• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Årets Norgeräkning

coe

HBK Medlem
Inlägg
288
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
3052
Medlemskap
2024
Idag damp fakturan på bompengar ner i lådan. 370 NKr. Då ingick Hardangerbrua med 150 kronor. Hade inte lättnaden för tunga husbilar varit hade nog bron kostat 600 kronor.
Jag noterade att räkningen i år var lite tidigare än den brukar (vi åker i Norge nästan varje år). Dessutom var den tydligt specad med uppdelning för varje bomselskap. Mycket bra.
Jag gjorde egna noteringar för att jämföra, och det stämde på kronan. Jag tror det är första året som vi debiterats för alla passager. När vi åkte i Sydnorge för några år sedan betalde vi nog bara cirka hälften av alla passager. Jag har alltid undrat hur det fungerar, men i år missades ingen.
Jag vill även passa på att påminna om tipset jag fått här i forumet tidigare om att skaffa färjekort. Kör ni mycket i Norge så brukar det bli lite färjeöverfarter. Med kortet blir det nästan halva priset.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Ett problem med färjekort är att det gäller på vissa rederier, ett flertal rederier trafikerar fjordarna ,jag har inte sett någon vinst med kortet på våra resor.
Jag använder Easygo transponder,fungerar bra vägavgift dras direkt från mitt konto.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Årets Norgeräkning

Vi kör med Dansk BroBizz genom vägkameror men betalar kontant på båtar för bil (föraren ingår) + honör (pensionär för 1/2 priset). Vägavgifter i NOK växlas automatiskt till DKK som sen växlas till SEK och till slut blir billigare än vad det står vid passage. Inga konstigheter eller förseningsavgifter samt full koll hela tiden. Undrar hur det blir i Tyskland 2019?
 
Toppen