• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Renovering av diesel pump

LeffeB-57

HBK Medlem
Inlägg
77
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
57
Medlemskap
2025
Hej
Är det någon som vet var man kan få en dieselpmp renoverad i Stockholms trakten. Motorn är en Cheverolet 6,5 l. med mekanisk pump, den läcker i spjälaxeln. Jag har hittat en firma i Luleå som åtar sig jobbet men tänke försöka hitta en reperatör på närmare håll. Någon som vet?

//LeffeB
 

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024
Sv: Renovering av diesel pump

inte Stockholm precis men närmare än Luleå
Svens El & Diesel i Skurup (Skåne) har jag egen erfarenhet av och han är mycket kunnig o kompetent, jobbar mycket med just amerikanska bilar
jag hade en BMW personbilsdiesel för några år sedan, pumpen började läcka i en packning, BMW- o Bosch-verkstäder runtom i Skåne erbjöd utbytespump för 15-20 tusen kronor "vi gör inga reparationer på så komplicerade motordelar som en dieselpump" :mad:
men renoveringssatser och till o med lösa packningar sålde dom :wideeyed:

jag köpte en packninssats för 200spänn och åkte till Sven som bytte medan jag väntade, kostnad 600kronor
 

Hannibal

HBK Medlem
Inlägg
293
Kommun
Båstad
HBK-Nr
308
Medlemskap
2030
Sv: Renovering av diesel pump

Pröva med att kontakta Capita Diesel (Lidingö) 08-765 97 45
Om inte annat så lotsar de dig säkert vidare.
Stephan
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Renovering av diesel pump

Har du Chevrolet 6,2D standard problem att den tar i sig luft när motorn har stått ett tag, startar och går 200meter och sen stannar? Jag kommer ihåg hur lång tid det tog att hitta det felet. Om du har det felet så är det O-ringarna på spjällaxeln som går igenom pumpen som är slitna. det räcker med att byta O-ringarna och för det behöver du inte ta bort pumpen, bara insugningsröret/blocket vilket inte är så farligt som det kan se ut. Jag har gjort det några gånger även om det är några år sedan senaste gången. Kan du mecka själv så klarar du dej undan med två O-ringar för en krona, lämnar du bort pumpen för renovering så lär du få börja räkna tusenlappar, dom som lagar dieslar har lärt sig att ta betalt... Problemet brukar bara visa sig vid kall väderlek då materialet krymper och pumpen drar i sig luft genom O-ringarna som inte tätar ordentligt när motorn blir kall.
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Renovering av diesel pump

Det är nog samma pump på 6,2 som på 6,5 antar jag.
 

LeffeB-57

HBK Medlem
Inlägg
77
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
57
Medlemskap
2025
Sv: Renovering av diesel pump

Tack för tippset Köllis
Det verkar som det är o-ringarna för pumpen läcker mest på den sida där gasreglaget sitter, ska försöka byta på bägge sidorna när man ändå håller på. Det är samma pump på 6,2:an som 6,5:an, 6,5:an är bara lite "uppskrämd". Startpriset för renovering Är 5-6 tusen.
//LeffeB
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Renovering av diesel pump

Jo det brukar vara dom som läcker, oftast suger den in luft istället när bilen står still och bränslets hävertverkan gör att bränslet sjunker och fylls efter med luft istället via O-ringarna. Har man gjort jobbet tidigare så tar det ca 6 timmar att ta bort insug, riva isär pumpen och sen sätta ihop det hela igen. Har du funderingar över det hela eller om hur du ska lufta den efteråt så är det bara att du hör av dej!
 

LeffeB-57

HBK Medlem
Inlägg
77
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
57
Medlemskap
2025
Sv: Renovering av diesel pump

Tack för erbjudandet om hjälp Köllis.
Håller på att lägga det sista handen på elsystem renoveringen. Bilen ska på lack nästa vecka, så då kan jag passa på att se över pumpen. Sicktar på att allt ska vara klart till Påskträffen. Jag hör av mej om det kör ihopsej.

//LeffeB.
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Renovering av diesel pump

Men riv inte ur pumpen bara för det, O-ringarna byter du lätt på plats.
 
F

F.d. 10115

Guest
Sv: Renovering av diesel pump

Hur gick det sen?

Kölis,kan man ta bort och sätta tillbaka pumpen utan ta bort bröstkåpan?
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Renovering av diesel pump

Det vet jag inte då man inte behöver ta bort hela pumpen för att byta tätningarna runt spjällaxeln. Räcker med att ta bort insuget och ovandelen på pumpen.
 
F

F.d. 10115

Guest
Sv: Renovering av diesel pump

Okej,och tack för snabbt svar. Det är en kompis som har problem med sin 6.2a.Den vägrar starta när den är varm,startar perfekt när den är kall och går perfekt både när den är varm och när den är kall.....kyler man pumpen med kallt vatten startar den även när den är varm. Har du några ideér om vad det kan vara för fel?
 

LeffeB-57

HBK Medlem
Inlägg
77
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
57
Medlemskap
2025
Sv: Renovering av diesel pump

Hej
Problemet verkar ha självläkt. Det kan vara så att bilen hadde stått länge när jag köpte den, och utav den orsaken börjat läcka, detta är en tanke.
Har börjat fundera på att sätta dit en Duramax drivlina, men det kanske inte är någon ide att kosta på en tjugo år gammal bil det jobbet. Men den som lever får se!
 
F

F.d. 16610

Guest
Sv: Renovering av diesel pump

Någon som kan ge mig tips om att få tag i dessa oringar?
Jag behöver byta dessa på min 6,2a men lyckas inte få tag i någon som kan hålla med delarna åt mig. =/ kanske är standard oringar iofs. Men vill gärna ha dom innan jag plockar ner pumpen. Vill inte bli stående för länge.
 
F

F.d. 16610

Guest
Sv: Renovering av diesel pump

De hade dock problem att få fram det.
Kan ju bero på att de är odugliga på mekonomen också.

Efter många samtal hamnade jag till slut hos klintberg o way som efter ordentligt letande hittade oringarna åt mig. så nu är de på ingång. Kan inte riktigt förstå att det kan va så svårt att få tag på dock.
 

Toek

HBK Medlem
Inlägg
223
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
4805
Medlemskap
2024
Sv: Renovering av diesel pump

Hej

Det finns en firma i Bagarmossen som heter Jacking som har alla typer av o ringar.

Hälsningar

Tommy
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.665
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Renovering av diesel pump

Skega i Skellerteå tillverkar O-ringar i parti o minut (?), alla möjliga dimensioner och material.
För några år sedan när jag tog hem O-ringar till jobbet köpte jag dem från TeknikProdukter i Bankekind. Dom hade god koll på vad som behövdes om man var osäker på materialet.

Maskinkomponenter | Teknikprodukter
// Göte J
 
F

F.d. 341

Guest
Sv: Renovering av diesel pump

Okej,och tack för snabbt svar. Det är en kompis som har problem med sin 6.2a.Den vägrar starta när den är varm,startar perfekt när den är kall och går perfekt både när den är varm och när den är kall.....kyler man pumpen med kallt vatten startar den även när den är varm. Har du några ideér om vad det kan vara för fel?

Hejsan!

Jag har exakt detta felet på min Dieselbil,och Ingen har kunnat hjälpa mig att lösa felet.. Har du kommit fram till vad det berodde på?
Väldigt väldigt tacksam för all hjälp jag kan få..

Mvh Andreas
 
Toppen