/duschvatten) samt svartvatten (toalettavfall) samlas upp i bilen. Det är sällan att man ens hittar en cigarettfimp där det stått en husbil, se även den bifogade filen Husbilsplatser.pdf där det bland annat visas vad en ort kan tjäna på att anordna husbilsplatser samt lite statistik om turism.

Ägarna till dessa fordon är i regel 50+ med god ekonomi eftersom fordonen ligger i prisklassen 500 000 till 1 500 000 kronor eller mer. Det är många husbilar från Danmark, Tyskland, Holland med flera länder som besöker Sverige.

Ägarna går gärna ut på restaurang och spenderar en hel del pengar i olika butiker i de städer där de är välkomna. Att åka in på en campingplats är i regel inget alternativ för en husbil eftersom man är självförsörjande.

En av våra medlemmar skickade privat ut en enkät till samtliga Sveriges kommuner för något år sedan. Flertalet kommuner svarade, många positiva till att få besök av husbilar och några negativa beträffande husbilsplatser. Av Sveriges alla kommuner, däribland Hagfors, är det mindre än 40 som är fientligt inställda till besök av rubricerade fordon. Svaren på enkäten har publicerats i tidningen Husvagn & Camping som många husbilsägare läser.

Han som sände ut enkäten brukade besöka Växjö, som också är fientligt inställda till husbilar, ett antal gånger per år och sista gången de besökte Växjö var strax före att enkäten besvarats av Växjö kommun. Den helgen hade han och hustrun kommit på fredagskvällen och stannat till söndag. Under helgen hade han köpt en kostym och hustrun köpt en del kläder i de trevliga affärer och butiker som finns (de hade spenderat drygt 10 000 på kläder) samt varit på restaurang och ätit både fredag kväll och lördag kväll. Detta skulle kunna gälla Hagfors också, det är en mycket vacker och trevlig stad, det finns många trevliga affärer och restauranger.

När man läser de lokala ordningsföreskrifterna för Hagfors möts man av en lista av förbud mot camping. Det som husbilarna sysslar med är inte camping. Det är att parkera och eventuellt kunna övernatta i husbilen för att kunna gå ut och äta på dagen eller kvällen samt för att sedan gå en runda och handla det som man behöver innan man reser vidare nästa dag.

I många kommuner äger kommunen campingplatsen och ser det som en konflikt/konkurrens mot campingen att anordna husbilsplatser. Är det då inte bättre att ta den konflikten för att inte förlora besökare.

Sommaren 2006 hade vi planerat att övernatta vid Rådasjöns rastplats samt att äta på restaurangen där för att dagen efter fortsätta vidare via Geijersholm. Strax efter att vi parkerat kom restaurangägaren och körde bort oss med motiveringen att rastplatsens parkering inte var någon campingplats. Först tänkte jag ringa polisen med efter en stund resignerade jag och vi fortsatte upp till Ekshärad istället där vi åt en delikat middag med ett glas vin på Gästis och handlade dagen efter på ICA (om jag inte mins fel heter affären Indianen) innan vi åkte vidare.

När vi åker norr över på semestern brukar vi hälsa på grannarna i Geijersholm men eftersom det inte finns någonstans att stå i Hagfors fortsätter vi söder ut eller norr ut vilket innebär att vi inte handlar eller äter i Hagfors kommun. Jag har talat med fler husbilsägare som reagerat på samma sätt.

Är det inte dags att ändra på detta nu?

I Karlskrona till exempel finns det två områden med husbilsplatser centralt i staden där fordonen kan ställas upp, dels på Fisktorget och dels i handelshamnen, utan parkeringsavgift.

Vissa städer/kommuner upplåter exempelvis uppläggningsplatser för båtar till husbilar när de inte används för en mindre summa, exempelvis 50 kronor per natt.

I Stockholm har man avsatt en större parkering på Långholmen för husbilsplatser.

Vi skriver inte detta för egen vinnings skull utan för att Hagfors kommun skall få fler husbilsbesökare/turister. Om det blir lite friare i Hagfors kommun för husbilar stannar vi kanske kvar inom kommunens gränser vid besöken fortsättningsvis.

Hagfors butiksägare och restaurangägare skulle säkert uppskatta fler besök.

Det skulle kunna gå att tillåta parkering över natten på någon eller några av de centrala parkeringsplatserna i centrum samt vid de köpcentra som finns runt centrum. Att åka in på en camping och därifrån ta sig med buss eller taxi är inte attraktivt eftersom husbilar sällan stannar på samma plats mer än ett till två dygn. Husbilsägare är inga långliggare.

Husbilsklubben.se genomförde sitt första årsmöte den 28 april i Floby i Falköpings kommun.
87 medlemmar (husbilar) var med på årsmötet. I samband med årsmötet presenterade kommunstyrelsens ordförande, Ulf Eriksson, Falköpings kommun och hälsade Husbilsklubben.se välkomna till Floby och Falköping. Efter presentationen fick han frågan om husbilsplatser i Falköping och svarade på stående fot ”Ni är hjärtligt välkomna att ställa er på stortorget i Falköping, där är det gratis att stå”.
I framtiden kanske Husbilsklubben.se kan genomföra ett årsmöte i Hagfors kommun.


Med vänlig hälsning
Leif Nivebro
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 3153

Guest
Sv: Vilka fina medlemmar vi har!

Jag kan inte annat än hålla med..!

Hur länge....?
 

Kjell

HBK Medlem
Inlägg
1.000
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2024
Sv: Vilka fina medlemmar vi har!

Fenomenalt bra Leif!

HBK får verkligen vara glada över sådana här fantastiskt fina medlemsinitiativ!

Vår klubb har nu blivit en maktfaktor inom husbilssektorn och börjar våra medlemmar att undvika vissa kommuner och orter (och företag!) är detta naturligtvis något som berörda näringsidkare blir drabbade av.

Omvänt så betyder en husbilsträff i en ort ett uppsving i omsättningen hos de aktuella företagen - en omsättningsökning som företag i fientliga kommuner och orter går miste om.

Applåder till alla de som med sina ev. co-författare gör den här sortens utskick!
 
F

F.d. 25011

Guest
Sv: Vilka fina medlemmar vi har!

Jag har blivit positivt överraskad idag.

Klockan 08:15 svarade informationsavdelningen på Växjö kommun att de skulle skicka inlägget vidare till kommunstyrelsen.

Klockan 09:15 svarade kommunstyrelsens ordförande, Bo Frank, att han skulle behandla ärendet som en skrivelse vid kommunstyrelsens nästa möte. Under eftermiddagen kontaktade Bo mig och undrade om jag kunde ställa upp med komppletterande information om så behövdes.

Från Hagfors kommun har jag fått följande svar, jag citerar,
-------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hej.
Självklart är ni välkomna att övernatta och parkera i Hagfors. Jag förstår inte varför man varit avvisande till det från kommunen, kanske var frågan om det finns någon centrumcamp eller dyl. för det finns inte, men att parkera en husbil ser jag inga som helst problem till.
Några förslag till fina platser kan vara: Gamla cirkusplatsen (vid nybyggda Lidl) här finns också fina grill-och fiskeplatser vid Uvån, badplats finns också, ett annat alternativ kan vara vid gamla järnvägsstationen i centrala Hagfors.
Jag kan heller inte tänka mig att det blir några som helst problem att parkera på ICA eller COOP:s stora parkeringar.

Välkomna till Hagfors.
Sveneric Emanuelsson
VD Expo Hagfors
--------------------------------------------------------------------------
slut citat

Nu fortsätter jag med de resterande kommunerna i Svea Rike, vem vet -- vi kanske är välkomna i alla kommuner.
 
F

F.d. 2549

Guest
Sv: Vilka fina medlemmar vi har!

Leif. Vill du be Lena att hon kramar om dig från hela Husbilsklubben?

"Kvällen med Leif" kommer att bli en minnesdag som vi kommer att prata om som före eller efter kvällen med Leif.
Hej du kompis och ta väl hand om dig ikväll.
 
Toppen