• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

En fråga om diesel

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: En fråga om diesel

Den ekvationen går inte ihop!
Tre procent lägre förbrukning av fossilt bränsle jämfört med Preem Evolution Diesel där minskningen av koldioxidutsläppen är upp till 46 procent och inblandning av fossilfritt är upp till 50 procent.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: En fråga om diesel

Når en ikke regner co2 fra den ikke fossile delen av drivstoffet så stemmer tallene bra. 50% innblanding gir 46% lavere co2, skulle tyde på en 4% økning i forbruket med blandingen i forhold til ren fossil diesel (eller er det 8% økning - orker ikke sette opp regnestykket).
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: En fråga om diesel

Den ekvationen går inte ihop!
Tre procent lägre förbrukning av fossilt bränsle jämfört med Preem Evolution Diesel där minskningen av koldioxidutsläppen är upp till 46 procent och inblandning av fossilfritt är upp till 50 procent.

Jag vet inte hur du tänker, Preem Evolution har inte 46 % lägre koldioxid i avgaserna, den siffran är bara teoretisk eftersom de får räkna bort utsläpp från " förnybart " bränsle.
All förbränning där Syre och Kol ingår skapar Koldioxid, även förnybart.

Kuriosa, en människa andas ut c:a 100 gånger mer koldioxid än vad vi andas in.
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: En fråga om diesel

När det gäller förnybara bränslen från växtriket så gäller det att man inte förbrukar råvaran fortare än den växer eller konkurrerar ut matodlingar, hinner växtligheten inte med i förbrukningstakten så har vi stora problem, värre än användning av fossila bränslen.
Det insåg man redan på 1700-talet när praktiskt taget hela Europa var kalhugget.

https://www.nyteknik.se/nyheter/skogens-vaktare-6369544

EU har även en begränsning på odlingsbar mark för bränsle.

Det finns en gräns även för förnybart, överskrids den gränsen kan vi få enorma problem.
 
Toppen