• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vem får titeln Sveriges dyraste camping för husbil?

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Vem får titeln Sveriges dyraste camping för husbil?

Alve, du får vara försiktig med ironi. Det är inte alltid den går fram och sen när bollen väl är i rullning är det försent..;)

Jag vet att det är som att svära i kyrkan att uttrycka något positivt för campingplatser. Jag drar mig inte för att svära i kyrkan och kommer aldrig att sluta ironisera över snobbismen riktad mot campingplatser.
 

Leffe S

HBK Medlem
Inlägg
254
Kommun
Solna
HBK-Nr
15474
Medlemskap
2024
Sv: Vem får titeln Sveriges dyraste camping för husbil?

Campingar varför då ?? Betala 300...500 :- för att sen gå på deras svindyra restauranger och äta halvfabrikat..lekplats med hopp om rusch mm. Jag är för gammal att leka med sådant.Ont i ryggen oxå.
Du har ju allt i husbilen..toa..dusch mm.
Köp gott rödvin för pengarna och fricampa..men var rädd om naturen och visa respekt och omdöme.
Och vadå 4 meter ...det kan vara kilometer till nästa husbil.
Lev väl Leffe
 

Ch & Ib

FD HBK Medlem
Inlägg
640
Kommun
Vara
HBK-Nr
13303
Medlemskap
2022
Sv: Vem får titeln Sveriges dyraste camping för husbil?

Du har ju allt i husbilen..toa..dusch mm.

Fasen vad trött jag är på den textraden.

Ska det vara så svårt för vissa "husbilselitister" att fatta att ganska många faktiskt vill både ha och är villiga att betala för en viss service.

Vi är OLIKA, kanske dags att inse det och sluta i nedvärderande ordalag hacka på de som inte gör som man själv predikar.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Vem får titeln Sveriges dyraste camping för husbil?

Man får tacka. Titeln "husbilselitist" har jag inte fått tidigare trots att jag skyr campingar & i synnerhet dyra sådana som pesten:). Om man läser rubriken så förstår man nog vad tråden handlar om. Att man inte vill betala för sådant man faktiskt har i husbilen tycker jag är ett fullgott argument när en campingavgift springer över 300 - 400:-.

Bennie
 

Ch & Ib

FD HBK Medlem
Inlägg
640
Kommun
Vara
HBK-Nr
13303
Medlemskap
2022
Sv: Vem får titeln Sveriges dyraste camping för husbil?

Man får tacka. Titeln "husbilselitist" har jag inte fått tidigare trots att jag skyr campingar & i synnerhet dyra sådana som pesten:). Om man läser rubriken så förstår man nog vad tråden handlar om. Att man inte vill betala för sådant man faktiskt har i husbilen tycker jag är ett fullgott argument när en campingavgift springer över 300 - 400:-.

Bennie

Jag menar vad jag skrev.

Att allrid få nedtryckt i halsen att husbilen minnsan innehålker allt, och att ingen frisk person kan någonsin behöva nått annat.

Som jag skrev, alla är olika. En del folk, husbilselitismens förespråkare ( ta till dig om du vill, men det var inte riktat mot dig, eller någon annan i tråden, utan ett begrepp) har väldigt svårt att acceptera att alla inte är som dom.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Vem får titeln Sveriges dyraste camping för husbil?

Här kommer en pudel.

...Vi kommer självklart inte att få för oss det! Nej, vi sticker istället i eftermiddag till Axmar Brygga, äter middag på krogen och övernattar billigt på deras ställplats.

...
TommyD

Menar inte att "kapa tråden" men min fråga är aningen off topic.
Vi rullar norrut (från Gbg) nästa helg (28-30/7) då vi skall till Luleå. Men tanken är att turista på vägen upp så vi mottager tacksamt lite tips på bra (läs "icke sverigest dyraste") ställplatser i regionen Gävle med en radie om 20 mil.

Axmar Brygga är noterat och kommer garanterat få ett besök. Om det blir på vägen upp eller ner återstår dock att se.

Andra tips mottages tacksamt.

Personligen undviker vi de dyrare campingarna (oftast) men är vi på humör att slappa/bada och camping är det enklaste alternativet rullar vi in oavsett 300-400kr/natt. Däremot funderar vi naturligtvis både en och två gånger innan ett sådant beslut. Pengarna är ju för de flesta av oss en vara vi har begränsat av och "surt förvärvade" också.

Ett sådant besök var förra året på Piteå Havsbad. Nu minns jag inte vad vi betalade. Men vi stod där 2 nätter. Annars försöker vi fricampa så mycket det bara går för vi trivs med det.

Mvh!
// Niklas
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Vem får titeln Sveriges dyraste camping för husbil?

Undrar om vi inte var på sveriges billigaste camping förra vecka, Älghults camping i östra småland tog 120:- exkl. el. Vacker plats, trevlig personal etc.

Tycker egentligen sånt ska premieras bättre, billiga campingar är förmodligen bättre än dom flesta ställplatser som visserligen kan erbjuda toa, tömmning och vatten. "Bättre är som vanligt efter tycke och smak"

Jag googlade på billiga campingar som kontrast till den här tråden och hittade någon som gjorde ett försök 2013 men ingen tråd från Husbilsklubben.

Någon borde kanske dra igång en sån tråd.;)
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Vem får titeln Sveriges dyraste camping för husbil?

Undrar om vi inte var på sveriges billigaste camping förra vecka, Älghults camping i östra småland tog 120:- exkl. el. Vacker plats, trevlig personal etc.

Förra sommaren stod vi på en camping en natt vid ett tillfälle, anledningen var att det var fint fiske alldeles utanför bilen. Det var gott om plats mellan bilarna och vi fick en egen liten ficka med vattnet rakt framför bilen och skog på båda sidor. Avgiften var 80 kr dygnet . Denna camping låg lång upp i norr.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Vem får titeln Sveriges dyraste camping för husbil?

Menar inte att "kapa tråden" men min fråga är aningen off topic.
Vi rullar norrut (från Gbg) nästa helg (28-30/7) då vi skall till Luleå. Men tanken är att turista på vägen upp så vi mottager tacksamt lite tips på bra (läs "icke sverigest dyraste") ställplatser i regionen Gävle med en radie om 20 mil.

Axmar Brygga är noterat och kommer garanterat få ett besök. Om det blir på vägen upp eller ner återstår dock att se.

Andra tips mottages tacksamt.

Personligen undviker vi de dyrare campingarna (oftast) men är vi på humör att slappa/bada och camping är det enklaste alternativet rullar vi in oavsett 300-400kr/natt. Däremot funderar vi naturligtvis både en och två gånger innan ett sådant beslut. Pengarna är ju för de flesta av oss en vara vi har begränsat av och "surt förvärvade" också.

Ett sådant besök var förra året på Piteå Havsbad. Nu minns jag inte vad vi betalade. Men vi stod där 2 nätter. Annars försöker vi fricampa så mycket det bara går för vi trivs med det.

Mvh!
// Niklas

Niklas, Välkommen upp till våra trakter.

Själva står vi just på ställplatsen vid Axmar brygga, efter en verkligt lyckad och god middag, på den fina restaurangen här. Det har varit varit 32 hb' och 8 husvagnar här i natt.

Kostnad 140 kr inkl. el. Restaurangnotan var betydligt högre, men värd vartenda öre.... att mitt kort krånglade gjorde inte saken sämre eftersom Carola betalade med sitt kort, tack! :music-icon:

Så självklart skall ni besöka Axmar Brygga.

Mitt nästa förslag är den centrala ställplatsen Södra Skeppsbron i Gävle. Här har kommunen gjort iordning 14-15 platser för oss som åker husbil. Både plats och el bjuder vi skattebetalare i Gävle er besökare på. Välkomna! :)

Själva blev vi inspirerade utav Draumurs inlägg tidigare i tråden och tänker söka upp någon utav hans "gamla halvsunkiga campingar i Hälsingland".

Det är precis den typen som vi själva gillar.... tack för tipsen Draumur!

TommyD
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Vem får titeln Sveriges dyraste camping för husbil?

Fasen vad trött jag är på den textraden.

Ska det vara så svårt för vissa "husbilselitister" att fatta att ganska många faktiskt vill både ha och är villiga att betala för en viss service.

Vi är OLIKA, kanske dags att inse det och sluta i nedvärderande ordalag hacka på de som inte gör som man själv predikar.

Självklart är det så att en del vill ha all tänkbar service när de stannar och det är inget fel med det .
Men faktum är att flertalet husbilar har allt man behöver och vill därför inte ha och betala för något som inte behövs eller används, det är inget fel med detta heller.
Problemet uppstår på de platser där man infört natparkeringsförbud för husbilar på alla ställen runt om och därigenom försöker tvinga in husbilarna på fullserviceanläggningarna.
Vem skulle vilja handla i en affär om man vore tvingad att köpa en massa varor som aldrig skulle användas.
 

Leffe S

HBK Medlem
Inlägg
254
Kommun
Solna
HBK-Nr
15474
Medlemskap
2024
Sv: Vem får titeln Sveriges dyraste camping för husbil?

Hur menar du nu ???
" att alla inte är som dom "
Leffe S
 

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Sv: Vem får titeln Sveriges dyraste camping för husbil?

Körde runt i Varberg i går vid 16 tiden och jag har nog aldrig sett så många husbilar i stan. Campingarna och ställplatserna i Apelviken och Getterön var fullbelagda och det stod husbilar på kö i hopp om att få en plats. På de badparkeringar där inte nattparkering är tillåten stod massor med husbilar, i Apelviken mer än 15, Djupadräkt 10 på Getterön, Träslövsläge o i stan stod också ännu fler. Samtidigt mötte jag sent ankomna husbilar (merparten utlandsregistrerade) som strömmade mellan de olika alternativen i hopp om att hitta en plats.
Man kan ju undra var dessa till slut hamnar? Visst det finns en reservcamping vid Håsten men den är inte lätt att hitta till om man inte har den infon. Och även om man nu har allt man behöver i bilen så är det ju vara något annat man söker annars är det ju bara o köra bort därifrån.

Nä det är nog många som vill vara där alla andra är, där det händer något och man vill ha A-läge. Som situationen såg ut igår hade nog många betalat vad som helt för en plats. Och tyvärr så länge antalet husbilar ökar i betydligt större takt än antalet ställplatser så är det ju inte svårt att räkna ut att prisnivån knappast kommer att sjunka.
 
Senast ändrad:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Vem får titeln Sveriges dyraste camping för husbil?

Därför är det synd att så många accepterar ställplatser med massor av serviceutbud till höga kostnader. Höga kostnader är det också på anläggandet av sådana platser varför det kanske inte byggs så många som behövs under högsäsong. Det kan inte vara bra ekonomi att bygga en påkostad ställplats som är förhoppningsvis är fullbelagd under ett par månader under året.

Hade vi nöjt oss med lite lägre standard hade kanske fler aktörer vågat sig på att bygga ställplatser till lägre kostnader och därmed lägre risk.
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Vem får titeln Sveriges dyraste camping för husbil?

Är vi en "köpstark grupp" som ger ett ekonomiskt uppsving för husbilsvänliga kommuner eller har vi allt som vi behöver i bilen då vi kommer?

:confused:
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Vem får titeln Sveriges dyraste camping för husbil?

Och?

Vi har väl det mesta i bilen när vi kommer men det är ju köpt någonstans. Antingen hemmavid och då blir den lokale handlaren där glad eller så köper vi närmare målet för dagen och då blir min lokale handlare hemma inte så glad. Samtidigt kommer det kanske någon annan dit och handlar så det jämnar väl ut sig. Det där snacket om att gynna än den ena, än den andre är lite smålöjligt tycker jag. Pengarna rullar ju oavsett var jag är, även här hemma om jag inte åker ut med husbilen.
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Vem får titeln Sveriges dyraste camping för husbil?

Frågan är hur mycket vi gynnar just "den husbilsvänliga kommunen". I den här tråden trycker man kraftigt på att vi har allt vi behöver i bilen.
 

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Sv: Vem får titeln Sveriges dyraste camping för husbil?

Att vi har allt i bilen tror jag vi alla är eniga om. Problemet är att alla även många fricampare vill ha plats på paradhyllan. Det är det som ställer till det på de attraktiva orterna.
Ta Apelviken i princip fullbelagd sommartid 170 kr utan el. Det kommer o ändras så det blir elplatser Varför Det undrar jag med?
 
Senast ändrad:

Ch & Ib

FD HBK Medlem
Inlägg
640
Kommun
Vara
HBK-Nr
13303
Medlemskap
2022
Sv: Vem får titeln Sveriges dyraste camping för husbil?

Ta Apelviken i princip fullbelagd sommartid 170 kr utan el. Det kommer o ändras så det blir elplatser Varför Det undrar jag med?

Därför att majoriteten tydligen vill ha det.

Alla har inte vart med sen jesus gick i kortbyxor och alla ÄR INTE LIKA.

Mycket folk på detta forum tror helt enkelt att deras sätt att vara, åka, förhålla sig till sina medmänniskor är det enda rätta.

Det kanske är dags att inse att det finns en helt ny generation husbilsåkare utanför denna lilla gemenskap, även om det känns hårt för ett antal som tror att deras ord borde vara lag.
 
Toppen