• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Amperemetern

Kjell

HBK Medlem
Inlägg
1.000
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2024
Instrumentet


För att mäta hur mycket ström generatorn i en bil ger ifrån sig använder man sig enkelt uttryckt av en voltmeter som mäter spänningsfallet över ett motstånd som strömmen går genom.
Detta motstånd bygger man då in i instrumentet och med en lämplig dimensionering av motståndet får man det skalutslag man vill ha på instrumentet för olika strömmar.

Nu vill man inte ha onödigt stora motstånd i laddningskretsen, några tiondels Volt i förluster betyder sämre laddning av batteriet och i stället använder man sig av ett känsligt instrument och ett motstånd – shuntmotstånd – med ett lågt Ohmtal vilket ger ett lågt spänningsfall, max 100 mV och vanligen 60 mV.

Men man får observera att instrument med inbyggt shuntmotstånd inte har standardiserade värden på spänningsfallet och det går inte att byta instrument och shuntar mellan sådana instrument.

Har man däremot en extern shunt som har ett standardiserat värde på spänningsfallet behöver man endast köpa ett nytt instrument till den befintliga shunten om instrumentet går sönder.
Det är då viktigt att shunten alltid kontrolleras med avseende på avbrott för att inte det nya instrumentet ska få för hög spänning, 12V i stället för 60 mV!

[BREAK=Principiell inkoppling av amperemetern]

Principiell inkoppling av amperemetern

Ampermeter.jpg

Den nedre kopplingen visar ett instrument med extern shunt och ledningarna från shunten och upp till instrumentet kan här vara 1,5 mm2 till skillnad från de mycket kraftigare kablar som krävs för instrument med inbyggd shunt.
Monteringen av amperemetern förenklas förstås avsevärt om man inte behöver dra tjocka kablar genom torpedväggen och upp till instrumentpanelen.

Kjell HBK 25
 
F

F.d. 15832

Guest
Sv: Amperemetern

Hej Kjell!

Vad har du för värde på den externa shunten? och hur många Watt ska effektmotståndet tåla?

Vad är det som hindrar att man ansluter förbrukare EFTER Amperemetern?

Tänkte koppla en Amperemeter till solpanelerna för att se hur mycket de laddar.

Mvh
Rolle
 

Kjell

HBK Medlem
Inlägg
1.000
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2024
Sv: Amperemetern

Externa shuntar brukar standardiseras till ett spänningsfall på 60 mV över shunten/motståndet.
En shunt för 5 Amp med spänningsfallet 0,06V ska då ha motståndet 0,06/5=0,012 ohm för att ett matchande instrument ska visa rätt.
Effektutvecklingen vid så blygsam ström blir endast 5*0,06=0,3 W och shunten dimensioneras då vanligen för 0,012 ohm och minst 1 W.

En shunt för 30 Amp får lite andra värden, 0,06/30=0,002 ohm och dimensioneras för en effekttålighet på minst 6W.

Elfa https://www1.elfa.se/elfa~se_sv/b2b/catalogstart.do?tab=catalog har shuntar och instrument men vill man inte pyssla med externa shuntar och "gnuggisar" på egna skalor så finns det också färdiga instrument med inbyggd shunt att köpa hos Elfa.

Men för att visa t.ex. laddningen från en solcellspanel har BHIAB http://www.bhiab.se panelinstrument (med inbyggda shuntar) till hovsammare priser och där kan man också hitta mycket annat med anknytning till elektronik.
 
F

F.d. 15832

Guest
Sv: Amperemetern

Hej igen, tusen tack för svaret!!!

Jag har en Ampèrmeter från Biltema (50 - 0 - -50A) och undrar om ett shuntmotstånd på 0,003 Ohm 5W funkar för att slippa dra 16mm2 kabel till instrumentbrädan från MPPT regulatorn?

I annat fall får jag försöka klämma in Ampèremetern nånstans i närheten av batterierna.

Jag ska ha en MPPT regulator från Conrad på 30A och två solpaneler på sammanlagt 200 - 220W (vid c:a 40V tillsammans) + det som MPPT regulatorn kan trolla fram därutöver. Jag har uppskattat en laddström på kanske 20 - 25A i bästa fall.

Måste jag ansluta förbrukarna före Amperemetern? Mycket är ju direkt anslutet till batterierna.

Mvh
Rolle
 

Kjell

HBK Medlem
Inlägg
1.000
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2024
Sv: Amperemetern

Amperemetrar av den sort du nämner har vanligen en inbyggd shunt som är anpassad till det visarinstrument tillverkaren valde och någon standard för shuntens storlek eller instrumentets känslighet har man då troligtvis inte följt.

För att ändå kunna använda detta instrument i bilens instrumentpanel utan att behöva dra upp grova kablar så måste man då öppna instrumentkåpan och separera den inbyggda shunten från instrumentet (lyfta ur shunten) om detta är möjligt.
Man får sedan bygga in shunten i en egen kåpa och placera den på lämpligt ställe i matarledningen från solcellspanelen till regulatorn.
Från shuntens vardera ände ansluter man sedan en tunnare ledning och dessa två kablar går upp till instrumentet - som nu saknar den inbyggda shunten.
Använd ordentliga kopplingsplintar för kablarna som hör till amperemeterns mätkrets och kopparpasta ökar kontaktsäkerheten.

Strömförbrukarna ansluts direkt till batterierna via säkringspanelen - som vanligt.
 
F

F.d. 15832

Guest
Sv: Amperemetern

Tack för att du tar dig tidd att hjlpa mig!!!

Bara så jag fattar rätt,... shuntmotståndet läggs i serie med pluskabeln som kapas (så som din nedre bild visar), men hur går det med laddströmmen från panelerna när tråddiametern på shuntmotståndet bara är 1 mm, eller nåt sånt... kan en ström på närmare 25A passera utan att råden smälter som en säkring?

Om det ändå funkar... kan man sätta motståndet i en hängsäkringshållare, som kopplas över ett strömblock, typ Biltema Art. nr. 31-413?

Mvh
Rolle
 
Senast redigerad av en moderator:

Kjell

HBK Medlem
Inlägg
1.000
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2024
Sv: Amperemetern

Tar man det där 50A instrumentet du talar om så är shunten dimensionerad för just 50A och ska klara den strömmen var än shunten sitter utefter kabeln.
Själva vitsen med en shunt är ju att den ska ha ett visst motstånd för att man ska kunna mäta spänningsfallet (t.ex. 60 mV) över detta motstånd när ström flyter genom det.
En shunt inbyggd inuti instrumentkåpan har oftast inte samma robusta utformning som de externa shuntar man kan köpa lösa - shunten kan i vissa fall endast bestå av en liten luftlindad spole av motståndstråd - och bör skyddas från mekanisk åverkan. En ventilerad liten kapsling eller bara ett löst plastlock el. dyl. över kontaktblocket kanske måste användas om inte någon skyddad plats kan hittas.

Tänk på att den effektiva längden på en shunt är avgörande för hur rätt instrumentet sedan visar och man kan kalibrera instrumentet genom att flytta den här luftlindade shuntens ändar ut eller in i kontaktblocket.
 
F

F.d. 15832

Guest
Sv: Amperemetern

Tack för de utförliga svaren!!!
Det låter som ett tämligen pilligt och känsligt ingrepp, så det kanske är bättre isf att låta shunten sitta kvar i sitt hölje och försöka hitta en plats för mätaren närmare batterierna, även om det kan behövas en liten omväg för kabeln. Får kolla hur jag ska dra kablaget från solpanelerna.

Synd, för jag hade gärna haft mätaren i instrumentbrädan, men tack än en gång för att du tog dig tid att hjälpa mig.

:msn_beer:
Mvh
Rolle
 
Toppen