• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kontrollampa bromsbelägg

hansyngve0319

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
18108
Medlemskap
2021
Hejsan i den begynnande hösten !
Tänkte berätta om några händelser på våran resa i Europa, på hemvägen från Kroatien åkte vi genom Österrike med bland annat över "Hochalpenstrasse" och i utförsbackarna gick det lite varmt i bromsarna trots att vi körde på låga växlar men då motorn började varva upp mot 3000 v/min blev jag av naturliga skäl tvungen att bromsa korta perioder, och visst osade det och var varmt intill fälgarna men inte så man kunde steka ägg
Nåväl färden gick vidare till Kitzbuhl och Mainau och vidare upp i Tyskland och Danmark utan några som helst problem, men nu kommer en lite märklig episod mitt på Stora Bältbron slår mätarställningen om till 10.000 mil (100.000) km, kommer väl aldrig att glömma var och när detta hände, efter ytterligare en bit och efter några normala bromsningar tänds en gul lampa med hjul samt bromsbelägg samt även en text "Bremsbeleg kontrollieren lassen" men till saken hör att jag bytte bromsbelägg runt om i våras, och vid kontroll nu efter hemkomst visade det sig att beläggen är 10-11 mm alltså enbart beläggen förutom metallplattan som beläggen är limmade mot
Så frågan är om datasystemet i bilen (Fiat Ducato 2,3 148 hk 2013) har någon avkänning för mätarställningen särskilt om både förra ägaren och jag har utfört detta jobb utan att få det inmatat i datasystemet ?
Med soliga hälsningar :)
Hasse & Ingegerd
 

saxtorp

HBK Medlem
Inlägg
139
Kommun
Saxtorp
HBK-Nr
2114
Medlemskap
2024
Sv: Kontrollampa bromsbelägg

Hej! har du slitagevarnare så kolla så att kontatdonet är riktigt ihopatrykt datorn tror jag inte på
 

hansyngve0319

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
18108
Medlemskap
2021
Sv: Kontrollampa bromsbelägg

Hej Saxtorp ! Jo nog har jag kollat kontaktdonen på beläggen även så att inte kabeln inte är skavd har även kollat så att inte något av beläggen har separerat från limningen, luftat vid samtliga hjul, men varför skulle inte bildatorn ha denna övervakning ?
Hälsningar
Hasse
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Kontrollampa bromsbelägg

Inne i belegget på bremseklossene er det lagt inn en ledning, når denne kommer i kontakt med bremseskiven utløses alarmen. Men om det blir fuktighet og det er en liten skade på isolasjonen så utløses og alarmen. Det finnes teoretisk en mulighet i dag for at fukt kan trenge inn i belegget og igjen utløse alarm. Mange muligheter for feil!
 

hansyngve0319

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
18108
Medlemskap
2021
Sv: Kontrollampa bromsbelägg

Hej Knut ! Ja när Du nämner fukt som en möjlig orsak så är det ju högst sannolikt, himlen hade öppnat sig under hela resan från Schleswig och genom Danmark och det var inte lite regn som föll, det kanske kan vara ide att demontera beläggen med slitageavkänning och torka dom på något sätt ?
Hälsningar från ower there
Hasse & Ingegerd
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Kontrollampa bromsbelägg

Sjekk ledningene der de går inn i belegget, noen produsenter har litt blank ledning fra isolasjonen til belegget. Andre lar isolasjonen gå litt inn i belegget. Er det utgaven hvor isolasjonen ikke går inn i belegget så legg på litt lim eller lakk slik at det blir en isolasjon. Tørking av belegget gjøres enkelt ved å trykk forsiktig på bremsen noen hundre meter, fukten i belegget går da over i damp - ånga :D
 

hansyngve0319

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
18108
Medlemskap
2021
Sv: Kontrollampa bromsbelägg

Hejsan ! Nu har jag konstaterat felet isoleringen/limningen vid kabelns ingång i belägget hade öppnat/smält med resultat att det kunde komma in vatten detta har jag belägg för hi hi, kunde inte låta bli, men det jag gjorde var att koppla bort bägge sidor, så nu tänds inte lampan, så nu får jag själv hålla reda på slitaget tills nästa gång jag byter, så tack alla hjälpsamma HBK:are

En fortsatt fin höst hälsar
Hasse
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Kontrollampa bromsbelägg

Takk for at du bekrefter min mistanke, dette var en normal feil på første generasjon av slike bremsebelegg. Men det var 50 år tilbake i tiden, den gangen med asbest i selve belegget. Fikset endel med en liten dråpe Araldit :D ikke helt etter boken, men det fungerte.
 
Toppen