• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mora Brandkår hetsar mot husbilar - Kräver minst 4 meters avstånd på ställplatser

F

F.d. 54123

Guest
Sv: Mora Brandkår hetsar mot husbilar - Kräver minst 4 meters avstånd på ställplatser

Avstångslagen y = 1/xx (ett genom avståndet i kvadrat)
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: Mora Brandkår hetsar mot husbilar - Kräver minst 4 meters avstånd på ställplatser

Ljusstyrkans avtagande med kvadraten på avståndet?
EssoJ
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Mora Brandkår hetsar mot husbilar - Kräver minst 4 meters avstånd på ställplatser

Det är svårt att förstå motståndet mot att ha säkra avstånd mellan
husbilar. Naturligtvis måste Tyskland blandas in.
Tommy R
 
F

F.d. 54123

Guest
Sv: Mora Brandkår hetsar mot husbilar - Kräver minst 4 meters avstånd på ställplatser

Ljusstyrkans avtagande med kvadraten på avståndet?
EssoJ

Exakt! Som solen typ...

Ett bättre namn på den här grafen borde kanske vara dödsgrafen i dessa sammanhang...
 

Bilagor

  • IMG_1558.JPG
    IMG_1558.JPG
    65,8 KB · Visningar: 1

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Mora Brandkår hetsar mot husbilar - Kräver minst 4 meters avstånd på ställplatser

... Naturligtvis måste Tyskland blandas in.
Tommy R

Tyskland blev ju inblandat redan när det svenska begreppet "Ställplats" skapades.

I många andra trådar, och i många andra sammanhang (t.ex. när det gäller prissättning), hänvisas ofta till hur det är "i andra länder".

Dessutom får vi inte glömma bort att Sverige besöks av husbilsturister "från andra länder", som är vana vid vad som gäller "i andra länder".

En viss internationell anpassning kanske inte är helt fel?

Pålle
 
Senast ändrad:

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Sv: Mora Brandkår hetsar mot husbilar - Kräver minst 4 meters avstånd på ställplatser


Klart o tydligt! Fast det finns tydligen andra uppfattningar om avståndet. Det finns kanske också andra uppfattningar om övrigt som MSB tar upp som tex gasolhantering o grillning?
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Mora Brandkår hetsar mot husbilar - Kräver minst 4 meters avstånd på ställplatser

Det finns inte någon lagstiftning som reglerar avståndet mellan parkerade bilar, detta gäller även parkerade bilar PBII. Sedan kan kommunerna skapa egna lokala bestämmelser men mig veterligen finns inte någon kommun som har detta för parkeringar. För vi är väl överens om att camping är något helt annat? eller hur??
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Mora Brandkår hetsar mot husbilar - Kräver minst 4 meters avstånd på ställplatser

Klart o tydligt!

Klart och tydligt står det också "bör" och "rekommenderat".

Lika klart och tydligt står det "campinggäst", och många här på forumet hävdar ju att "vi campar inte, vi parkerar".

Pålle
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.820
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Mora Brandkår hetsar mot husbilar - Kräver minst 4 meters avstånd på ställplatser

Jag har ställt nedan fråga till MSB:

Hej,

På nedan länk så finns en rekommendation om avstånd vid camping.

https://www.dinsakerhet.se/sakrare-fritid/skog-och-mark/campa-brandsakert/

Citat:
Rekommenderade avstånd
Avståndet mellan två campingenheter eller mellan en campingenhet och ett tält bör vara minst fyra meter. Avståndet mellan två tält bör vara minst tre meter.

Rekommenderade säkerhetsavstånd. Med campingenhet menas husvagn eller husbil inklusive eventuellt förtält eller liknande. Det är ditt eget ansvar som campinggäst att se till att avstånden till dina grannar hålls.
Slut citat.

Eftersom denna web-sida drivs av MSB så är väl all information att betrakta mer som ”tvingande” än som råd och den används även så av myndigheter och många privatpersoner.

Jag undrar om det finns vetenskapligt stöd för denna rekommendation eller om den är baserad på erfarenhet.
Finns det någon dokumentation eller föreskrift som styrker detta i så fall.
Är det MSB som är ansvariga för denna rekommendation?
På vilket sätt kan ansvar utkrävas av mig om jag underskrider de rekommenderade avstånden?

Många anser att man ska tillämpa dessa avstånd även när en husbil parkerar på en parkeringsplats men inte campar.
Är detta avsikten med denna rekommendation eller är det en övertolkning?
Camping som företeelse är ju inte klart definierad men parkering är ju detta så så länge parkeringsregler uppfylls så kan man ju inte campa.

Tacksam för svar!

Om jag valt fel mottagare för denna fråga så vore jag tacksam om ni kunde vidarebefordra mailet till den som kan svara i så fall.

Håkan Månsson
Lidköping
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Mora Brandkår hetsar mot husbilar - Kräver minst 4 meters avstånd på ställplatser

Tyskland blev ju inblandat redan när det svenska begreppet "Ställplats" skapades.

I många andra trådar, och i många andra sammanhang (t.ex. när det gäller prissättning), hänvisas ofta till hur det är "i andra länder".

Dessutom får vi inte glömma bort att Sverige besöks av husbilsturister "från andra länder", som är vana vid vad som gäller "i andra länder".

En viss internationell anpassning kanske inte är helt fel?

Pålle

Om vi skapar säkra o trivsamma ställplatser, då får väl dom som kommer
från andra länder rätta sig efter det.
Vi har blivit drabbad av Tyskar några gånger, förstår inte hur dom tänker.
Tommy R
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Mora Brandkår hetsar mot husbilar - Kräver minst 4 meters avstånd på ställplatser

De flesta vill nog ha ett rejält utrymme mellan bilarna. Problemet är dock när det blir som här på västkusten under semestertider att det är minst 10-20 gånger fler husbilar än det över huvud taget finns platser, därav många utländska bilar som är vana vid små eller mycket små avstånd.
Den som då lämnar ett "önskvärt" avstånd får i stort sett garanterat bilar som tränger sig in på de lediga utrymmena.
Dock kan den som kan tänka sig att lämna kustbandet ett par mil in i landet hitta vettiga övernattningsplatser.
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.532
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: Mora Brandkår hetsar mot husbilar - Kräver minst 4 meters avstånd på ställplatser

Hej

Jag tror det vore bättre om brandkåren går in och gör en inspektion på Campingplatserna. Har en stark känsla av det finns inte en enda Camping som uppfyller rekommendation om 4 meters avstånd åt alla håll.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Mora Brandkår hetsar mot husbilar - Kräver minst 4 meters avstånd på ställplatser


Faktiskt riktigt trevlig och vettig läsning. Finns väl ingen campare som inte köper allt det som står i den?
Det nämns rekommenderade avstånd och avstånd som bör vara.

Inget överdrivet snack om att ond bråd död är ett uppenbart problem och sannolikt riskerar att inträffa om man väljer andra avstånd. Rimligen gäller samma på ställplatser.

Rekommenderat och bör är ju i sig inga regler och normalt tolkar vi ju sådana formuleringar som ganska fria, mest vägledande och till slut lite upp till var och en.
Tvekar på att alla såg det som ett krav att trycka i sig 6-8 brödskivor om dagen...

För att återkoppla till trådstarten så var det nog precis som redan nämnts ett par gånger, ett uttalande som ville väl men där man tog i lite väl mycket och med lite "olycklig" formulering..
 

svisse

FD HBK Medlem
Inlägg
22
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
9518
Medlemskap
2021
Sv: Mora Brandkår hetsar mot husbilar - Kräver minst 4 meters avstånd på ställplatser

Vad är generellt campingbeteende?
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Sv: Mora Brandkår hetsar mot husbilar - Kräver minst 4 meters avstånd på ställplatser

Faktiskt riktigt trevlig och vettig läsning. Finns väl ingen campare som inte köper allt det som står i den?
Det nämns rekommenderade avstånd och avstånd som bör vara.

Inget överdrivet snack om att ond bråd död är ett uppenbart problem och sannolikt riskerar att inträffa om man väljer andra avstånd..

Just den delen, vad en brand kan orsaka, det trodde man väl var uppenbart för alla.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.585
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Mora Brandkår hetsar mot husbilar - Kräver minst 4 meters avstånd på ställplatser

Det är svårt att förstå motståndet mot att ha säkra avstånd mellan
husbilar. Naturligtvis måste Tyskland blandas in.
Tommy R

Du och några flera har missuppfattat hur verkligheten ser ut?!

Det finns säkert ingen som är motståndare till säkra avstånd mellan husbilar vid övernattning, ju större avstånd desto bättre är säkert alla överens om.

Problemet är snarare hur man finner dessa platser.

De som föredrar att övernatta på campingplatser borde vara nöjda då man åberopar att där håller man alltid minst 4 meters avstånd och alla kan känna sig trygga.

För oss som hellre använder ställplats för tillfälliga övernattningar är det bara att acceptera de förhållanden som råder ute i Europa. För mig var detta inget problem, har alltid fungerat bra och känts säkert. Någon brand eller ens en incident har jag aldrig stött på och vetskapen om att jag snabbt kan lämna platsen om nödvändigt, ger en ökad trygghet.

Av denna erfarenhet och allas önskan om att det skall skapas fler ställplatser så kan/skall vi inte kräva att de svenska kommunerna skall bygga dessa efter andra regler än övriga Europas länder.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Mora Brandkår hetsar mot husbilar - Kräver minst 4 meters avstånd på ställplatser

Just den delen, vad en brand kan orsaka, det trodde man väl var uppenbart för alla.

Ja det är det nog.
Samma om en meteorit skulle träffa en i huvudet också.
Men om sannolikheten och risken för att det skall hända (dödsfall i närliggande bil) är på samma nivå så behöver man ju inte överdriva det.
Vilket dom inte heller gör i informationsbladet.
Vettigt!
Det gör att man får förtroende för informatiomen och rekommendationerna.
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Mora Brandkår hetsar mot husbilar - Kräver minst 4 meters avstånd på ställplatser

Du och några flera har missuppfattat hur verkligheten ser ut?!

Det finns säkert ingen som är motståndare till säkra avstånd mellan husbilar vid övernattning, ju större avstånd desto bättre är säkert alla överens om.

Problemet är snarare hur man finner dessa platser.

De som föredrar att övernatta på campingplatser borde vara nöjda då man åberopar att där håller man alltid minst 4 meters avstånd och alla kan känna sig trygga.

För oss som hellre använder ställplats för tillfälliga övernattningar är det bara att acceptera de förhållanden som råder ut i Europa. För mig var detta inget problem, har alltid fungerat bra och känts säkert. Någon brand eller ens en incident har jag aldrig stött på och vetskapen om att jag snabbt kan lämna platsen om nödvändigt, ger en ökad trygghet.

Av denna erfarenhet och allas önskan om att det skall skapas fler ställplatser så kan/skall vi inte kräva att de svenska kommunerna skall bygga dessa efter andra regler än övriga Europas länder.

Har inte missuppfattat hur det ser ut, vill bara att det skall vara klara
regler, förstår inte vad det är för fel på det.

Var för kan inte vi vara en förebild för andra länder med tydliga regler
på avstånd o.s.v.

I många trådar gnälls det på brist av ställplatser, allt verkar komma
från södra delarna av landet, som boende mitt i landet så känner vi
inte igen oss. Ett snitt på riket skulle det nog bli 100 tals meter mellan
husbilarna på dom övernattningsplatser som finns.
Tommy R
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Sv: Mora Brandkår hetsar mot husbilar - Kräver minst 4 meters avstånd på ställplatser

Ja det är det nog.
Samma om en meteorit skulle träffa en i huvudet också.
Men om sannolikheten och risken för att det skall hända (dödsfall i närliggande bil) är på samma nivå så behöver man ju inte överdriva det.
Vilket dom inte heller gör i informationsbladet.
Vettigt!
Det gör att man får förtroende för informatiomen och rekommendationerna.

Någon som minns Tage Danielssons monolog om sannolikhet?
 
Toppen