• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gasoldrivet elverk?

F

F.d. 4989

Guest
Är det någon som har erfaranhet av gasoldrivna elverk.
är det samma ljudnivå som på bensindrivna?
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Gasoldrivet elverk?

Dyrt. Mycket billigare på engelska Ebay. Det finns en tråd om detta någonstans på forumet där det beskrivs hur man konverterar en vanlig Honda 10i/20i till gasoldrift.

Jappe
 

skoogis

HBK Medlem
Inlägg
1.040
Kommun
Trosa
HBK-Nr
364
Medlemskap
2026
Sv: Gasoldrivet elverk?

Hej Jag har gasol drivet elverk fastmonterat i bilen en kanon grej går väldigt tyst du kan sova i bilen om det går så tyst är det MVH Bosse
Jag använder bara LPG gas tankar på tappen har tank 60 liter tankar ca 1 gång per år ds


Vi har också ett gasol drivet elverk Dometic med fast tank, Ja tyst är det med, om man inte belasta det för hårt. Dom nyare är kanske mycket tystare i dag vårat är 2010. Men bra. Mycket nöjda är vi.
Med vänlig hälsning
Skoogis
 
F

F.d. 55063

Guest
Sv: Gasoldrivet elverk?

Vi har ett exakt sådant elverk och jag kommer aldrig skaffa något annat det är helt underbart och tyst.
det låter som en hårtork och startar och stannar av sig själv när den behövs eller är klar.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Gasoldrivet elverk?

Hej, trådens början är från 2007 så det är därför det är lite luddigt om både gasolelverk och bränsleceller i de första inläggen.

M.v.h. JANKRO.
 

leja4

HBK Medlem
Inlägg
488
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Sv: Gasoldrivet elverk?

Pieper i Gladbeck Pieper Freizeit GmbH & Co.KG - Startseite konverterar Honda Elverk från EU10i och uppåt till gasoldrift.
De brukar visa dessa på Düsseldorfmässan varje år och de blir nästan ljudlösa.
Nackdelen är att förbrukningen blir hög och det är svårt att motivera kostnaden jämfört med bensin. Energiinnehållet i gasol är avsevärt sämre än i Bensin samt att man bara får medföra 2x11kg i en husbil utan att utsättas för problem.

Ett smakligare alternativ med gas är nog Gasperini i så fall. Säljs av Reimo www.reimo.com

Energiinnehåll Gasol ca 46000 kj/kg i Bensin ca 44000kj/kg.
bba
 
Toppen