• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Volt på bodelsbatteri under användning?

F

F.d. 53833

Guest
Hej,

Har skaffat en ny husbil med massa teknik jag försöker förstå mig på :confused:

Vilken volt är OK att ha på bodelsbatteriet när man fricampar och använder lite lampor, laddar mobilen, stereon osv?

12,7V visar panelen just nu, vad vill man inte hamna under?
Har även solpaneler på bilen, vilka siffror vill man se på den mätaren en gråmulen dag som idag?

IMG_1924.JPG
IMG_1925.JPG
 
K

KalleIAnkeborg

Guest
Sv: Volt på bodelsbatteri under användning?

Det beror lite på. Har du gelbatteri? Agmbatteri eller ett vanligt batteri som innehåller syran i flytande form.
Du kommer säkert att få många svar på din fråga men om du vill läsa lite själv så har du en bra länk här: BATTERIKUNSKAP

Mvh/Anders
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Volt på bodelsbatteri under användning?

Om du vill ha lång livslängd på batteriet, så förbruka inte mer än 50%, dvs inte under 12,0volt
 
K

KalleIAnkeborg

Guest
Sv: Volt på bodelsbatteri under användning?

Jag skulle säga att ett om det är ett vanligt blysyra så skulle jag gå ner mot 12.2 volt.
Ett gelbatteri ca 12.4-12.5 för optimal livslängd. Agm kommer jag tyvärr inte ihåg. Har för mig att det dessutom för att tjorva till det finns både agm1 & agm2.
Men som jag skrev tidigare, kika gärna lite på länken jag bifogade i förra svaret. Finns mycket nyttigt där.

Mvh/Anders
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.609
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Volt på bodelsbatteri under användning?

Vi står på en Naturcamping norr om Helgasjön (Växjö). Underbar plats. Har 4 Biltema AGM 95 Ah. Känns som att vi klarar oss en månad.. Solcell 100w. Ser just nu sista delen av Lotta på Liseberg. Vill aldrig gå under 12,3 volt, då startar vi Elverket.
 

Bilagor

  • IMG_0012.JPG
    IMG_0012.JPG
    48,7 KB · Visningar: 890
F

F.d. 53833

Guest
Sv: Volt på bodelsbatteri under användning?

Tack för bra svar, två blybatterier på 90Ah styck sitter i bilen.
Då vet jag vad jag ska hålla koll på!
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Volt på bodelsbatteri under användning?

Vi står på en Naturcamping norr om Helgasjön (Växjö). Underbar plats. Har 4 Biltema AGM 95 Ah. Känns som att vi klarar oss en månad.. Solcell 100w. Ser just nu sista delen av Lotta på Liseberg. Vill aldrig gå under 12,3 volt, då startar vi Elverket.

Obs obelastad spänning.
 

Tommy Nyman

HBK Medlem
Inlägg
493
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
11339
Medlemskap
2025
Sv: Volt på bodelsbatteri under användning?

Jag lånar tråden, har egentligen samma fråga...

Trots 95% laddade batterier sjunker spänningen kortvarigt vid stora effektuttag via invertern (kaffemaskin, hårfön)

Räknas det som att ladda ur för mycket om spänningen sjunker till 11,8-11,9V under någon minut eller två för att därefter återgå till en bra nivå?

/Tommy
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.661
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Volt på bodelsbatteri under användning?

Den spänning du mäter på polerna på batteriet är batteriets "inre spänning" minus spänningsfallet över inre resistansen. Ohms lag gäller här. Dvs ju större ström du tar ut desto större spänningsfall. Men är strömmen noll, inget spänningsfall och det är den "inre spänningen" du mäter! Och det är den spänningen du ska rätta dig efter när du bedömer laddningstillståndet.
Sen kan ju batteriet ha onormalt hög inre resistans (gammalt?) och därför få onormalt högt spänningsfall vid belastning.
Batteriet bör också vila ett tag efter belastning eller laddning innan rätt värde visas.
// Göte J

PS Detta var tänkt som ett svar till Tommy Nyman! Om TS vill mäta under drift må han göra så men får då räkna med att batteriet har lite mer laddning än vad spänningen indikerar-DS
 
Senast ändrad:

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.609
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Volt på bodelsbatteri under användning?

Den spänning du mäter på polerna på batteriet är batteriets "inre spänning" minus spänningsfallet över inre resistansen. Ohms lag gäller här. Dvs ju större ström du tar ut desto större spänningsfall. Men är strömmen noll, inget spänningsfall och det är den "inre spänningen" du mäter! Och det är den spänningen du ska rätta dig efter när du bedömer laddningstillståndet.
Sen kan ju batteriet ha onormalt hög inre resistans (gammalt?) och därför få onormalt högt spänningsfall vid belastning.
Batteriet bör också vila ett tag efter belastning eller laddning innan rätt värde visas. // Göte J

Javisst, säkert korrekt.
Men läs Rubriken i tråden, "batterispänning under användning ".
Det må vara galet och inte korrekt men jag kollar spänningen vid normaldrift av TV, Satmottagare o några ledlampor. Om spänningen sjunker under 12.3 då fyller jag på i batterierna...

Det funkar för oss och är ett rakt svar på ställd fråga. Att det sedan finns korrektare sätt att mäta batterikapacitet är vi helt överens om, hälsar Björn.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Volt på bodelsbatteri under användning?

Elblokken måler som regel spenningen på seg selv, her er det endel ekstra spenningsfall: Batterikontakter og kabler kommet på topp av batteriet indre spenningsfall, det er uttatt strøm som direkte styrer spenningsfallet.
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: Volt på bodelsbatteri under användning?

Skall man mäta den verkliga batterispänningen så bör mätaren ha egna ledningar till batteripolerna för att ge en rättvis mätning, är mätaren kopplad till bodelens ledningssystem så kommer den troligtvis visa för låg spänning p.g.a. spänningsfall i ledningarna.
 
Toppen