• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vill installera ac i bodelen i min plåtis

F

F.d. 29263

Guest
Vi är nyblivna ägare till en Pössl Roadcruiser, verkligen supernöjda så här efter första 140 milen och några nätter i sängen.

Dock känner vi att det skulle vara skönt med en ac i bodelen (inte så mycket för oss 2-benta men för de 4-benta) när vi ska köra söderut.
Hur har ni andra löst det? Offrat en taklucka? Portabel? eller är det någon som lyckats installera en saphire?

Tar tacksamt mot alla tips ni mer rutinerade HB ägare har:spinny:
/Martin
 
F

F.d. 50883

Guest
Sv: Vill installera ac i bodelen i min plåtis

Jag hade samma fundering inför förra sommaren då vi var ca 4 veckor i Italien, men jag avvaktade och vi kommer inte sätta in AC. Dels var det helt ok så länge man kunde få bra ventilation, trots 35 grader ute. Men framförallt om man tänker stanna på ställplatser så var min erfarenhet att det sällan fanns så mycket ström så det hade gått att driva en AC. Oftast fanns det 2A i uttaget, dock bättre ställt på större campingar. Kommer satsa på en taklucka med fläkt som man kan driva på12V oavsett om man har tillgång till el.
Men det är min åsikt.
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.605
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Sv: Vill installera ac i bodelen i min plåtis

Jag är inne på min andra plåtis. I båda har jag haft AC i bodelen. I den senaste har jag en Truma Aventa Eco som jag är nöjd med. Jag har monterat ACn i hålet där takluckan över sängen annars är placerad. För min del räcker det med fönster i bakdörrarna och på sidorna dör bak. Använder inte ACn jätteofta men när jag gör det är den guld värd. Har inte haft problem med otillräcklig ström men har iofs inte kört i Italien utan bara i Tyskland, Frankrike, Spanien och Kroatien.
 
F

F.d. 29620

Guest
Sv: Vill installera ac i bodelen i min plåtis

Skulle det inte funka med bara en fläkt i golvet och en i taket? Golvfläktem siter in den kallare liften från under bilen. Mycket billigare och enklare.
 

gertz

HBK Medlem
Inlägg
118
Kommun
Sävsjö
HBK-Nr
8904
Medlemskap
2024
Sv: Vill installera ac i bodelen i min plåtis

Har monterat en fantastisk vent 12 v den använder vi jämt antingen på utsug eller inblås jättenöjda.
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Vill installera ac i bodelen i min plåtis

Har monterat en fantastisk vent 12 v den använder vi jämt antingen på utsug eller inblås jättenöjda.

Har också en Fantastic vent, har också varit supernöjd med den. Men på semesterresan till Italien räckte den inte till, 34-37 grader i skuggan klarar den inte att ventilera ut. Så nu ska jag montera en AC i bodelen.
 
Toppen