Husbilsklubben.se - FRITID PÅ HJUL -  
Registrera Markera forum som lästa Kalender Hjälp

Gå tillbaka   Husbilsklubben.se - FRITID PÅ HJUL - > Öppet Forum för Husbilsintresserade > Under Markisen
Under Markisen Här snackar vi om vad som helst och har det gemytligt

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Sv: Eldriven husbil!
Gammal
HBK Medlem

knarreviks avatar

Hemvist: Lysekil
Sv: Eldriven husbil! - 2017-09-09, 18:35

Citat:
Ursprungligen postat av Ritva & Uno Visa inlägg
Hemvården i Lilla Edet har ett par EL bilar. De får tänka väldigt noga hur långt de ska köra till sin vårdtagare. Bilen går 7-8 mil och de kan aldrig köra längre än 4 mil, då de aldrig vet om det blir akut lite längre bort och de inte kommer fram. Jag tror de använt ELbilen ett par gånger till min fru, vi bor 5 km från vårdcentralen. Att ha ELhusbil ligger lååångt fram i tiden. Frågan är om man vill ha ett batteri o bilen på flera hundra amper, med tanke på hur vissa mobiltelefoner beter sig vid laddning och ligga o sova vid laddning. Nej.
De får väl skaffa elbil som klarar minst 30 mil och ladda över helgen!

Svara med citat Snabbsvara på det här inlägget
Följande Tackar knarrevik för detta inlägg:
Largu (2017-09-11)
Gammal
HBK Medlem

Hemvist: Karlstad
Sv: Eldriven husbil! - 2017-09-10, 01:02

Citat:
Ursprungligen postat av Largu Visa inlägg
Peeka:
Du beskriver valida och intressanta fakta om elproduktion och nuvarande elbilsteknik! Utvecklingen fortsätter dock hela tiden! Batterierna är här naturligtvis den springande punkten!

Ett litet men intressant observatorium är att jag nyligen läste om Teslas planer på att i framtiden göra hela sin batteriproduktion koldioxid neutral , genom att driva fabrikerna med sol och el teknik!

Vad beträffar Tysklands elproduktion så kommer sedan 2014 lika mycket från förnyelsebart Detta är dock bara en "just nu" siffra.

Utvecklingen är och har varit explosiv allt sedan produktionen av solel blev billigare är kol och olja (ett faktum sedan några år)! Detta slår igenom i hela världen och har redan resulterat i att länder som Indien (som exempel) nu omprövar hela sin framtida plan för elproduktionen! (Tidigare baserad på Kol)
Elproduktion Tyskland:
https://www.agora-energiewende.de/en...76/Agorameter/

Elproduktion Norden:
Nordisk kraftbalanse - Kraftsystemet - Statnett

Svensk elproduktion och förbrukning:
Kontrollrummet | Svenska kraftnät

Jag hoppas att din eldrivna husbil funkar bra och om alla dina solceller inte räcker så hoppas jag att du inte laddar fossilel från Danmark, Tyskland eller Finland( ja, tror inte Largu har nån eldriven HB ).

Ja, jag är ironisk och troligtvis elak i det här inlägget.

Senast redigerad av pekke den 2017-09-10 klockan 01:20.

Gammal
HBK Medlem

knarreviks avatar

Sv: Eldriven husbil! - 2017-09-10, 08:29

Märkligt nog är det oljeproducerande länder som går i bräschen för fossilfri energi. Sol runt Persiska viken räcker och blir över, lite mer problematiskt med vattenkraft!

När batterier och elmotor väger lättare än dieselmotorn med transmission vore det konstigt om husbilen inte utrustas med elmotorer. Möjligen med en räckviddsförlängare (liten bensinmotor som genererar elström) som på BMW i3.

Följande Tackar knarrevik för detta inlägg:
Largu (2017-09-11)
Gammal
HBK Medlem

knarreviks avatar

Sv: Eldriven husbil! - 2017-09-10, 11:14

Jag glömde en sak för att elbilsförsäljningen skall börja likna den i Norge.
Utbyggnaden av elstolpar!

Gammal
HBK Medlem

Ritva & Unos avatar

Hemvist: LillaEdet
Sv: Eldriven husbil! - 2017-09-11, 12:09

Citat:
Ursprungligen postat av knarrevik Visa inlägg
De får väl skaffa elbil som klarar minst 30 mil och ladda över helgen!
Tror inte hemvården har råd med Tessla för runt miljonen, 5-6 stycken, Då de får snåla med omläggningsmaterial till frugans fula sår. Dessutom har jag fått lära mig att ge sprutor, för att spara på resorna för hemvården. Det finns viktigare saker att lägga pengar på än El bil.

Uno & Ritva

Gammal
HBK Medlem

Hemvist: Varberg
Ålder: 62
Sv: Eldriven husbil! - 2017-09-11, 14:02

Varbergs kommun gjorde en storsatsning på elbilar för sin verksamhet, det byggdes många laddstationer och åtminstone under en period var det den kommun i landet som använde flest elbilar i sin verksamhet, det medförde också att man hade landets högsta bilkostnader.
Nu verkar det som elbilsanvändningen håller på att avvecklas, då de som tidigare kört dem inte får några nya elbilar och dessutom fått beskedet att det inte blir några fler.
Jag vet inte vad som ligger bakom avvecklingen men antagligen visade sig väl visionerna inte vara verklighetsförankrade.
Det verkar återigen vara ett önsketänkande som skattebetalarna för betala notan för.

Följande Tackar Stig för detta inlägg:
Ritva & Uno (2017-09-11)
Gammal
HBK Medlem

Largus avatar

Hemvist: Motala
Ålder: 67
Sv: Eldriven husbil! - 2017-09-11, 18:35

Peeka:
https://www.iva.se/globalassets/info...produktion.pdf

Litet citat ur utredningen!
"Sveriges elsystem är idag näst intill fossilfritt.
Och det finns goda möjligheter för ett fossilfritt
elsystem även 2030–2050, baserat på vattenkraft,
biobränslen, sol- och vindkraft eller ny kärnkraft. "

Du som är seriöst intresserad av framtidens energiförsörjning, Googla själv "Framtidens energiförsörjning" och läs själv!

Senast redigerad av Largu den 2017-09-11 klockan 18:59.

Svara

Husbilsklubben.se - FRITID PÅ HJUL - > Öppet Forum för Husbilsintresserade > Under Markisen

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Risker med att köpa importerad husbil som första husbil Familjetripp Husbilsköp o Import 11 2016-07-30 10:49
HUSbil eller husBIL? David Husbilsköp o Import 17 2008-11-17 10:16
EU-moppe eldriven/bensin? traveller Under Markisen 25 2008-02-02 09:03

Program från vBulletin® Copyright ©2000 - 2017, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright ©2005-2015, Husbilsklubben.se eller respektive Författare

Bankgiro: 5262-9615 IBAN: SE0850000000054171005892 BIC: ESSESESS