• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Radioamatörer i husbil

F

F.d. 5089

Guest
Sv: Radioamatörer i husbil

Hej Bosse.
Det var ett tag sedan vi var i QSO på 80 mtr Cw.
men aktiviteten just nu är ganska låg. Man får väl bättra sig.
//Lasse SM4IVE/4
 

Eva och Ronald

HBK Medlem
Inlägg
226
Kommun
STAFFANSTORP
HBK-Nr
559
Medlemskap
2024
Sv: Radioamatörer i husbil

Hej.Jag upptäckte att jag glömt att sälla mig till denna skara.
Xyl och jag har varit uppe i Norrland, lite radioköra har det blivit, delat ut Sorsele till några behövande KJ på Cw, Vi träfade även Sm4FZW med xyl på Polcirkeln där vi körde en del radio, här blev det även KJ cw till några som saknade Jokkmokk.Sedan drog vi vidare mot Kiruna och Björkliden, även här blev det några Qson, Vidare mot Narvik,sedan söderut jag körde en del MS på 2 m och 6 mtr .
Jag har dock ingen fast monterad station i bilen utan släppade med min TS2000X .
APRS finns installerad men norr om Sundsvall finns inga noder.
Vi sitter nu på en camping i Mora och lyssnar på regnet som strilar ner.
73 de Lasse Sm4IVE och Xyl Karin samt Lagotto jyckarna
:mcride:

Vad gör ni i Mora när det är i Rättvik det händer :)
73'de 7wdl,7osi,7vll,7xgs,7yly
 
F

F.d. 5089

Guest
Sv: Radioamatörer i husbil

Bild från Blattnicksele Camping JP85Si där jag bla körde lite MS både 6m och 2 mtr
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 1033

Guest
Sv: Radioamatörer i husbil

Är vi fler radioamatörer i HBK än nedanstående:

SM5AWU Göran hemma-QTH Norrköping mobilt QRV med IC706mkIIG och screwdriverantenn i en Bürstner T625
------------------------------------------------------
Hej var hittar man en bra screwdriver ?
 
F

F.d. 11029

Guest
Sv: Radioamatörer i husbil

Hej,

Hämtar min husbil på onsdag

Nån som har lite bilder på antennplaceringar på husbilen?

speciellt Kv antenn, hur har ni gjort?

73 de SM6TLX Håkan I Uddevalla icom 706mk2g antenn ?
Bil: Hymer 594 swing
 

Eva och Ronald

HBK Medlem
Inlägg
226
Kommun
STAFFANSTORP
HBK-Nr
559
Medlemskap
2024
Sv: Radioamatörer i husbil

Hej,

Hämtar min husbil på onsdag

Nån som har lite bilder på antennplaceringar på husbilen?

speciellt Kv antenn, hur har ni gjort?

73 de SM6TLX Håkan I Uddevalla icom 706mk2g antenn ?
Bil: Hymer 594 swing

Hej
Har en dålig bild men det går att se dom om man anstränger sig lite :)

Hymer S-line 800 Mercedes 518 CDI -07 Integrerad Vår Bürstner är en pärla men nu har han fått en kompis - Photo 804

från vänster 2/70 APRS SM7WDL på 2 sidan, HF ECO (byta spröt modellen) reserv 2/70 och 2m Evas,SM7XGS APRSantenn.
Den nya Hymern skall jag jobba på i vinter.......
 

Knudsen 6X6

FD HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Örkelljunga
HBK-Nr
7249
Medlemskap
2021
Sv: Radioamatörer i husbil

Hej

Sikke et forum i har her. Der bliver meget at læse.

Jeg har nok noget der er svært at kalde en HUSbil. Bilen er stor nok, men bodelen er meget lille da der er en Toyota Land Cruiser. Sovepladserne er under hævetaget ellers bliver der bare en lille gang på ca. 1m2 når blien er bygget op.

Det jeg har brug for i dette fora er om der er nogle der kan kode eller ved hvor jeg kan købe udstyr til at kode Motorola GP340. Jeg har tre fabriksnye der gerne skulle blive til gavn. Det er Model # MDH25RDC9AN3AE. Jeg mangler også en lader til bilen som en af dem kan stå i og lade mens jeg køre.

På forhånd tak hvis nogle kan hjælpe.

GeoJuleHilsen
Henrik L Knudsen

Knudsen6X6 på GeoCaching.com
 
F

F.d. 3297

Guest
Sv: Radioamatörer i husbil

Hej allihop,
i inlägg < 55 > talade/skrev jag om ett "U-styrt relä".
Har efter ett antal kladdpapper fått ihop en fungerande koppling och har börjat
"trassla" med en artikel till QTC så ni kan få se mitt "praktverk".:)

Har med simpa noterat att min Volvo 950 direkt efter start går upp till 18V(!)
för att efter några minuter gå ner till normala spänningar.
Sådant bör ju bara mata "startbettleriet" så jag har lagt till en "spärrkoppling"
på "inkopplingsrelät". Över 15V så sluts inte relät.

Kopplingen är tänkt att generator eller nätladdare matar en "busskabel" och att
dessa reläkopplingar känner av om det finns laddvart U på kabelbussen =
reläslutning, d.v.s. om inte kabelbussen håller över 15V då bara fordonsbatteriet
blir inkopplat.
Bodelsbatterier eller radiobatterier kopplas inte in förrän buss-U kommer ner under
15VDC.

Tills årsmötet: God Hjul!
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 12430

Guest
Sv: Radioamatörer i husbil

SM6TTD yaesu 847 fixade antenn till Hbilen men radion var lite stor att fixa upp varje gång. Ska försöka fixa mig en yaesu ft 100D (kan ju använda den till PMR också då)
 
F

F.d. 55442

Guest
Sv: Radioamatörer i husbil

Är också radioamatör med SM3GJL som signal har en gammal Frankia 660 TME
sedan -91 som funkar perfekt, har ägt den sedan 2008. Antenn GPM-1500
vertikal 80-10m band +Gp 2m, radio IC-706mkllg.
 

Carina & Ted

HBK Medlem
Inlägg
97
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
5514
Medlemskap
2024
Sv: Radioamatörer i husbil

Är inte så aktiv längre, men har för avsikt att montera in en IC2200 i bilen så man kan vara med på 145Mhz lite mer igen. Kortvåg blir det nog ingenting från bilen så länge den rullar, men jag kan ju alltid ta med min gamla Yaesu 707 så det kan bli något qso när man stannat till på någon trevlig plats över någon helg.
73 och väl mött på banden och i trafiken från Ted, SM7SHY i JO86GQ
 
G

Göran T625

Guest
Sv: Radioamatörer i husbil

Om 2 1/2 månad är det dags igen.......då släpper vi ut bilen från vinterstallet. Har bytt min "gamla" IC706mkIIG till en IC7000........varför kan man fråga sig.......706-an håller måttet med råge!

Antennen (screwdriver) flyttad till nya bilen och sitter på ett aluminiumrör som är fäst i cykelstället. Funkar ufb. Intresserade kan få bilder.

CU SN ES 73!

Göran SM5AWU
 

Peter SM4JDP

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Mora
HBK-Nr
4918
Medlemskap
2024
Sv: Radioamatörer i husbil

Hej alla radioamatörer. Sm4jdp & Sm4jve QRV på 14,320 när vi står stilla. Diselmotorn slockanar direkt i denna Fiat om man sänder på 20 meter under färd. Kör med IC-7000 på instrumentbrädan och screwdriver antenn. I Bodelen IC-706 MK2G + AH4 och 9 meter vertikal. Samt RRC1258 via internett och fjärstyrd IC-706. 73 de SM4jdp & SM4jdp, just nu på Campingen i Fuengirola i Spanien..
 
F

F.d. 6097

Guest
Sv: Radioamatörer i husbil

HBK 4616 med signal SM6 BRG. När bilen rullar scannas 146,300 till 145,787,5 mhz:)
Cb-radion "27mhz" är på ch 10 FM=27,075 mhz :rolleyes:
PMR-radion är på ch 6 utan subton :D Subton är inte bra då man kan gå in i pågående samtal som använder annan eller ingen subton, låter då skit och man blir besviken. :confused:
Jag finns även QRV när jag är hemma på 2m, 70cm och 11m kanal 10 eller 24usb "FOX178" eller Petter Nicklas :D
 
Senast redigerad av en moderator:
G

Göran T625

Guest
Sv: Radioamatörer i husbil

Svartfot.....eller?

Callet SM6BRG existerar inte! Däremot bor SM5BRG Ulf uppe i Finspång. Kolla själv på www.ssa.se

73´s de Göran/SM5AWU
 
F

F.d. 6097

Guest
Sv: Radioamatörer i husbil

HBK 4616 med signal SA6 BRG. När bilen rullar scannas 146,300 till 145,787,5 mhz:)
Cb-radion "27mhz" är på ch 10 FM=27,075 mhz :rolleyes:
PMR-radion är på ch 6 utan subton :D Subton är inte bra då man kan gå in i pågående samtal som använder annan eller ingen subton, låter då skit och man blir besviken. :confused:
Jag finns även QRV när jag är hemma på 2m, 70cm och 11m kanal 10 eller 24usb "FOX178" eller Petter Nicklas :D

Undrar vad du menar med ditt inlägg "SVARTFOT?" Fel kan vi alla göra, även DU!
Det skall vara SA6 BRG, eftersom det finns signaler som börjar på SA också så hade det varit betydligt trevligare med en snäll påpekning eller en koll bland SA-signalerna hos Sveriges Sändaramatörer eller,kolla själv på www.ssa.se
Det hade ju också varit lätt att kolla i min profil där det står SA6 BRG!

MVH // Mikael :-( :mad:
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen