• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Inverters!

F

F.d. 6130

Guest
Tjena!
Tänkte höra vad ni har för erfarenheter av inverters, har en AC (electrolux 1500)
som bara funkar med 220volt.
Skulle vilja ha den igång när man kör också.
Vissa av dom kostar ca.12000kr, undrar om det kanske går lika bra med en för ca.3000kr (tänkte på sinuskurvan).:wideeyed:
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.585
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Inverters!

Det finns 220 volts generatorer som kan drivas av bilmotorn. Vet inte för tillfället vem som säljer dem men det borde vara ett bättre alternativ än driva AC:n över en inverter.
 

Kjell

HBK Medlem
Inlägg
1.000
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2024
Sv: Inverters!

Övertala säljaren att provköra din AC med invertern.
Fråga Elektrolux om din AC kan köras på "modifierad sinus" - den billigare sortens inverter har den vågformen, varför köpa en onödigt dyr inverter med ren sinusvåg?

Beroende på hur känslig AC:n är när det gäller spikar och sånt på 230V-spänningen för att driva kompressorn kan det gå alldeles utmärkt med modifierad sinus 'hur länge som helst'. Det motstånd mot spikpulser som motorlindningen ändå utgör är en fördel.

På längre sikt kan den mekaniska påkänning på kompressorns motorlindning som skapas av spikpulser och branta flanker på strömförsörjningskurvan kanske orsaka skador - kanske avbrott - i någon löst liggande del av lindningen. Detta är ytterst ovanligt men används ibland som försäljningsargument för en inverter med ren sinusvåg.

Personligen skulle jag provköra AC:n med modifierad sinus och satsa på en sådan inverter med bra skydd mot överbelastning, kortslutning och låg matningsspänning.
Resten av pengarna räcker då för bränsle ända ner till landet där AC:n ska användas...

Har man känslig elektronik ombord som kräver ren sinusvåg så kan man köpa en liten inverter som täcker just detta behov på några hundra W, det blir totalt sett betydligt billigare än att investera i en enda inverter på kanske 2 kW med ren sinus.
:)
Edit ---- Det ligger för övrigt väldigt mycket i Gunnars förslag här ovan....;)
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.819
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Inverters!

Det är inte bara invertern som har betydelse utan hela installationen.

Dometic 1500 tar vid kontinuerlig drift 650W vilket blir c:a 50A från generatorn vilket betyder minst 25mm2 eller grövre kabel mellan generator o batteri samt inverter, beroende på vilka avstånd det gäller.
Du måste minst ha en 120A generator för att få något över till laddning och bilens övriga förbrukning.
Vid start tar den 3200W i 0,15s, c:a 260A som måste tas ur batterier som behöver vara på minst 100AH men helst det dubbla.
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.819
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Inverters!

Nej det behöver du inte glömma.
Men det kräver mer eftertanke och troligen pengar än att bara skaffa rätt inverter.
Det handlar om så stora strömmar så om man inte ser till att kablage,generator och batterier räcker till så har man ingen ström i batterierna när man stannar och blir då enbart hänvisad till Camping för att ladda.

Ta reda på hur stor generator du har till att börja med.
Eftersom du vill använda AC under färd så misstänker jag att du inte har AC på motorn. Detta innebär att du har max en 90A generator och den behöver du byta till 120A eller 150A.
Kolla även hur stora bodelsbatterier du har, oftast 85Ah, så dessa behöver du troligen utöka.

Så förutom invertern rör det sig om flera tusen kronor till du behöver spendera för att få det att fungera.

Alternativt kontaktar du en bilelekektrisk firma och diskuterar med dem och får ett pris med garanti på funktionen.
 

Gert8

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Haninge
HBK-Nr
8
Medlemskap
2024
Sv: Inverters!

Hej !
Vi har åkt på sommaren 2005 och 2006 och nere i Italien,Ungern och övriga europa med bilens AC (FIAT Dukato)som enda kylkälla. Det har fungerat tillräckligt bra. Sommaren var ovanligt varm i hela europa, men vi anser att det räcker med bilens AC. Vi hade med oss barnbarnen som passagerare och dom var nöjda med tempen.
En tanke är ju att montera in AC på bilen om det inte finns.

Vi hade Elektrolux 1500 på taket på förra bilen och har nu Truma AC som ligger helt inne i bilen.
Truman är väldigt tyst och sprider kylan via slangar ut i bodelen.På ett mjukare sätt upplever vi.
Elektroluxen (takmonterad) lät mera och blåste kall luft som upplevdes som mycket kall.
Vi använder den enbart på 220v och när hunden lämnas ensam i bilen för att hon skall ha en dräglig temp.
Två saker att tänka på, Truman är så tyst att grannarna på en camping inte klagar, Elektroluxen låter mera och och där kan vissa ha synpunkter på ljudnivån. Men själv tycker jag att det är uthärdligt.
MEN på vissa campingar så får man inte 220v med bara 2 ampere eller 4 ampere och det räcker väl inte utan man måste väl ha 10 ampere för att det skall fungera bra.
Nu skall sägas att dom campingar som vi har varit på nere i europa har haft 10 ampere på sin el. Men det är ju lite dyrare campingar säkert.
Vid färd så går det bra med bara bilens ventilation men när man går ner under 70km/tim och 50km/tim så är det nästan outhärdligt utan AC i bildelen.
När det är kökörning och långsam trafik med stop and go så kan man ha rutorna nervevade.
Själv skulle jag ha svårt för en bil utan AC i bildelen.
När jag campar så kan man öppna takluckor och och ha dörren öppen och sitta väldigt lätt klädd med en pilsner under markisen.
varma hälsningar Barbro och Gert
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Inverters!

Gert!
Det låter intressant med din erfarenhet av Truma AC.
Vilken modell har du, Frostair 1700, Saphir Comfort 2400 eller någon annan modell?
Räcker den modellen du har kylmässigt?
Du kör den tydligen "bara" via 230V eller har du möjlighet att köra den under färd också?
 
Senast ändrad:

Glädjen

HBK Medlem
Inlägg
276
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
397
Medlemskap
2025
Sv: Inverters!

Hej,
Följer med "spänning" diskussionen om AC i bodelen. Jag monterade en dometic (electrolux) 2100 i min bil förra året med gott resultat. Vi var i Kroatien och jag kommer aldrig att åka till dessa breddgrader utan ac i bodelelen, bortskämd kanske men helt outstanding. När andra inte sov på nätterna så sov vi som kungar med vår AC, vaknade utvilad för nästa dags färd. Jag håller med att den på taket väsnas en hel del men vi körde den på kvällen ca 1 timme för att kyla ner bilen innan vi gick till sängs.
Problemet är inte driften då den tar 950w utan startströmmarna när kompressorn slår till.
Den kräver 18 amp under 0,15 sekunder varje gång kompressorn slår till. Jag har pratat med electrolux som rekomenderar ren sinusspänning. De rekomendrar bara inverter upp till modell 1500.

Hej hopp
Glädjen:cool:
 
F

F.d. 6130

Guest
Sv: Inverters!

Tyvärr har jag ingen Ac i bildelen.
Har en helintegrerad husbil(hymermobil) med "jätte" fönster fram och det blir varmt i den på sommaren..:swoon:
Travel power 3.5 värkar väldigt intressant, undra bara vad priset kan va.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Inverters!

Ett litet tips till er som har garagebilar.
Gör som jag och köp en transportabel AC. Köpte en på Rusta för fyra år sedan som kräver 6A och ställde i lastrummet. Pris ca2500kr. Köpte ett stort kylskåpsgaller som monterades in i väggen mot bodelen. AC:n har fjärrkontroll så inga krångligheter med av eller på och temp justeringar.
Har sedan även anslutit takkanalerna som sitter i Eura så kylan sveper ner även från taket.
Aggregatet går tyst så inga problem om man vill ha den på nattetid. Vikten är också nästan densamma som "riktiga" AC till husbilar ca 25-30kg.
Inte heller fel att kunna ta in den hemma och få lite kyla.

Fungerar bra till ett bra pris tycker jag.;) ;) ;)

Mvh Håkan J
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Inverters!

Vi har AC i bildelen och det var Ursulas ide´när vi bytade till Rivieran, jag ansåg att vi klarade oss utan, men gav med mig.
Jag måste erkänna att det var en mycket bra ide´.
Nu ser jag det som en trafiksäkerhets sak när man kör söderöver på dagen sommartid.
AC i bodelen ser jag inte som ett behov ännu, vi åker till värmen för vi tycker om den.
Vi har en Fiamma turbofläkt i taket. Får den stå på en timme på kvällen så sänker den tempen i bilen några grader.
En vanlig 220v fläkt finns också med i packningen, den brukar stå på när vi ligger på camping. Den kan man ju också köra över invertern för den tar inte så mycket ström.
Använder man ACn fel är det lätt att dra på sig en förkylning eller huvudvärk enl. egen erfarenhet.
När vi väljer campingtomt så väljer vi gärna en tomt där grannarna inte har AC på taket.
Och sen när man är på plats häller man upp en kall öl och acklimatiserar sig.
Krister.
 
F

F.d. 4972

Guest
Sv: Inverters!

Håller med att det kan bli väldigt hett där fram i bilen en varm sommardag. Jag skulle nog satsa på en Travel-Power i ditt läge. Den går ju att plocka med sig om man byter bil. Nackdelen är troligen att du får betydligt slöare bil och högre bränsleförbrukning för generatorn går tungt vid hög belastning.
Invertern är bra att ha till andra ändamål som: Micro, vattenkokare, dammsugare mm. För datorer etc finns på Clas-Ohlson en omvandlare från 12Volt/inställbar till datorns driftspänning.

Det är inte populärt för grannsämjan att på campingplatser köra AC-n. Hör ofta hur folk klagar till campingvärdar o dyl på detta oljud, speciellt de aggregat som ligger på taket är inte bra. Söderut så har de inte lika stora tomter som vi och ej heller samma krav på avstånd mellan fordonen som här, så av den anledningen bor man väldigt tajt. Dessutom så har sydeuropeer ej samma behov av kyla som vi nordbor.

Betr.alternativa kylaggregat att använda på campingen: Det finns ett litet tvådelat energisnålt kylaggregat som man hänger ut som en ryggsäck genom fönstret när man stannar upp, det verkar räcka för de flesta med normalstora fordon och det går mycket tyst. Bodde granne med ett äldre holländskt par i sådant ekipage i somras nere i sydspanien +40 och vi märkte knappt av det, även fast det gick dygnet runt. Det mesta ljudet kom från sörplande kondensvatten som sipprade ut i gräset. De berättade att för deras del så var det fullt tillräckligt med kyla.

I övrigt så håller jag helt med föregående inlägg, vi använder också endast bilens AC när vi kör längre sträckor i hög värme med låg hastighet, genom storstäder nere i Europa osv. I övrigt så tycker vi att det är mycket viktigare med ett bra luftfilter, typ pollenfilter i ventilationen för luften är ganska skitig. Bilens volym och luckorna öppna i bakre delen räcker för oss. Man acklimatiserar sig successivt på nedvägen och Har man som vi solceller på taket som enda tillförande strömkälla och parabol så bör man i alla fall placera sig i öppet och soligt läge, men helst inte kvällssol.
”citat”: Och sen när man är på plats häller man upp en kall öl och acklimatiserar sig. ”slut citat”

/Lars
 

Gert8

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Haninge
HBK-Nr
8
Medlemskap
2024
Sv: Inverters!

Hej Roberth Får återkomma till lördag när jag har tittat i husbilen på vad Trumakylen har för nummer och typ. Skall också kolla vad instruktionsboken säger om data. Vi har en Frankia 820 GD och det räcker till att kyla ned lagom. återkommer Gert8
 
Toppen