• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Siffermarkering eller stiftplacering på relä?

Pelle61

HBK Medlem
Inlägg
96
Kommun
Lerum
HBK-Nr
12185
Medlemskap
2025
Mitt kylskåpsrelä har "tutat" en del på de senaste resorna när det vill starta på 12V. Det var dags att byta. Vanliga brytande reläer är billiga så jag köpte 2 st. på biltema, ett med 40A-säkring och ett utan ngn säkring. Var noggrann när jag skiftade från originalreläet till det nya(utan säkring). Fann det minst sagt märkligt att sifferbeteckningarna var på fel ställe på det nya reläet, men jag följde dessa ändå. (DUMT!)

Provstartade bilen, men 12V-driften lyste rött på kylskåpet. Letade på internet och hittade någonstans att på tomgång kanske det inte SKULLE funka. Blev så osäker att jag ändå bytte relä igen, denna gång till det med 40A-säkring. Dr var stiften nummersatta som på originalet.

Det BORDE väl vara en standard över vilka stift som är vad, då det finns reläsocklar man trycker på relän? Jag KAN ha satt ena förbrukarkabeln på ett manöverstift i mitt första försök om nu siffermarkeringarna stod på fel plats på reläet. Jag får sätta på mig stora skämshatten...

Hittade också info på nätet att det kunde finnas en 20A-säkring direkt vid startbatteriet som var till driftströmmen på kylskåpet. Jag kollade detta idag och fann att den EXPLODERAT i säkringshållaren. När jag lirkat ut metallresterna av säkringen fann jag att tråden var hel(!) (Bilder på detta i detta inlägg) Jag var osäker på hur skadad hållaren var så jag ohmmätte den nya säkringen så att kontakt finns mellan säkringsstiften.

Jag hoppas att min eventuella felkoppling igår var anledningen till 20A-säkringens död och att jag inte förstört något mer. Vill varna för Biltemas vanliga relä som verkar vara felmärkt vid stiften.

hållare_sakring.jpg


hel_sakring.jpg
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.673
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Siffermarkering eller stiftplacering på relä?

Vi har också råkat ut för detta i en av våra husbilar.
Då fick vi tipset att flytta säkringen från batteriet.
Syran från startbatteriet förstör säkringarna.
HaDe Hasse
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Siffermarkering eller stiftplacering på relä?

"Frisk kopplat är hälften brunnet", har någon sagt.

Reläer kan ha olika stiftkonfiguration, så det gäller att vara observant!

Se bifogade bild, som jag "stulit" från Biltema.

Pålle
 

Bilagor

  • Reläanslutningar.jpg
    Reläanslutningar.jpg
    24 KB · Visningar: 23

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: Siffermarkering eller stiftplacering på relä?

Angående säkringen så är det nog så att säkringshållaren börjat glappa eller oxidera vilket gör att säkringen kan gå varm och smälta utan att tråden går av, säkringens ben blir varma.

Kan vara orsaken till originalreläets problem.

Byt de skadade säkringshållarna.
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Siffermarkering eller stiftplacering på relä?

Jag är inne på samma spår som Pekke, det är inte alls otroligt att du haft dålig kontakt under en längre tid i just den säkringen, då kan det bli varmgång och se ut så där med tiden.
Det är heller inte alls omöjligt att just denna brända säkringshållare är själva boven i dramat som orsakat ditt ursprungsfel med kylen, det skulle vara troligt för en säkringshållare blir inte bränd på det viset vid en felkoppling, vid en sådan felkoppling är det säkringen som bränns sönder.

mvh jocke
 

Sanddammaren

HBK Medlem
Inlägg
874
Kommun
Varberg
HBK-Nr
172
Medlemskap
2024
Sv: Siffermarkering eller stiftplacering på relä?

Hej. Råkade oxå ut för bränd säkringshållare på en husbil, efter en lång transportsträcka då kylskåpet gått på 12 volt. En bidragande orsak var att jag råkat sätta på strömbrytaren till värmeslingan runt skåpsdörrarna. Kontrollera så inte den är tillslagen, lätt hänt vid städning.

Hälsningar Sanddammaren
 
Toppen