• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Solcell från plant läge till 45 grader med motor

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Är det någon som sett om det finns solceller som kan från plant läge på taket till husbil, och sen med t.ex en liten motor vinklas up i 45 grader.

Där ska alltså vara gångjärn på långsidan och en liten servomotor som pressar upp panelen i 45 grader.

Detta är något som är bra på vinterhalvåret så man får lite mer ström. Det behöver inte vara svårt att bygga själv om man har lite verktyg och tummen på rätt ställe.

Tänkte höra om någon sett nått liknade typ nått sådan här som bilden visar fast då så man kan justera vinkeln inifrån husbilen.

s-l300.jpg
 
Senast ändrad:

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Sv: Solcell från plant läge till 45 grader med motor

Vad bra att du nämner detta då jag inte hunnit beställa paneler. Den böjbara 100w är väldigt billig. Man kan göra mycket roliga montage med den, 3.3KG bara

70233:100W Toppspänning 17,8 V Max ström 5,62A. Vikt 3,3kg.

För övrigt var deras priser låga på det mesta de säljer.

Är det något nytt detta böjbara paneler och så lätta. Jag ser mest bara att husbilsfolket monterar dom traditionella "tunga" solcellerna men dessa 3.3KG måste ju vara att föredra på ett husbilstak
 
Senast ändrad:

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Sv: Solcell från plant läge till 45 grader med motor

Hej igen
Här är en setup jag funderar på att prova eftersom det finns (kampanj billig också)100w solpanel med endast en vikt på 3.3kg.

Här är ett DIY projekt som heter Arduino Solar Tracker som är intressant och kommentarer på detta är önskvärt

Lite snabbt så här är en bild på vad detta projekt handlar om:
solar-tracker-stand-design.png


Och här är en film:
https://www.youtube.com/watch?v=5KljnLkbgB4&feature=youtu.be

Eftersom den 100w solpanel med endast en vikt på 3.3kg är så lätt så tror jag det går att sätta detta på en husbil och ända problemet är kanske då när man kör husbilen, dvs vind och väder.

Bredden på den böjbara 100w panelen är endast 570 mm så tag fram en tumstock och gör en pivot gunga på 570 så hamnar man runt 20 mm i höjdmått.

Den micro servo motor som de använder i detta DIY projekt är kanske lite klen men det finns säkert starkare
Kul project ska jobba vidare..
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Solcell från plant läge till 45 grader med motor

Om du lager en liten vegg mellom enden på panelet og ldr så får du et noe skarpere signal. 2 til 5 cm høy er tilstrekkelig. På biltaket trenger du noe som løfter hele oppsettet opp ved aktivering. Problemet er å lage noe som ikke bygger for høyt slik at det blir vindfang.

Fikk en ide som noen muligens kan utvikle, en dreieskive og en løftemekanikk. Vips har en grunnlaget for en suntrakker med 2 andre, bruk 4 ldr og 2 servoer.
 

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Sv: Solcell från plant läge till 45 grader med motor

Eftersom dessa paneler inte är så stöt känsliga(inget glas) och man kan gå på dem(med strumpor typ) så är det läge att beställa från AliExpress

Risk för transportskador fråm Kina är ganska liten alltså...:D
2*100w plus frakt 2100kr. Man sparar runt 2000 jämfört med Seasea solpanel-100w-marin-flexibel
 
Senast ändrad:
M

MikeC

Guest
Sv: Solcell från plant läge till 45 grader med motor

Eftersom den 100w solpanel med endast en vikt på 3.3kg är så lätt så tror jag det går att sätta detta på en husbil och ända problemet är kanske då när man kör husbilen, dvs vind och väder.
Intressant projekt som jag gärna följer då jag har samma paneler.

Jag skulle dock behöver göra ställningen ihopfällbar så att allt kan ligga platt och fixerad mot taket under färd.
 

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Sv: Solcell från plant läge till 45 grader med motor

Intressant projekt som jag gärna följer då jag har samma paneler.

Jag skulle dock behöver göra ställningen ihopfällbar så att allt kan ligga platt och fixerad mot taket under färd.

klart det går att göra den fällbar allt går om man vill och är lite envis. Kanske bäst att skapa den i nått cad program så man slipper onödiga utlägg när man måste tänka om

solar-tracker-stand-design.png
 
M

MikeC

Guest
Sv: Solcell från plant läge till 45 grader med motor

Hmm... Jag skulle nog kunna göra egna styrkort till detta. Jag ogillar Arduino men har en hel del erfarenhet av mikroprocessor programmering och kretskort design. I slutändan handlar det bara om att mäta spänningen över några fotoresistorer och styra några servos.

Det är det där med praktiska byggandet av ställningen som jag är inte riktigt lika vass. Dual axis är nog det jag skulle rikta in mig på, en större variant av denna: https://www.youtube.com/watch?v=sXsUiPKTdBs
 

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Senast ändrad:

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Sv: Solcell från plant läge till 45 grader med motor

Hmm... Jag skulle nog kunna göra egna styrkort till detta. Jag ogillar Arduino men har en hel del erfarenhet av mikroprocessor programmering och kretskort design. I slutändan handlar det bara om att mäta spänningen över några fotoresistorer och styra några servos.

Det är det där med praktiska byggandet av ställningen som jag är inte riktigt lika vass. Dual axis är nog det jag skulle rikta in mig på, en större variant av denna: https://www.youtube.com/watch?v=sXsUiPKTdBs

Låter bra, ska detta också vara fällbart och vädertåligt på motorvägen 120km/h så krävs det lite robusta och eleganta lösningar. Perfekt utmaning för den som har tid och lust.

Ska se om jag får tid att lära mig SketchyPhysics och lägga upp här mina upptäckter och resultat , vad det lider
 
Senast ändrad:

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Solcell från plant läge till 45 grader med motor

Eller för att slippa mekanik och elektronik, limma fast solpaneler på husbilens sidor. Men då blir det ju inte lika intressant och rolig diskussion!
 
M

MikeC

Guest
Sv: Solcell från plant läge till 45 grader med motor

Eller för att slippa mekanik och elektronik, limma fast solpaneler på husbilens sidor. Men då blir det ju inte lika intressant och rolig diskussion!
Jag säger tvärtom... Hellre mekanik och elektronik för att slippa limma fast solpaneler på sidan.

Visst kan man fylla hela taket och alla sidor med solpaneler, men det är nog både billigare och snyggare att ha en eller ett par paneler som följer solen.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Solcell från plant läge till 45 grader med motor

Om en hengsler rammen i forkant ved nedfelt posisjon så tåler det mer fart. Neste en må ta stilling til er om panelet skal løftes før rotering elle rotere direkte fra laveste posisjon. Har en skisse i hodet med parkert høyde under 10 cm, men da vil nederste kant på panelet rotere et par cm over taket. Et løft på 10 cm før rotering kan kreve en ekstra motor.

Roterend base sørger for øst/vest bevegelsene, vinklingen med kanthengsling gir best nord/syd plassering. De 4 LDR plassert helt inne ved krysset trenger ikke så høye skyggevegger som på videoen.

For løft ville jeg benytte linjære aktivatorer, lavt strømforbrk i forhold til løftekraften. Som en ekstra gevinst holder de posisjon uten påvirkning.

Rotering med en vertikal aksling og tannhjuldrift fra motor kan og kjøre lav energi.

Finner en de tre motorene i IP 67 utgave så trenger de ingen ekstra beskyttelse av motorene.
 

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Sv: Solcell från plant läge till 45 grader med motor

fortsätter bygget nu och fick hem två av dessa 100w paneler:

https://www.aliexpress.com/item/Fac...32658988067.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.lozguv

Försöker hitta linjär ställdon(linear actuator) ip67 12 volt men det var svårt och dyrt ser jag. Jag vill göra en ram som är 100mm hög och på den placera solpanel. solpanel ska sen ha gångjärn på ena långsidan och två linjära ställdon ska lyfta upp panelen i 45 grader.

Måste man ha ip67 går det inte bra med ip 65 om den är täkt så det inte kan regna direkt på den?
 

Ch & Ib

FD HBK Medlem
Inlägg
640
Kommun
Vara
HBK-Nr
13303
Medlemskap
2022
Sv: Solcell från plant läge till 45 grader med motor

Det fanns gott om dom på ”wish”.

Hittade ingen högre klassning än ip65 iofs. Men bra priser var det. Säkert ingen superkvalitet, men duger nog gott till panelen.
 

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Sv: Solcell från plant läge till 45 grader med motor

Det fanns gott om dom på ”wish”.

Hittade ingen högre klassning än ip65 iofs. Men bra priser var det. Säkert ingen superkvalitet, men duger nog gott till panelen.

Tack har inte sett den sidan förut har bara testat aliexpress. Hur söker man efter ip65 klassning? Får inget direkt bra resultat med "ip65"

actuator 12v ip65 remote control hehehe :yes:
 
Senast ändrad:

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Sv: Solcell från plant läge till 45 grader med motor

Projektet rullar vidare. Tänkte att någon annan kanske har nytta av min info.

Vet inte men tror att dessa blir bra. Har modellerat lite med skalmodeller och mätt så 100mm linear actuator (ställdon) klarar jobbet med glans. :spinny:

Produkt öppen sen 5 år med 64 beställningar och 4.9/5 stjärnor:
https://www.aliexpress.com/item/6mm...6.html?spm=a2g0s.13010208.99999999.262.w4C8SL


Modellerar lite i Google sketchup med det MSPhysics plugging som gör att man kan få rörliga delar rätt kul

solcell.png
 
Senast ändrad:
Toppen