• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Novisen frågar....

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Har fått min husbil levererad och börjar bekanta mig med den.
Det dyker upp frågor som jag tror att mina kompisar i HBK kan svara på.
Jag har en Knaus Sun Traveler.

I TV-skåpet, ett jalusiskåp, finns det i bakväggen ett 230V och ett 12V-uttag men inget uttag för TV-antenn.
Det står en klisterlapp "TV-kabel HINTER RÜCKWAND" vilket väl borde betyda TV-kabel bakom bakväggen.

Vilken bakvägg, är det den bakvägg som 230/12V-uttagen sitter på eller är det bakväggen som är väggen mot garderoben där TV-antennen med dess kabel finns?

Hur är det tänkt att ha tv-antennkabeln både när vi ser på TV och när TV:n står i jalusiskåpet?
 
Senast ändrad:

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Novisen frågar....

En novisfråga till.

Sängarna i Knausen har ribb-botten och 10cm skum-madrasser.
De verkar inte vara i "Hästen-komfort" precis.
Kan någon tipsa om hur man förändrar strykbrädekomfort till drömkomfort?
 

Leif-143

FD HBK Medlem
Inlägg
426
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
143
Medlemskap
2021
Sv: Novisen frågar....

en bädd madrass från tex ikea finns i tjocklekar på upptill 10cm i olika bredder.
 

KuMaNi

HBK Medlem
Inlägg
1.331
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
50
Medlemskap
2024
Sv: Novisen frågar....

En bäddmadrass från tex. Jysk ger extra sovkomfort. Madrassen finns i flera olika tjocklekar. Som extra finess har vi formsytt ett special underlakan av två vanliga lakan efter formen på madrassen. Funkar perfekt, inga problem med att stoppa runt vid bäddning.

Hälsar
Kurt & Margot
 
Senast ändrad:

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Novisen frågar....

Jag visste väl att jag kunde få tips av alla vänliga HBK:are.
Eftersom jag har lediga fredagar så blir det IKEA och Jysk i morgon. Det är ju inte mina favoritställen precis så frun blev överaskad när jag sa att jag vill åka dit i morgon.

Något tips om den Knaus(iga) etiketten "TV-kabel HINTER RÜCKWANT"???
 

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024
Sv: Novisen frågar....

jag skulle tro att du har en bakre vägg i tv-skåpet som döljer kablarna till 12V- och 220V-uttaget, mellan denna vägg och bilens yttervägg finns antennkabeln
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Novisen frågar....

OK, skall kolla imorgon (efter IKEA o Jysk ;) )
Stort tack för tipsen från Novisen
 
F

F.d. 52914

Guest
Sv: Novisen frågar....

Hej!
Vi har klämt till med TEMPURmadrasser. Dom finns i flera olika modeller/tjocklekar för hårda bottnar. Vi har aldrig varit missnöjda med sovkomforten, vare sig hemma, i båt, i husvagn. Hoppas de fungerar lika bra, till sommaren, i vårt renoveringsobjekt. :D

Hälsar Börje/ Isak-41
 
Senast redigerad av en moderator:

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Novisen frågar....

Tempurmadrasser är kanonbra men väldigt tunga så om man som många av oss jagar vikt bör man tanka sig för innan man gör en sådan investering.
Har Tempur hemma och har funderat på husbilen men som sagt vikten. Kostar en slant också jämfört med IKEA/Jysk

Sov gott
Kalle
 

Lisa

HBK Valberedning
Admin medlem
Inlägg
1.193
Kommun
Vallentuna
HBK-Nr
10
Medlemskap
2024
Sv: Novisen frågar....

Ett bra alternativ till Tempur är Sensusmadrassen som finns hos Jysk. Vi skaffade en sådan till vår säng i husbilen och kan varmt rekommendera den. Madrassen är 8 cm tjock och inte alls lika tung som tempur och ska inte jämföras med en sådan. Sensusmadrassen är ändå mycket bra och kan verkligen rekommenderas. Den är dessutom betydligt billigare...

Så här står det på Jysks hemsida:
"Här kan du välja mellan det stabila och hållbara naturmaterialet latex och olika slags syntetiskt skum, bl.a. Sensus-skum som är extremt tryckavlastande och används med stor succé inom hälsovården."

Lisa
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Novisen frågar....

Perfekt, vi har inte hunnit iväg ännu så dessa tips var välkomna.
Tack kompisar!
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Novisen frågar....

Nu är jag på gång igen :yes:

Under passagerarstolen, som i vårt fall är "snurrbar" finns ett utrymme som framåt och bakåt täcks av en plastkåpa med luftöppningar på.
Vad är det meningen att man skall ha här?
Är det bara ett tomt utrymme eller, med tanke på luftöppningarna, är det avsett för någon typ av värmeanläggning?
Under förarsätet finns motsvarande utrymme/plastkåpor och där finns bodels-batteriet.
 
Senast ändrad:

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Novisen frågar....

roberth

Vi har tagit bort framsidan och ställer in skor där. Fungerar utmärkt eftersom dom kan vara lite smutsiga och där är plastyta.

Mvh Håkan J
 
G

Göran T625

Guest
Sv: Novisen frågar....

Utrymmet under passagerarstolen används i många fall till att montera batteriladdare och annan utrustning i. Så är det bl.a. i Bürstner T625. I vår gamla bil (Knaus Traveller 575) har jag monterat min radioutrustning i utrymmet.

HB-hälsningar

Göran 292
 
G

GunDogs

Guest
Sv: Novisen frågar....

Jag har en Bürstner t624 och i den sitter bodelsbatteriet under förarstolen (ej vridbar) och under passagerarstolen (vändbar) sitter laddningen. Min fråga är: hur kommer man åt batteriet? Måste man montera bort stolen eller…? Batteriet verkar lite "slitet". Håller inte laddningen så länge trots solcell.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Novisen frågar....

Ja det är också en intressant fråga.
Hur kommer man åt batteriet under förarstolen.
Det sitter en "grej" på baksidan av stolsunderredet, är antagligen batteriladdaren (eller?).

Det finns några reglage-spakar men ingen där hela stolen fälls framåt för fri åtkomst till batteriet.
Hur gör man?
 
F

F.d. 6057

Guest
Sv: Novisen frågar....

det är bara att rycka lös det svarta plastskyddet, antingen fram eller bak på stolen. ta tag i nederkant, så funkar det på min Fiat -03a
 
G

GunDogs

Guest
Sv: Novisen frågar....

I mitt fall är stolsunderredet öppet framtill, men öppningen är mindre än batteriet. På baksidan sitter färskvattentanken så den vägen är stängd. Så hur gör man??!!
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Novisen frågar....

Hej Lisa-10!
Jag har inte återrapporterat hur det gick med vårt "sängproblem".
Problemet var ju att Knaus originalmadrass var stenhårda (nästan).
Tittade både på IKEA och på Jysk och fastnade för madrasser från Jysk.
Köpte Resårmadrass 80x200 Plus S10 och Bäddmadrass Gold T20.
Det blev inte billigt men man lever ju bara en gång och av den gången sover man bort 1/3-del.
Bredden i alkoven var bara 150cm och 2x80cm är 160cm.
Längst fram i alkoven sitter en tygbeklädd panel som är skruvad i över- och underkant.
Jag tog bort stödlisten i nederkant, höjde upp panelen upp till en list som jag tror är en maskering av en skarv i innerpanelerna.
Nu blottades lite spårad frigolit under den tygbeklädda men det täcks av madrasserna.
Nu tjänade jag 10 cm så madrasserna passar som handen i hansken.
Vi har provsovit på madrasskombinationen och det fungerar perfekt och är mycket bekvämt.
Kombinationen blev 18+6cm dvs 8+6cm högre än original Knaus. Det känns inte besvärande.
Vikt, kombinationen väger ca 20kg mer än originalet. Eftersom vi inte är alltför omfångsrika har vi lovat varandra att det skall förbli så.
:wink:
Zzzzzzzzz
 
Senast ändrad:
Toppen