• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mora Brandkår hetsar mot husbilar - Kräver minst 4 meters avstånd på ställplatser

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Mora Brandkår hetsar mot husbilar - Kräver minst 4 meters avstånd på ställplatser

4 meter, det är väl precis vad vi i klubben propagerat för sedan länge. Jag blir förbannad när någon knôr sig in så man står tätt. Har man sett en husbil eller en husvagn brinna med det snabba brandförlopp det i allmänhet blir så vill man kunna påverka sin egen försiktighet/säkerhet & inte lita på andra.

Bennie
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Mora Brandkår hetsar mot husbilar - Kräver minst 4 meters avstånd på ställplatser

Med 4 meters avstånd är risken på vissa platser stor att någon ställer sig i "den lediga luckan", och då blir säkerhetsavståndet minimalt.

Och hur tänker man göra på varuhusparkeringar och andra ställen där husbilar står med gasolkylskåpet igång medan ägarna är inne och handlar - eller uträttar anda ärenden? Även då är ju brandfaran stor...

Pålle
 
F

F.d. 54123

Guest
Sv: Mora Brandkår hetsar mot husbilar - Kräver minst 4 meters avstånd på ställplatser

Med 4 meters avstånd är risken på vissa platser stor att någon ställer sig i "den lediga luckan", och då blir säkerhetsavståndet minimalt.

Det är nog p.g.a. detta idiotfenomen som gjort att räddningschefen i Mora sett sig tvingad att gå ut och informera.

Och hur tänker man göra på varuhusparkeringar och andra ställen där husbilar står med gasolkylskåpet igång medan ägarna är inne och handlar - eller uträttar anda ärenden? Även då är ju brandfaran stor...

Pålle

Räddningstjänstens främsta uppgift är att rädda liv, inte kapital.

För övrigt är brandbelastningen mycket lägre dagtid på en varuhusparkering med mer uppblandad parkering, per automatik längre mellan campingfordon, än en camping/ställplats med övernattningsmöjligheter. Därav MSBs rekommendationer för campingar.
 

Per&Monica

HBK Medlem
Inlägg
299
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
18158
Medlemskap
2025
Sv: Mora Brandkår hetsar mot husbilar - Kräver minst 4 meters avstånd på ställplatser

Visserligen bara en rekommendation men bara för att det inte är lag så behöver man ju inte strunta i det.

Hej,

så här skriver Mora brandkår på sin Facebook sida

"När det gäller avstånd är det många som undrar var man kan hitta detta i lagtext. Det finns ett allmänt råd i SRVFS 2004:12, men många missuppfattar nog innebörden av ”allmänt råd”. Det är inte samma sak som frivilligt, utan innebär att om man följer det allmänna rådet så uppfyller man lagstiftarens intentioner – det är dock frivilligt att göra på ett annat sätt, men då ska detta sätt vara minst lika bra eller bättre än det allmänna rådet. Kort och gott: Att ha avstånd på 5 meter är ännu bättre."

Ha det // Per
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Mora Brandkår hetsar mot husbilar - Kräver minst 4 meters avstånd på ställplatser

...
Vad gäller anläggningar för båtfolk vs bilfolk så är varenda räddningschef i Sverige mer kompetent att bedöma risker för olika anläggningar än någon annan hittils i denna tråd...

Det hade varit intressant att ta del av riskbedömningarna för en hamnanläggning för fritidsbåtar som ligger kloss an mot varandra i flera rader och en husbilsparkering. Hur gör de och hur resonerar de? Jag tänker bara på en så enkel sak som bensindrivna motorbåtar med bränsletankar som har luftningsventiler som läcker bensinångor, gasol som sjunker ner i kölsvinen och spritkök som skall fyllas. Samtidigt grillas det i grannbåten så här till exempel:

Båtgrill 1.JPG Båtgrill 2.JPG Båtgrill 3.JPG
 
F

F.d. 54123

Guest
Sv: Mora Brandkår hetsar mot husbilar - Kräver minst 4 meters avstånd på ställplatser

När jag var ute med min bror och seglade på 70-talet låg vi aldrig i nån hamn och grillade ombord. Vi valde istället att alltid lägga till vid nån vacker skärgårdsö, gå iland, grilla och ha kul på kvällarna med andra helt okända båtfarare innan vi lade oss i båten för att sova. Ofta var båtarna förtöjda i varann och alla hjälptes åt med att komma ur och i båtarna.

Hur båtliv ser ut och fungerar idag har jag ingen aning om men möjligheterna med koleldade? grillar på dagens båtar borde innebära högre risker, speciellt i hamnar.

Sen är det ju så att vi människor beter oss dumt ibland men det är ju ingen ursäkt för att ta det dumma som någon ny acceptabel standard...world wide.
 

Leffe S

HBK Medlem
Inlägg
254
Kommun
Solna
HBK-Nr
15474
Medlemskap
2024
Sv: Mora Brandkår hetsar mot husbilar - Kräver minst 4 meters avstånd på ställplatser

Håller med dej fullständigt...som fd båtägare i 40 år så har jag under alla år legat många gånger i gästhamnar på fenderavstång.
Visst ska man tänka på säkerheten..det är inte alla campingplatser som har 4 meter.
Nja 4 met på en ställplats..lite kluven där faktiskt.
Dom ansvariga får väl markera opp dom 4 met ..så slipper man tjafsa men någon granne om cm hit å dit. Samtidigt tror jag att vi husbilsägare har lite sunt förnuft tänk i oss.
Vi löser nog detta oss i mellan...utan hjälp av någon " OVE "
MåVäl ..Leffe
 

Jolof

HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
11883
Medlemskap
2024
Sv: Mora Brandkår hetsar mot husbilar - Kräver minst 4 meters avstånd på ställplatser

Jag kan inte förstå hur du tänker.Mora brandkår tänker på din säkerhet och som du tydligen inte själv fattar detta så blir så här.

Jag kan inte förstå varför Mora brandkår inte tänker tillräckligt på min säkerhet!
Varför föreslår de inte ett säkerhetsavstånd på 8 meter när de vet att det är det som krävs för att stoppa en brandspridning!? Med bara 4 meter mellan husbilar då finns risken fortfarande kvar att jag får spendera min sista dag i en utbränd husbil som de så fint beskriver det.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.585
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Mora Brandkår hetsar mot husbilar - Kräver minst 4 meters avstånd på ställplatser

4 meter, det är väl precis vad vi i klubben propagerat för sedan länge. Jag blir förbannad när någon knôr sig in så man står tätt. Har man sett en husbil eller en husvagn brinna med det snabba brandförlopp det i allmänhet blir så vill man kunna påverka sin egen försiktighet/säkerhet & inte lita på andra.

Bennie

Skulle jag se avståndet mellan husbilarna som avgörande för säkerheten så skulle jag vilja ha minst sex meter eller mer. Jag har dock aldrig känt mig orolig fast avståndet till grannen ibland inte varit större än att bodelsdörrarna gick emot varandra.

Jag har ett exempel precis som Pålle åberopar.

Vi kom till Ystad (Reningsverket) en sen eftermiddag och hittade en plats mellan en tysk med sin markis utfälld och en svensk med CC-märke och sin bodelsdörr mot tysken men utan markis.

Här tyckte jag det var OK att köra in, ca 2 meter till svensken med bodelsdörrarna mot varandra samt ca en styv meter från tyskens markis.

Innan jag hann stänga av motorn kom svensken utrusande och kräver att jag skall flytta mig minst två meter till ifrån honom, det är lag på fyra meter påstod han. Tydligen hade han sett min HBK-dekal då han samtidigt som han stängde sin dörr muttrade något om typisk HBK-medlem som inte vet reglerna.

Det var tydligen inte lönt att diskutera så jag flyttade mig kloss till tyskens markis så avståndet till svensken blev nästan fyra meter.

Just när jag lagt mig för att sova hördes en dieselmotor intill oss. När jag tittade ut genom sovrumsfönstret såg jag en tysk husbil mellan mig och svensken ca en meter ifrån oss. Avståndet till min svenske granne och tysken var nog inte större än att dörrarna slog emot varandra.

På morgonen kom svensken ut och förfasade sig över tysken som redan kört vidare. Efter en stunds samtal frågade han; "hur gör man för att bli medlem i Husbilsklubben.se?" :)
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Mora Brandkår hetsar mot husbilar - Kräver minst 4 meters avstånd på ställplatser

Jag kan inte förstå varför Mora brandkår inte tänker tillräckligt på min säkerhet!
Varför föreslår de inte ett säkerhetsavstånd på 8 meter när de vet att det är det som krävs för att stoppa en brandspridning!? Med bara 4 meter mellan husbilar då finns risken fortfarande kvar att jag får spendera min sista dag i en utbränd husbil som de så fint beskriver det.

Vid brand där man misstänker att det finns gasolflaskor inblandade brukar säkerhetsavståndet/avspärrningarna vara (vill jag minnas) minst 300 meter.

Pålle
 
F

F.d. 54123

Guest
Sv: Mora Brandkår hetsar mot husbilar - Kräver minst 4 meters avstånd på ställplatser

....
Dom ansvariga får väl markera opp dom 4 met ..så slipper man tjafsa men någon granne om cm hit å dit. Samtidigt tror jag att vi husbilsägare har lite sunt förnuft tänk i oss.
Vi löser nog detta oss i mellan...utan hjälp av någon " OVE "
MåVäl ..Leffe

Tjafsa med sunt förnuft grannar i mellan?

Han hade tydligen rätt Albert - "Sunt förnuft är inget annat än en samling fördomar inlärda innan man fyllt arton." (Albert Einstein)
 
F

F.d. 54123

Guest
Sv: Mora Brandkår hetsar mot husbilar - Kräver minst 4 meters avstånd på ställplatser

Skulle jag se avståndet mellan husbilarna som avgörande för säkerheten så skulle jag vilja ha minst sex meter eller mer. Jag har dock aldrig känt mig orolig fast avståndet till grannen ibland inte varit större än att bodelsdörrarna gick emot varandra.

...

Att man själv känner sig trygg i eget agerande behöver inte innebära att ens närmaste granne känner sig trygg över ens agerande.

Hur vi agerar när vi är ute och rör oss med andra handlar alltid om att visa varann ömsesidig respekt för ökad gemensam trivsel och trygghet. Tyvärr verkar det finnas många här i tråden som agerar med eget ego som ledstjärna i fåfänglig jakt.

Kring sex meter kan nog vara ett bra självalt avstånd ibland.....
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Mora Brandkår hetsar mot husbilar - Kräver minst 4 meters avstånd på ställplatser

Hur stort problem är det här egentligen?
Hur ofta börjar en husbil eller husvagn brinna och hur ofta har avståndet till dem bredvid räddat liv?
Kanske "4 metersregeln" mest har blivit som någon form av teoretisk risk eller "sanning" som sen hamnat i toppen på alla inspektörers checklista?
Låt se, har ni nödutgångar, evakueringsvägar, skyltning, eldningsförbud, brandsläckare och, ja just ja, 4 meter mellan bilarna här...

Personligen tror jag det mest är ett praktiskt avstånd som minskar risken för spridning och underlättar släckning mer än räddar liv. Med tanke på antalet bränder i förhållande till antalet bilar och övernattningar tycker jag nog det känns som en överdriven jakt.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Mora Brandkår hetsar mot husbilar - Kräver minst 4 meters avstånd på ställplatser

Jag tycker också 6 meter eller mer är perfekt och det fungerar oftast jättebra i Norrland. Kom ner till södra Sverige och försök med det under sommaren, då inser ni förmodligen redan första natten att det är omöjligt.

Själv tror jag 2,5-3 meters gräns skulle vara lättare att genomföra som råd, då är det svårare att få in en husbil i mellan, även om det kommer ske.
Det är ändå 12-15 ggr större avstånd än det är mellan båtar och dessutom skulle campingarna ha en möjlighet att följa det rekommenderade rådet. 4 meter mellan förtält och husbil klarar nog nästintill INGEN camping!!!

Varför jag helst vill ha 4 meter eller mer är att jag vill ha det utrymmet, inte för markiser eller bord och stolar utan enbart för luftigheten, rädd för brand har jag aldrig varit även om vi nu har en brandvarnare uppmonterad, ibland. Olustkänslan av att stå nära infinner sig när bodelsdörren nästan tar i grannens husbil.:mad:

Jag funderar på hur många är det som dör i Sverige pga att grannens husbil eller husvagn börjar brinna, jag gissar på 0 personer varje år 100 år bakåt i tiden. "Nu kommer säkerligen någon googla;)"
För det var ju ändå liv vi skulle rädda och strunta i kapitalet.:rolleyes:


Kul att organisationer/myndigheter är så rädda om oss husbilsåkare som bara skräpar ner och är snåla, det är bara att tacka för omtanken.:D

Edit: Roger fick med det mesta innan jag hann posta!;)
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
805
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Sv: Mora Brandkår hetsar mot husbilar - Kräver minst 4 meters avstånd på ställplatser

Normalt på en ställplats utan markerade rutor parkerar husbilar med stort mellanrum, sedan förtätas det efterhand. De flesta parkerar så att de får så stort fritt utrymme på dörrsidan som möjligt, ut med markis och möbler för att markera sitt revir. Sen kan det ju komma någon ofta från kontinenten och parkera 20 cm från markisen, eventuellt dörr mot dörr.

Om man parkerar på en P-plats med markerade rutor är det ju reglerna för personbil som gäller. Hjulen inom rutan mm då får man finna sig i att en personbil parkerar i rutan intill så att man knappt kan öppna dörren.

På ställplatser som är avgiftsbelagda blir det allt oftare tydligt markerade platser, dock inte alltid med 4 meters säkerhetsavstånd.
 

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
Sv: Mora Brandkår hetsar mot husbilar - Kräver minst 4 meters avstånd på ställplatser

Upptäcker att ett nytt hett debattämne dykt upp och som kommer att engagera många (redan parkerade) husbilsägare att markera sitt "revir" och hävda sitt "säkerhetsavstånd" mellan husbilarna som ledstjärna.

Ligger det inte mycket i, att man helst önskar ha en "fredad zon" på 4 m i första hand och sedan hänvisar till ännu oskrivna regler och förordningar?
Jag är rädd för att debatten kommer att trigga igång somliga att agera som självutnämnda säkerhetsvakter och stega upp en 4 m fri zon runt sin husbil.
Sedan vaktar man detta territorium som en sur rottweiler...

Skulle en sådan lag stadsfästas, kan man glömma att överhuvudtaget kunna parkera husbilen någonstans inom tätbebyggt område.
Husbilens gasolflaskor kan väl lika väl explodera på en parkering dagtid och orsaka brand, såväl som under nattetid?
Eller är det högre explosionsrisk, när man nattetid "typ" sover i sin husbil?

Jo det är klart, om man har grillat på kvällen och inte orkar släcka efter sig
och efter en skvätt vin hastigt blir sömnig och slocknar utmattad i sin bädd.
Fast då pratar vi väl mer om generellt campingbeteende?

Då har jag också större förståelse för brandchefens synpunkter... men jag trodde begreppet "ställplats" innebar övernattningsplats för kringresande husbilister, som inte ägnar sig åt generellt campingbeteende?

Så här i semestertider får man väl vara glad över att hitta en ledig plats överhuvudtaget och ibland får man väl försöka maka ihop sig lite extra och hjälpas åt och göra det bästa av situationen.

Lite vänlighet har ingen dött av ... :)
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Mora Brandkår hetsar mot husbilar - Kräver minst 4 meters avstånd på ställplatser

4 meter og det er god plass for en tysker. 3 meter og det er romslig for en fransk eller italiensk husbil. Dette er min erfaring etter 20 år på veiene i Europa, men her i Australia må en inn på campingplasser for å få det trangt. Plasser i nasjonalparker på showgrounds og frie campsites er normen at en gir god plass til andre, uten at det finns faste regle for avstander.
 
A

alexander

Guest
Sv: Mora Brandkår hetsar mot husbilar - Kräver minst 4 meters avstånd på ställplatser

Bra gjort Mora Camping.
 
Toppen