Husbilsklubben.se - FRITID PÅ HJUL -  
Registrera Markera forum som lästa Kalender Hjälp

Gå tillbaka   Husbilsklubben.se - FRITID PÅ HJUL - > Ämneskategorier för Husbilen > Sköt om Husbilen
Sköt om Husbilen Tips och råd hur man sköter om sin Husbil med tex. tvätt,vaxning,klädsel och dylika ting. Praktiska små tillbehör passar ochså här.

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Sv: Byte hydraulvätska robotlåda
Gammal
HBK Medlem

Hemvist: Sigtuna
Sv: Byte hydraulvätska robotlåda - 2017-09-12, 19:09

Citat:
Ursprungligen postat av Leifw Visa inlägg
Den runda är inte för hydraul olja utan den kantiga.
Nu slutar jag med detta var och en får bya eller låta bli.

Ja det är klart att man gör som man vill. Jag gav mig in i debatten då jag har dålig erfarenhet av märkesverkstad som servade min robotlåda. Det medförde att jag fick problem på semestern i sydeuropa och själv fick sätta mig in i hur det funkade med oljenivåer och vilka typer av olja det ska vara. Generellt när jag har frågat runt så ingår inte service av robotlådan om man inte själv säger till, och kunskapen om robotsystemen är låg. Därför är det bra om man själv kan hålla lite koll på nivåerna, och se till att man inte får problem (på semestern). Det var min avsikt med inlägget. Tack för mig

Svara med citat Snabbsvara på det här inlägget
Följande Tackar Talbot för detta inlägg:
Avarage (2017-09-14)
Gammal
HBK Medlem

Hemvist: Mölndal
Sv: Byte hydraulvätska robotlåda - 2017-09-14, 04:44

Citat:
Ursprungligen postat av STANTON Visa inlägg
Ganska enkelt att byta själv skaffa en sugspruta och en passande slang samt rätt olja hos Fiat samt rätt typ av bromsvätska ( ja det är bromsvätska till kopplingscylindern) sug ur hydrauloljan ur behållaren fyll på ny olja,kör några dagar och gör om så har man bytt all olja och inga problem med luft. Gör rent sugsprutan och gör likadant på kopplingscylindern.
Orsaken till att tillverkaren rekommenderar byte av bromsvätskor är ju kondens som bildas och samlas upp av vätskorna vilket i sin tur ledert ill rost/korrossion invändigt.

Gär man bytet så som du föreslår får man inte bort allt vatten. Det får man i och för sig inte på annat sätt än at hela systemet töms och sedan spolas rent. Sedan kan man naturligtvis diskutera/fundera på hur stor inverkan den lilla mängd som är kvar efter byte av vätska i kärlet skett.

Jag brukar byte bromsvätska på våra motorcyklar ung. vart annat till vart tredje år. Och att bara suga ur vätskebehållaren och fylla på nytt 2 gånger räcker inte på långa vägar för att få helt ny genomskinlig vätska att tryckas ut genom nipplarna på bromsoken. Den behållaren är visserligen ganska liten i förhållande till volymen i övriga delar av bromssystemet.

Din metod är naturligtvis bra mycket bättre än inte alls. Fast bilfirman jag var i kontakt med för detta bytet vågade inte, efter att ha kontaktat de som är duktiga på robotlådorna, utföra jobbet. Risken att det inte skulle bli bra var för stor.

Firman jag kontaktade är riktigt bra att ha att göra med och min uppfattning, sedan jag använt mig av dem vid ett tillfälle men rådfrågat vid betydligt fler, är att de är riktigt kunniga och seriösa ut i fingerspetsarna. Firman heter Melby Bilservice och ligger i Partille utanför Göteborg.

EDIT: Såg att flera innan mig beskrivit samma dilemma med vatten. Jag läste inte fler inlägg innan jag svarade på ditt. Sorry!

// Niklas

Senast redigerad av Avarage den 2017-09-14 klockan 04:49.

Följande Tackar Avarage för detta inlägg:
STANTON (2017-09-14)
Gammal
HBK Medlem

Hemvist: Mölndal
Sv: Byte hydraulvätska robotlåda - 2017-09-14, 04:58

Tackar och bockar för alla inlägg och tips.

Frågan var kanske aningen otydligt ställd men hydraulolja är inget man rekommenderar att byta pga. risken att få in partiklar som ställer till det. Även hydraulvätska som tas direkt från ny dunt/fat behöver renas med filter innan man häller i den i hydraulsystemet. Och system som har inbygt filter (kräver ju cirkulation) blir renare och renare ju längre systemet är i drift. Av den anledningen bör inte hydraulolja bytas.

Så min fråga avsåg bromsvätskan till kopplingen.

Hmm, jag ser nu när jag öppnar manualen (pdf) att jag läst fel tidigare under året. Det står ju inte byte utan kontroll (se bifogad bild).

Mvh!
// Niklas
Bifogade bilder
Filtyp: png Robotlåda.PNG (21,1 KB, 2 visningar)

Gammal
HBK Medlem

Rolandns avatar

Hemvist: Malmö
Sv: Byte hydraulvätska robotlåda - 2017-09-14, 08:48

Citat:
Ursprungligen postat av Avarage Visa inlägg
.....

Hmm, jag ser nu när jag öppnar manualen (pdf) att jag läst fel tidigare under året. Det står ju inte byte utan kontroll (se bifogad bild).

Mvh!
// Niklas
Lite "Italiensk översättning" tydligen, i min svenska manual där står det byte av oljan vid 96.000 km eller vartannat år.

Tror nog att den engelska översättningen är fel, då de har samma text i båda sista rutorna.

Roland

Svara

Husbilsklubben.se - FRITID PÅ HJUL - > Ämneskategorier för Husbilen > Sköt om Husbilen

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Fordonsskatt manuell växellåda / robotlåda olsborgs Försäkring o Skatt 45 2016-12-19 15:50
Byte av användarnamn Bengt och Anna-Gull Under Markisen 3 2015-11-15 13:40
Go Box vid byte av bil Martin Svensson Under Markisen 1 2014-10-02 22:25
Byte av markistyg Lasse H Sköt om Husbilen 0 2011-08-09 17:36
byte Brittis Under Markisen 9 2007-07-31 22:01

Program från vBulletin® Copyright ©2000 - 2017, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright ©2005-2015, Husbilsklubben.se eller respektive Författare

Bankgiro: 5262-9615 IBAN: SE0850000000054171005892 BIC: ESSESESS