• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Några frågor om vad som är normalt gällande strömförsörjningen

hgpuke

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Linköping
HBK-Nr
657
Medlemskap
2024
Hej!

Jag har en Pilote Galaxy G741, 2017 års modell.
Den är försedd med 2 bly/syra bodelsbatterier om 105Ah vardera.
Den har en solpanel på nominellt 150W.
El-centralen/Elektroblocket heter EBL 271 och kommer från Schaudt.
Jag har själv monterat en NASA BM 1C för att övervaka vad som går in och ut genom batteriet.

I min jakt på att lokalisera orsaken till att solpanelen inte verkar ladda batteriet har jag gjort en del observationer, och hoppas att någon kunnig person här kan hjälpa mig att förstå varför saker fungerar som de gör.

I går kväll drog jag ur 230V-kabeln och drog på en hel del lampor (LED) så att batteriet skulle kunna bli lite urladdat för vidare tester. (Jag drog ur ca 3A kontinuerligt).

Nu mitt på dagen hade spänningen sjunkit till 12,2V och enligt batterimätaren var det 60% kapacitet kvar i batterierna. (De är för övrigt parallell-kopplade på så vis att plus tas från det ena batteriet och minus från det andra. Tror att detta är normalt.)

Jag stänger nu av alla förbrukare (utom batteri-monitorn, gaslarmet och GPS-larmet) och ser att förbrukningen sjunker till 0,1A. Då kopplar jag in 230V kabeln igen för att se hur mycket laddning batterierna tar. De verkar ta 10A. Ur med 230V kabeln igen och startar motorn. Nu laddas batterierna med ca 13A. (Enligt vad jag hittat på nätet har motorn en generator som kan leverera 110A, så varför tar batteriet bara emot 13A?

I med 230V kabeln igen, samtidigt som motorn är igång. Nu tar batteriet emot 18A. Är detta normalt?

Så till solpanelen. Jag kopplar ur den från elektroblocket och mäter spänningen direkt från panelen. Det är soligt, men inte från en helt klar himmel. Den ger 14-15V. Är det normalt? Är det tillräckligt för att ladda?

Tillsammans med Sebastian på Skoklosters har vi hittills kommit fram till att regulatorn till solpanelen måste bytas (men det var innan jag kunde mäta spänningen). Är det enligt er åsikt regulatorn som är problemet, eller något annat?

Finns det något sätt att få batterierna att laddas snabbare än ca 13A?

Tack till alla som orkade läsa det här långa inlägget, och tack på förhand för alla upplysande svar. Jag är novis på bilelektronik (men har en civilingenjörsexamen i bagaget).
 

BerntMgn

HBK Medlem
Inlägg
818
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2024
Sv: Några frågor om vad som är normalt gällande strömförsörjningen

Hej du har säkert ett Motorbatteri också att ta hänsyn till.
Schauten prioriterar motorbatteri laddning först.
Den interna laddaren i den är bara på 10A tror jag.
Solcellsregulatorn går bara mot bodelsbatterierna.
Batterier kan bara i början av laddcyckel ta emot mera ström.
För ganska snappt stiger ju spänningen.
Om du har möjlighet så prova med en ctek laddare.
Hur mycket solcell har du ?
T.ex mina 100w ger som högst 4,5 A vid 60% battcapacitet.
Obs har inte MPPT regulator.
Kolla gärna runt här på forumet, mycket mera är skrivet i ämnet.
 
Senast ändrad:

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Några frågor om vad som är normalt gällande strömförsörjningen

Mätte du 12,2 V när belysningen var tänd? Normal väntar man en timme så batterierna hämtar sig. Då stämmer det bättre med 60% kvar då skall spänningen vara ca 12,5 V.
Din EBL ger nog inte mer än max 16 Amp, varav 2 A till motorbatteriet. Bodelsbatteriet prioriteras.
Att du inte får högre laddning från generatorn kan bero på att motorbatteriet inte är fulladdat utan tar den mesta strömmen. Sedan finns ett inre motstånd i batterierna som begränsar hur mycket de tar emot.

Om du kopplade loss solpanelen från EBL så mätte du via regulatorn, och då är 14-15 V normalt. Om du mäter direkt på panelen, innan regulatorn, så skall du ha ca 17 - 21 V.

Det är svårt att tvinga i ström i batterierna, det tar många timmar att ladda dom helt fullt.
 

hgpuke

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Linköping
HBK-Nr
657
Medlemskap
2024
Sv: Några frågor om vad som är normalt gällande strömförsörjningen

Jag hade kopplat bort panelen från EB och mätte på plikten på regulatorn där panelen är inkopplad. Alltså borde jag har haft 17-21V?
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Några frågor om vad som är normalt gällande strömförsörjningen

Ja, det är vad panelerna normalt ger. Du behöver MINST 13,92 V att ladda batterierna fullt. Men det tar då lång tid. Normal laddspänning är 14,2-14,4 V.
 

Jolof

HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
11883
Medlemskap
2024
Sv: Några frågor om vad som är normalt gällande strömförsörjningen

Jag hade kopplat bort panelen från EB och mätte på plikten på regulatorn där panelen är inkopplad. Alltså borde jag har haft 17-21V?

För att se exakt vad solpanelen levererar för spänning så koppla ur kablarna från plinten på regulatorn och mät i luften direkt mot solpanelen. Var försiktig så du inte kortsluter kablarna från panelen!
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Några frågor om vad som är normalt gällande strömförsörjningen

Det er en ekstra variabel, spenningsfall i kabler og koblinger. Denne kan regnes ut når en vet motstanden underveis og indre motstand i batteriene.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Några frågor om vad som är normalt gällande strömförsörjningen

För att se exakt vad solpanelen levererar för spänning så koppla ur kablarna från plinten på regulatorn och mät i luften direkt mot solpanelen. Var försiktig så du inte kortsluter kablarna från panelen!

Så länge ingen förbrukare är inkoppla dpå sekundärsidan av plinten behövs inte detta. Resultatet påverkas bara om det finns en förbrukare alt. det är helt eller delvis kortis mellan plintens anslutningspunkter. Varje separat anslutningspunkt i en plint är helt isolerade från varandra och skruvanslutningen i sig drar ingen ström.

Eller har jag helt missförstått hur du menar?
 

Jolof

HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
11883
Medlemskap
2024
Sv: Några frågor om vad som är normalt gällande strömförsörjningen

Så länge ingen förbrukare är inkoppla dpå sekundärsidan av plinten behövs inte detta. Resultatet påverkas bara om det finns en förbrukare alt. det är helt eller delvis kortis mellan plintens anslutningspunkter. Varje separat anslutningspunkt i en plint är helt isolerade från varandra och skruvanslutningen i sig drar ingen ström.

Eller har jag helt missförstått hur du menar?

Kan säkert variera från olika regulatorer. Men när jag kopplade in min solcellspanel och mätte direkt på skruvplinten utan något annat inkopplat visades inte spänningen korrekt. Så för att vara på den säkra sidan är det alltid bäst att mäta direkt utan att ha den inkopplad på plint.
 

hgpuke

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Linköping
HBK-Nr
657
Medlemskap
2024
Sv: Några frågor om vad som är normalt gällande strömförsörjningen

OK, nu har jag skruvat ur kablarna som kommer från solpanelen ur regulatorn. Då får jag 22,5V i halvsoligt läge. Skruvar jag tillbaks dem i regulatorn får jag 13,2V. Är detta ett bevis för att regulatorn är trasig?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Några frågor om vad som är normalt gällande strömförsörjningen

Nei, kun et bevis for at regulatoren belaster panelet. Om regulatoren er koblet til batteri så blir det en spenning ikke langt fra ladespenningen ved pwn eller analoge regulatorer. Mppt har noe mer variabelt resultat.
 

hgpuke

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Linköping
HBK-Nr
657
Medlemskap
2024
Sv: Några frågor om vad som är normalt gällande strömförsörjningen

Nei, kun et bevis for at regulatoren belaster panelet. Om regulatoren er koblet til batteri så blir det en spenning ikke langt fra ladespenningen ved pwn eller analoge regulatorer. Mppt har noe mer variabelt resultat.

OK, men i detta fallet hade jag kopplat bort regulatorns anslutning till EB/batteri, så den utförde så att säga ingen laddning...
 

hgpuke

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Linköping
HBK-Nr
657
Medlemskap
2024
Sv: Några frågor om vad som är normalt gällande strömförsörjningen

Det var då tusan vad det var svårt att få det här att fungera.

Nu har jag bytt regulator till en EPever Tracer 20A (MPPT). Inte sjutton funkar laddningen ändå!

På regulatorns panel syns att solpanelen är inkopplad, men den ger bara 14V och 0A trots att batteriet inte är fulladdat, och att solen lyser med full kraft. Kopplar jag ur solpanelen från regulatorn och mäter spänningen direkt på trådarna får jag över 20V (som tidigare).

Vad sjutton kan det vara som är fel?
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.661
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Några frågor om vad som är normalt gällande strömförsörjningen

Koppla in panelen till en amperemeter och mät kortslutningströmmen. Om panelen är ok ska du få ca 6,5 A för en 100 wattare. Om du har datablad på panelen så står där max ström som den ger.
//Göte J
 

hgpuke

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Linköping
HBK-Nr
657
Medlemskap
2024
Sv: Några frågor om vad som är normalt gällande strömförsörjningen

Tack för tipset, Göte. Det får bli morgondagens uppgift. (Min panel är på 150W, så då kanske jag skall räkna med 9A eller så?)
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: Några frågor om vad som är normalt gällande strömförsörjningen

Se även till att du kopplar in batteriet före du kopplar in solpanelen, många regulatorer ställer in sig efter batterispänningen och inkoppling av solpanelen före batteriet kan ställa till det.
 

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Inlägg
492
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2024
Sv: Några frågor om vad som är normalt gällande strömförsörjningen

Om det är en smart MPPT regulator kommer den att reglera ner laddningen till 13,9 V när batterierna varit uppe i 14,4 V en liten stund. Detta kallas underhållsladdning. Inte förrän spänningen sjunkit ned till 12.8 V någonting kommer den börja ladda upp igen. Även Ctek dual gör så.
Om regulatorn har solcellsspänning in men inte batterispänning blir det för hög spänning ut och den ställer sig i underhållsladdning tills spänningen gått ned tillräckligt. Koppla in regulatorn på ebl eller batteri och vänta en stund till elektroniken ställt in sig, koppla därefter in solpanelen. Då bör att bli rätt.
Med vänlig hälsning, Conny J
 

hgpuke

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Linköping
HBK-Nr
657
Medlemskap
2024
Sv: Några frågor om vad som är normalt gällande strömförsörjningen

Det här blir bara mer och mer underligt... Eftersom min multimeter bara klarade att mäta likström upp till 200mA, inhandlades en ny på Biltema som klarar upp till 10A.

Kopplar ur solpanelen från regulatorn och mäter: 21V och mellan 2,5 och 4A (växlande molnighet, mestadels molningt).

Kopplar tillbaks solpanelen till regulatorn, och döm om min förvåning när den nu visar att batteribanken laddas! Får strax under 2A till batteriet.

Nu några timmar senare är det helmulet, men inte så där kompakt mörkt som det kan bli innan ett åskväder. Nu visar min NASA BM-1C att batteriet laddas med bara 0,2A (alla förbrukare är naturligtvis avstängda). Batteriets spänning är 12,3V (och startbatteriets spänning ca 13V).

Är detta normalt för en molnig dag kl 15.30 och en 150W panel?
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.661
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Några frågor om vad som är normalt gällande strömförsörjningen

När fabrikanten anger tex 9,3 A för en 150 watts panel som kortslutningsström, då gäller säkert optimala förhållanden för solinstrålning och ny väl rengjord panel. Så om du mäter upp till 4 A med vädret som är idag, låter det i mina öron inte orimligt.
Men något lurt måste du ha. Om batteriet bara mäter 12,3 v borde det vilja ha mer laddning än 0,2 A. Är d et BM-1C som visar 12,3 v? I så fall mät direkt på polerna med multimeter och se om det ger samma resultat. Kanske någon dålig anslutning (övergångsresistans). Speciellt på minussidan/chassiet brukar vara lurigt, för man ser det schemamässigt som att det är samma potential.
//Göte J
 

hgpuke

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Linköping
HBK-Nr
657
Medlemskap
2024
Sv: Några frågor om vad som är normalt gällande strömförsörjningen

Jag hittade en "dålig skarv" (kommer aldrig mer att använda kläm-hylsor), och efter det funkar laddningen igen, enligt följande:

Mitt på dagen, fullt solsken: Panelen ger 19V och upp till 5A vid belastning (47V obelastad). Batterierna laddas med upp till 2,5A vardera (EB fördelar strömmen på startbatteri och bodelsbatteri) vid 12,7V batteri-spänning.

Efermiddag (kl 15:20), solen har gått i moln. Panelen ger 14V och 0,5A vid belastning) och batterispänningen uppges nu till 12,6V.

Är dessa värden normala för en 150W panel? (Toppvärdet ser väl OK ut i mina ögon, men när solen gått i moln, borde panelen inte ge mer än 7W?)
 
Toppen