• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bly/syra -> LiFePO4; Vad behöver man tänka på?

hgpuke

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Linköping
HBK-Nr
657
Medlemskap
2024
När våra bly/syra-batterier en dag ger upp tänkte jag att vi skall byta till LFP eller egentligen LiFePO4 batterier av en mängd olika skäl som nog är kända för de flesta här. Men eftersom dessa batterier har en annan karaktäristik än bly/syra, så inser jag att det nog inte bara är batterierna som behöver bytas. Till exempel så sitter vår "landströmsladdare" integrerad i EBL:en från Schaudt, och den har en strömställare med två lägen: Ett för öppna bly/syra och en för AGM. Eller om det var Gel. Hursomhelst inget läge för LFP.

Så vad behöver vi göra den dag vi vill byta till LFP?

(Vi har också två solpaneler om 120W styck som laddar batterierna via en Sunwind MPPT regulator).

Och finns det någon anledning att INTE välja ett LFP batteri från norska Makspower?
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.781
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Sv: Bly/syra -> LiFePO4; Vad behöver man tänka på?

Vi har skiftet til LiFePo4 for ca et år siden, og vi har ikke skiftet på noget som helst i elsystemet. Bare udtaget det gamle batteri og indsat det nye. Det virker perfekt.

Vores Elnagh er fra 2011. Allerede året før batteribytte havde vi installeret 2x100W solceller. Også en inverter, så vi kan få 220V til fruens hårtørrer. Samtidig med inverteren blev installeret et relæ, så landstrøm ikke kolliderer med inverterstøm i vore 220V udtag.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Bly/syra -> LiFePO4; Vad behöver man tänka på?

Du tänker helt rätt hgpuke, och behöver faktiskt göra en förfrågan kring inställningar av din nuvarande utrustning. Jag fick mycket hjälp av både Maxpower och SKANBATT killar, mycket duktiga båda 2 och vet vad dom pratar om (förutom att sälja). Deras LFP har inbyggd BMS vilket är bra för din del, men vissa LFP laddas med viss spänning och typ av "program", osv. Det får du läsa om och prata med dom gällande inställningar av din egen utrustning.

Allt löser sig, börja med mejl & visa intresse, kolla deras produkter (dimensioner & prisbild) så är du igång. Vi har hållit på säkert i ett år nu och är mycket nöjda. Mest hjälp fick vi här på forumet, men då var det främst kring ytterligare säkerhet och bevakning utöver vad BMS kunde erbjuda. Liten överkurs helt enkelt. Finns lite putsning kvar av den gamla utrustningen, sen är det klart!

Lycka till.
 

Regent

HBK Medlem
Inlägg
323
Kommun
Norge
HBK-Nr
7204
Medlemskap
2027
Sv: Bly/syra -> LiFePO4; Vad behöver man tänka på?

:)Hei!

Det er nå 15 måneder siden jeg byttet ut mitt 150Ah GEL batteri og fikk
montert et 100Ah LiFePo4 av Maxpower.
Enkelt og greit, ut med det gamle og inn med det nye, nå kan du fortsette
turen videre.
Siden har jeg kjørt 15000km, og det er blitt en ny tid som bobileier.

Jeg har 100w solpanel på taket som gir nok ladestrøm i den lyse årstiden.

Største forbruk gir Truma 6D luft/vannvarmeren og kompressorkjøleskapet.
Allt lys er LED. Ikke TV.

Kan bare varmt anbefales.

Beste hilsen og lykke til fra Regent.
 
Toppen