• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Importavgifter

Bysmeden

HBK Medlem
Inlägg
447
Kommun
Åland
HBK-Nr
3541
Medlemskap
2024
Jag har varit i kontakt med Skatteverket, Tullverket och även Transportstyrelsen men ännu inte fått klart för mig vad det blir för avgifter vid registrering av bilen i Sverige.
Svaret från Transportstyrelsen:
Du behöver fortfarande förtulla fordonet om det tas in från Åland. Kontakta Tullverket om du vill veta mer om vilka kostnader det kan medföra.
Det som kommit fram är att momsen kommer på då vi är utanför skatteunionen men med i tullunionen.
Momsen har försvunnit då den tog vägen via Åland... trots att jag betalat momsskillnaden från holländska 17,5% till finska 24%.
Vad kostar registerplåtar, ursprungskontroll och registrering.
Vad hamnar den som? Personbil klass2 eller lastbil? Gissar på personbil.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Importavgifter

Jag har varit i kontakt med Skatteverket, Tullverket och även Transportstyrelsen men ännu inte fått klart för mig vad det blir för avgifter vid registrering av bilen i Sverige.
Svaret från Transportstyrelsen:
Du behöver fortfarande förtulla fordonet om det tas in från Åland. Kontakta Tullverket om du vill veta mer om vilka kostnader det kan medföra.
Det som kommit fram är att momsen kommer på då vi är utanför skatteunionen men med i tullunionen.
Momsen har försvunnit då den tog vägen via Åland... trots att jag betalat momsskillnaden från holländska 17,5% till finska 24%.
Vad kostar registerplåtar, ursprungskontroll och registrering.
Vad hamnar den som? Personbil klass2 eller lastbil? Gissar på personbil.

Om den skall registreringsbesiktigas i Sverige så kostar ursprungskontroll, besiktning & skyltar ca. 3500:-. Om jag inte minns fel så var det vad jag betalade för 2 år sedan. Du gissar rätt det blir en personbil klass 2.

Bennie
 

Lubbis

HBK Medlem
Inlägg
361
Kommun
Linköping
HBK-Nr
22882
Medlemskap
2024
Sv: Importavgifter

Ursprungskontroll 600 kr. Registreringsbesiktning 2270 kr. Pris för under 3 500 kg för 14 dagar sedan.

Ingen moms i Sverige om bilen är begagnad dvs gått mer än 600 mil OCH är äldre än 6 månader.
Gäller under förutsättning att det finns helhetsgodkännnande (from 1997 och framåt har jag för mig)
 
Toppen