• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Växellåda citroen c25

F

F.d. 50128

Guest
Hej..
Håller på att byta 5ans växel i min citroen c25 90 bensin..
Ett litet frpgetecken dök dock upp..
I satsen från augustin så följde det med en lite större brickamen jag har inget minne eller bild på vart den brickan satt om det ens fanns en sådan bricka imnan..
Nån här inne som har den kunskapen?
Har försökt få svar från augustin utan någon framgång
Mvh/Edvin
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Växellåda citroen c25

Jankro har ju i en lång tråd med många foton på ett pedagogiskt sett visat en totalrenovering där finns det säkert svar på det du undrar över.
 
F

F.d. 50128

Guest
Sv: Växellåda citroen c25

Hittar ingen information om den brickan i nån tråd på nått forum jag lyckats hitta
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Växellåda citroen c25

Hejsan, jag har inte själv plockat med just den satsen som innehåller brickan för det är en eftermarknadssats, men om du tittar på de nya dreven så ser de inte ut riktigt som de gamla. Brickan skall helt enkelt vara en distans för att få kuggen på kugghjulen på samma nivå med varandra.
Har ingen exakt info här och nu, men om du plockar ihop kugget och synksatsen och lägger det samt det andra kugghjulet på plats så borde du se var brickan skall ligga. (Jag har för mig att den skall ligga under det ensamma kugghjulet för att lyfta upp det lite till nivå med det andra.) Men inte helt säker tyvärr.
Jag vet att det finns några som monterat den satsen vi får se om någon av dem ser det här.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 50128

Guest
Sv: Växellåda citroen c25

Tack för ditt svar jankro..
Med tanke på storleken på innerdiametern på brickan så borde den sitta på stocken som 5ans växel sitter på men om jag sätter den "underst" som verkar vara det enda logiska så kommer olje hålet i hylsan inte i linje med olje hålet i stocken..
Får hoppas på svar från nån som monterat just denna sats..
 
Toppen