• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

husbil över 7,5 ton

F

F.d. 54123

Guest
Sv: husbil över 7,5 ton

Kan någon berätta för oss (som tvivlar) om det krävs färdskrivare i en HUSBIL som väger över 7,5 ton och som INTE används i yrkestrafik.

Här ovan har vi fått några svar, MEN,

vi frågade en tysk polis vid en kontroll av tung trafik när vi var på väg till Spanien för 2 månader sedan och hans svar var - NEJ, det behövs inte i husbilar som väger över 7,5 ton förutsatt att den inte används yrkesmässigt !

Vem vet vad som gäller...!?!?

Det som gäller inom EU gäller även inom Sverige och i det här fallet är Sverige ute och cyklar när det gäller husbilar över 7,5 ton som icke används yrkesmässigt. Den som blir lagsökt och fälld för detta ska överklaga till EU.
 

fritidsbonden

HBK Medlem
Inlägg
285
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
11285
Medlemskap
2024
Sv: husbil över 7,5 ton

På tunga lastbilar med digital färdskrivare och trafiktillstånd skall skrivaren med en läsare tömmas och kör samt vilotider laddas upp till en datacentral varje månad, där uppgifterna skall vara tillgängliga för transportstyrelsen. Kostnad för datacentralen ca 2500 kr/år.

Föraren skall ha ett förarkort som matas in i skrivaren då man börjar köra, raster och dygnsvila knappas in vartefter.

Vi överträdelse kostar det 4000 kr per tillfälle, dock lär maxgränsen ligga på 200000 kr.

Vidare skall man medföra minst tre rullar papper till färdskrivaren så inspektör direkt kan skriva ut körtider och kontrollera dessa.

Kontentan av det hela är att om även vissa tunga husbilar omfattas av detta regelverk så kan det bli obehaglig dyrt för en överträdelse.
 
F

F.d. 55850

Guest
Sv: husbil över 7,5 ton

UssisLeif I Sverige är det bara att läsa lagtexten vad sen en polis i Tyskland
påstår är nog svårt att få gehör för i en domstol
 

Krulle

HBK Intresserad
Inlägg
104
Kommun
Oskarshamn
Sv: husbil över 7,5 ton

Det är beklagligt, men som det ser ut gäller regelverket om Kör- och vilotider även för alla husbilar med en totalvikt över 7,5 ton.

En ”husbil” omfattas av kör- och vilotidsbestämmelserna när totalvikten för fordonet eller för fordonskombinationen vid tillkopplat släp, överstiger 7,5tonäven om transporten INTE är kommersiell.(Källa: ECJ C-317-12 Daniel Lundberg).

Står det i: https://www.transportstyrelsen.se/g...yrkestrafik/pm-gallande-fran-21-mars-2014.pdf.

Detta har diskuterats här tidigare så som http://www.husbilsklubben.se/forums/t100702/

Det var intressant att läsa hur domstolen resonerade om hur begreppet "icke-kommersiell transport av gods" ska tolkas. Hobbyverksamheten bedrevs med sponsring, alltså var det i form av ekonomisk ersättning med betydande värde som var domstolens dilemma.

http://eur-lex.europa.eu/legal-content/SV/TXT/PDF/?uri=CELEX:62012CJ0317&from=SV
 
Senast ändrad:

Bosse och Gerd

HBK Medlem
Inlägg
1.046
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
12223
Medlemskap
2024
Sv: husbil över 7,5 ton

UssisLeif I Sverige är det bara att läsa lagtexten vad sen en polis i Tyskland
påstår är nog svårt att få gehör för i en domstol


Jag tror nog mer på vad en tysk polis som kontrollerar tung trafik säger ställt i relation till svenska "paragrafryttare"...!

Låt mig ge er ett exempel:
under en längre tid har jag ägnat många timmar (i telefon) åt att få fakta redovisad avseende vilken körkortsbehörighet som krävs vid färd med en 5 tons husbil där en Smart står parkerad på en släpvagn.
Vår husbil är viktmässigt godkänd att dra detta släp och vi klarar även tågvikten på maximalt 6 ton !

Jag har ett B-kort taget 1966 som inte varit återkallat och kan ju därmed köra en husbil som väger mer än 3,5 ton.

I tillägg har jag även behörighet C, men INTE E-behörighet vare sig på B-Kortet eller C-kortet. C-kortet tog jag så sent som 2007 när vi bytte husbil och köpte vår första 5-tonsbil och anledningen till att jag tog detta C-kort var att jag inte hade koll på att jag lagligt kunde framföra den nya husbilen med ett B-kort.

Efter att ha pratat med åtskilliga personer (minst 10 olika personer) på Transporstyrelsen om vad som gäller i mitt fall vid framförande av vår 5-tons husbil med ett släp med en Smart på så kom den näst siste personen jag talade med fram till att jag "nog" kunde resa ut i Europa förutsatt att jag tog ett E till mitt B-kort.

Jag kontrade med att jag nog inte kunde köra hela vägen ner till södra Spanien år efter år med ett "nog" i bagaget... och frågade därför om det inte finns någon person på Transportstyrelsen som VET vad som gäller i mitt fall.
Jo, vår mest kunnige på detta område sitter i Falun, så ring honom för säkerhets skull. Jag ringde honom och hade ett längre samtal om de alternativ som står till buds:

BE, C1E eller CE
Hans svar var - läs och häpna - det ska "nog" räcka med att du tar en E-behörighet till ditt B... När han så förstod mitt argument att jag inte känner för att köra omkring med en "nogbehörighet", så blev jag ett par dagar senare uppringd av en jurist på Transportstyrelsen och han ställde sig då frågande till det svar jag fått av "experten" i Falun - han menade att jag har rätt att framföra själva husbilen med mitt B-kort, men att jag INTE kunde få åberopa denna "rätt" att framföra även ett släp med hjälp av en nytagen E-behörighet. Hade jag däremot tagit min BE-behörighet före 1/6 1966, så hade jag kunnat framföra detta ekipage lagligt i Sverige. MEN, tillade han, på vilket sätt en polis i Tyskland, Frankrike eller Spanien skulle reagera vid en körkortskontroll törs jag inte uttala mig om... Hade du haft BE redan från 1966, så hade du ju kunnat ta med dig det brev som finns översatt på olika språk och visat svart på vitt, men det gäller ju bara själva husbilen och inte ett påkopplat släp...

För att verkligen förvissa mig om vad som verkligen gäller, så ringde jag till:
* en av Storstockholms största trafikskolor,
** tunga gruppen hos trafikpolisen i Strängnäs,

* trafikskolan hade 0 koll på vad som gällde i mitt fall,
** polisen lämnade samma svar som juristen på Transportstyrelsen - du får inte köra omkring med detta ekipage med dina behörigheter, men hade du tagit BE före 1/6 1966 så hade allt varit i sin ordning,

Det krävs alltså att jag tar ett C1E kort för att få framföra detta ekipage i Sverige och utomlands.

M.a.o. så tror jag mer på en yrkeskunnig polis i Tyskland resp. i Sverige än på en "paragrafryttare" i Sverige och det till dess jag blivit 100% övertygad om att det som gäller i Sverige även gäller i övriga EU - hittills har ingen övertygat mig om fakta !

Mitt tvivel gäller naturligtvis även kravet på färdskrivare - det är ju det tråden handlar om, men jag kände att jag även MÅSTE få skriva om släp problematiken...

Mvh
Bosse

PS. Jag menar naturligtvis 1/6 1996 - jag blandade ihop datumet med det datum då jag tog mitt körkort.
 
Senast ändrad:

J Peter

HBK Medlem
Inlägg
290
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
19600
Medlemskap
2024
Sv: husbil över 7,5 ton

Ja, Milde Värld! Det är inte allt som är enkelt i tillvaron och skulle det vara det - med ett rent förnuftsmässigt resonemang - finns säkert någon som kan krångla till det, men jag tycker att i vart fall Transportstyrelsen, som väl är den myndighet som borde kunna regelverket, verkligen borde kunna ge ett någorlunda entydigt svar. Bosses erfarenhet tyder på motsatsen och jag förstår frustrationen.

Vad gäller färdskrivare samt kör- och vilotidsregler, har jag ställt några mycket konkreta frågor till Transportstyrelsen och kommer att delge svaret när - och om - det kommer:

1. Är det obligatoriskt med färdskrivare i husbil som väger över 7,5 ton men inte används i kommersiell trafik om den a/ är registrerad som PB2 respektive b/ om den är registrerad som lastbil?

2. Gäller kör- och vilotidsreglerna för husbil över 7,5 ton om den inte används i kommersiell trafik i fallen 1a/ respektive 1b/ ovan?

3. Kan - om ja - reducerade veckovilan ske i husbilen enl ovan?

4. Kan - om ja - normal veckovila ske i husbilen enl ovan?

Vet att några av svaren ovan är givna och jag vet också att frågorna varit föremål för diskussion i annan tråd, men vill ändå ha en pinfärsk opinion från Transportstyrelsen, eftersom det varit några överträdelseärenden den senaste tiden om jag förstått rätt.

Risken för lagföring av husbilsförare för brott mot vilotidsreglerna är väl synnerligen begränsad, men en sak är jag dock helt säker på; om vi med husbilen är på resa som varar längre än 13 dagar och inte tar in på hotell i 2 dygn för att få "normal veckovila" utan tar den i husbilen och jag - mot all förmodan - blir lagförd för det, kommer jag att ägna delar av min pensionärstillvaro till att driva den frågan. Nu avvaktas svaret från Transportstyrelsen och jag återkommer med det så snart det dyker upp

// J Peter
 
F

F.d. 54123

Guest
Sv: husbil över 7,5 ton

Kollar man på Transportstyrelsens hemsida så hittar men enbart uppgifter vad som gäller för kör- och vilotider samt krav om färdskrivare om man läser vad som gäller för yrkesmässig trafik. Se "källhänvisningen" mellan bannern och texten i bilden nedan.

(Många "husbilar" som väger mer än 7,5 ton används ofta som transportmedel av bl.a. dansband. Dessa fordon måste ha en behörig förare, följa kör- och vilotider samt vara utrustade med färdskrivare då det handlar om yrkesmässig trafik.)
 

Bilagor

  • C6020B19-D526-4153-9C50-561B5E5A817C.jpeg
    C6020B19-D526-4153-9C50-561B5E5A817C.jpeg
    145,7 KB · Visningar: 14

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.572
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Sv: husbil över 7,5 ton

Tittade i broschyren om veckovila lite. Lite innebar att jag läste första ordet i förordet. Det tyckte jag räckte, där stod "Jobbet".
Detta med dygns- och veckovila finns reglerat i samtliga avtal på arbetsmarknaden. Alltså man skall vila från arbetet.
Samma gäller transportbranschens regler om vila. Det är vila från ARBETET som chaufför det handlar om. Om jag på min fritid ägnar mig åt att köra omkring med ett fritidsfordon och tycker det är världens avkoppling, vad skall jag då vila mig för och från?
 
F

F.d. 55850

Guest
Sv: husbil över 7,5 ton

J Peter bra frågeställning det borde vara ganska enkelt även för transportstyrelsen att ge lika enkla svar på dina frågor.

Vad skulle en färdskrivare ha för funktion om den inte skulle registrera kör
och vilotider? då skulle det inte finnas någon anledning att den skulle vara
monterad.
 

PC300

HBK Medlem
Inlägg
280
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
13358
Medlemskap
2024
Sv: husbil över 7,5 ton

Oroa er inte om ni bara är vanliga husbilister! Torde vara detta som gäller:

"Regelverket gäller för flera olika typer av transportverksamheter, det vill säga person- och godstransporter, internationella och nationella transporter, långa och korta transporter med inhyrda förare, anställda förare eller egenföretagare. Syftet med regelverket är att harmonisera konkurrensvillkoren, förbättra arbetsförhållandena och trafiksäkerheten inom EU."

https://www.transportstyrelsen.se/s...--och-vilotider/regler-om-kor--och-vilotider/
 

J Peter

HBK Medlem
Inlägg
290
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
19600
Medlemskap
2024
Sv: husbil över 7,5 ton

Låt oss hoppas PC300, att du har rätt. Dessvärre finns ju också argument för den motsatta slutsatsen, så det ska bli intressant att småningom läsa Transportstyrelsens svar, även om risken för lagföring är mycket liten eller rent av obefintlig.

À propos att byta bil: Jodå, det är riktigt att det finns såväl för- som nackdelar med en stor och tung husbil. Jag är på intet sätt främmande för att byta husbil den dag våra vanor och prioriteringar ändras, men då ska det vara för att vi VILL byta bil, inte för att vi MÅSTE på grund av någon regel som känns märklig - som flera också skrivit - och som verkar svårförenlig med sunt förnuft. Det är jag i så fall beredd att kämpa för om det skulle bli aktuellt!

// J Peter
 
F

F.d. 55850

Guest
Sv: husbil över 7,5 ton

enligt transportstyrelsen gäller detta.

En personbilsregistrerad ”husbil” omfattas av kör- och vilotidsbestämmelserna när totalvikten för fordonet eller för fordonskombinationen vid tillkopplat släp, överstiger 3,5 ton och transporten är kommersiell.

En personbilsregistrerad ”husbil” omfattas av kör- och vilotidsbestämmelserna när totalvikten för fordonet eller för fordonskombinationen vid tillkopplat släp, överstiger 7,5 ton även om transporten INTE är kommersiell. (Källa: ECJ C-317-12 Daniel Lundberg).

En lastbilsregistrerad ”husbil” omfattas av kör- och vilotidsbestämmelserna när totalvikten för fordonet eller fordonskombinationen vid tillkopplat släp, överstiger 3,5 ton och transporten är kommersiell.

En lastbilsregistrerad ”husbil” omfattas av kör- och vilotidsbestämmelserna när totalvikten på fordonet eller fordonskombinationen vid tillkopplat släp, överstiger 7,5 ton även om transporten INTE är kommersiell."
 

Carthagofrik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.916
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
1399
Medlemskap
2022
Sv: husbil över 7,5 ton

Om man nu har en bil som väger över 7.5ton måste man då ha färdskrivare i den och närifrån gäller det.
 
Senast ändrad:

Andrea & Annar

FD HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
22720
Medlemskap
2023
Om min hustru gick med på att köpa en större bil skulle jag inte tveka. Har kört buss och lastbil hela livet. I det delade Tyskland fick jag visa färdskrivare vid gränsen. Någon polis har aldrig velat se bladen som jag noga fyllt i. Ibland blir samtalen här lite väl teoretiska. I praktiken är det oftast enkelt. Vilken europeisk polis skulle komma in på campingen eller stellplatsen och kolla din färdskrivare. Du sitter med fru och vänner med ett glas vin utanför bilen och en trafikinspektör dyker upp och vill kolla dina arbetstider. Sunt förnuft fungerar faktiskt fortfarande i Europa. Don`t worry be happy! :spinny:
 

J Peter

HBK Medlem
Inlägg
290
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
19600
Medlemskap
2024
Sv: husbil över 7,5 ton

Har redan fått snabbt svar från Transportstyrelsen, Sektionen för regelinformation, på frågorna som jag relaterade ovan, och - precis som vi är många som anser - finns fortfarande ett stort utrymme för det sunda förnuftet:

"Reglerna gäller även för privata fordon om totalvikten överstiger 7,5 ton och fordonet är yngre än 30 år. Enligt Sveriges tolkning får man ta veckovila i bilen". "Alla medlemsländer tillåter reducerad veckovila i fordonet. Det står uttryckt i lagtexten. Men Sverige menar att eftersom det inte står att normal veckovila i fordonet är förbjuden är den tillåten".

Det är således Transportstyrelsens tolkning och skulle säkert vara den som en svensk domstol skulle gå på vid en eventuell rättegång. Risken för en sådan är nog dock så nära noll man kan komma, men det känns ändå skönt att göra rätt.

Tryggt veckovilar vi oss i husbilen även i fortsättningen och följer den sammanfattning jag gjorde i inlägg 9. Sannolikt kommer dock ingen att fråga, men det känns ändå skönt att försöka göra rätt.

// J Peter
 
F

F.d. 55850

Guest
Sv: husbil över 7,5 ton

jag tror också att risken är obefintlig både branschen och kontrollerande
myndigheter har olika uppfattning men nyligen fällde Helsingborgs tingsrätt
fällt 2st chaufförer för att tillbringat ordinarie veckovila i fordonen.
Men som sagt tror aldrig att en husbil skulle bli kollad
 
Toppen