• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gasolkylskåp

F

F.d. 8186

Guest
hejsan på er igen.

Har en undran om hur ett gasolkylskåp fungerar. Hur mycket gasol drar dom vanligen?

// Tom
 
F

F.d. 11977

Guest
Sv: Gasolkylskåp

Hej! Vilken sort är det du har? Jag har uppgift på Electrolux RM4400/4401 som ser ut som följer.

Elektriska data
Effekt 230 V 125 watt
-"- 12V 120 watt
Energiförbrukning /24h 2,7 kwh

Gasoltekniska data
Märleffekt 232 watt
min.flamma 105 watt

Gasolförbrukning /24h 0,27 kg

Köldmedium Ammoniak

Principen för kylskåpet är ju densamma som för alla andra skåp med skillnad att här tillkommer möjligheten att driva det med antingen 12V eller gasol.
12V-drift bör endast användas vid färd.
Helst används förstås 220V-anslutning.
 
F

F.d. 3753

Guest
Sv: Gasolkylskåp

Det går egentligen inte att säga hur mycket energi (ström/gasol) ett kylskåp behöver eftersom det beror på hur det är installerat.
Ventilationen är viktig och likaså omgivningstemperaturen.
Man kan gissa att fabrikantens angivelser gäller för den optimala installationen dvs fritt stående i ett rum med ca 20 graders omgivningstemperatur med bara ca 15 graders temperatursänkning. I vissa lägen kan det bli betydligt varmare runt skåpet och därmet blir det helt andra värden beroende på hur bra ventilationen är.
Vi kommer från båtvärlden där har man större problem med detta än man har i en husbil/husvagn så där har man mer och mer övergått till kompressordriven kyla.
En elektrisk fläkt, typ datafläkt, kan radikalt minska energiåtgången när det är varmt ute.
På våran husbil är det så dumt att när bodelsdörren är öppen så blockerar den halva luftintaget/skorstenen till kylskåpet.
 
Toppen