• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbil för långpendling

F

F.d. 29740

Guest
Hej,

Jag långpendlar och bor på hotell ett par dagar i veckan sedan många år. Har några gånger funderat på husvagn eller husbil (då jag är less på hotell) och är nu igång och funderar igen, men har några frågor som jag tror att många här kan hjälpa till att svara på.

1. Hur är det att köra husbil, ofta och långt? Är det vettigt/bekvämt att köra 90 mil i veckan (45 mil enkel resa) i t.ex. en Bürstner Ixeo. Jag kör i stort sett non-stop, brukar ligga kring 110-120 km/h.

2. Hur är det att köra på vintern, i dåligt väder? När snön gör vägarna dåliga, skakar inredningen "loss" och är det svårkört generellt?

3. Jag räknar med att kanske sova på hotell i januari/februari, pga. att det är extra kallt då. Eller fungerar det bra att sova i bilen även när det är -20/30 grader?

Vad säger ni, låter det som att det kan fungera eller är det smartare att fortsätta bo på hotell?

Tack på förhand för era svar!
 

oskobe

HBK Medlem
Inlägg
437
Kommun
Österåker
HBK-Nr
12585
Medlemskap
2024
Sv: Husbil för långpendling

Hej,
Det fungerar alla månader med rätt husbil. Jag brukar hålla 107 i Gpsfart på motorvägar. Ixeo funkar men det finns nog bättre vinterbilar. En husbil går utan problem att köra i de flesta väglag men ljudnivån är generellt mycket högre än en personbil. Det skakar en hel del på vintervägarna. Framkomligheten är lite sämre än personbilen men tillräckligt bra enligt mig. Om du vill ha en riktigt bra vinterbil så är iveco chassi med bakhjulsdrift och tvillinghjul att föredra, men de är ofta stora och Från ca 500 tusen dyrare än framhjulsdrivna fiatbaserade bilar. Om du åker till norrland på vintern får du räkna med ca fyra-sex gasoltuber per vecka. Om du har elstolpe så minskar förbrukningen såklart. Utan stolpe måste du räkna med att ladda med generator ett par timmar per dag.
 
F

F.d. 55521

Guest
Sv: Husbil för långpendling

fyra till sex gasoltuber tror jag inte på, men det beror på vilken husbil du har.
Det finns husbilar med bra isolering, jag räknar med att en gasoltub klarar 3 dygn vid -5-10 grader.
 

oskobe

HBK Medlem
Inlägg
437
Kommun
Österåker
HBK-Nr
12585
Medlemskap
2024
Sv: Husbil för långpendling

Visst men vad jag förstår drar dieselvärme mycket mer el. Hur man än gör så blir det brist på något. En aldevärme (borde stämma ungefär på truma också) drar ca 400 g/h blir ca 10 kg per dygn. Tillsammans med kylen så går det en tub per dag i min bil vid 20 grader kallt. Alden går då fullt i princip hela tiden. Visserligen en stor bil, men med alkov med dörr till bodelen och vintertäcke borde den inte dra så extremt mycket mer en någon annan.
 
4

4 JO

Guest
Sv: Husbil för långpendling

Utvändigt vintertäcket gör verkligen susen (märkligt att prata om det på sommarn förresten).
I min halvintegrerade bil med vattenburen golvvärme räcker en kruka gasol i 2-3 dagar vid -25. Täcket täcker dessutom hela dörrarna fram. Jag täcker även för inne i bilen vid torpedväggen där kallraset finns kvar och som täcket inte kan få bort nämnvärt.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Husbil för långpendling

Hej,

Jag långpendlar och bor på hotell ett par dagar i veckan sedan många år. Har några gånger funderat på husvagn eller husbil (då jag är less på hotell) och är nu igång och funderar igen, men har några frågor som jag tror att många här kan hjälpa till att svara på.

1. Hur är det att köra husbil, ofta och långt? Är det vettigt/bekvämt att köra 90 mil i veckan (45 mil enkel resa) i t.ex. en Bürstner Ixeo. Jag kör i stort sett non-stop, brukar ligga kring 110-120 km/h.

2. Hur är det att köra på vintern, i dåligt väder? När snön gör vägarna dåliga, skakar inredningen "loss" och är det svårkört generellt?

3. Jag räknar med att kanske sova på hotell i januari/februari, pga. att det är extra kallt då. Eller fungerar det bra att sova i bilen även när det är -20/30 grader?

Vad säger ni, låter det som att det kan fungera eller är det smartare att fortsätta bo på hotell?

Tack på förhand för era svar!
Eftersom du verkar köra ensam, så kolla en Plåtis. Den kan du använda året runt. Dieselvärme förstås.
 

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Inlägg
492
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2024
Sv: Husbil för långpendling

Skulle nog välja en plåtis, smidig och stabil på vägen. Drar dessutom mindre bränsle, vilket är nog så viktigt med tanke på de långa resorna. Ett vintertäcke på fram/sidorutorna så klarar en truma luftvärme av värmen lätt. Upplever inget drag när vi är ute under vintertid. Visserligen inte mer än -10 när vi varit ute. Då kör vi med tömt vattensystem och vattendunk med kran. Toan klaras med vanlig sprayflaska med lite diskmedel i. Även en isolerad gråvattentank fryser om man inte har värme på. Disk/tvättvatten i en hink som tömmes där det går. Värmen kommer snabbt upp i plåtisen, har haft den på 1:an och när man kommer in i bilen tar det en kort stund att bli ombonat igen. Vi kör med vår året om och upplever den som säker med tracktion control hill hold och elektronisk diffspärr som finns som standard/tillval till de senare årgångarna av Fiat i alla fall.
Med vänlig hälsning, Conny J
 

anjohn

HBK Medlem
Inlägg
431
Kommun
Umeå
HBK-Nr
1664
Medlemskap
2024
Sv: Husbil för långpendling

I din situation, som pendlare, skulle jag också välja en Plåtis, som är vinteranpassad så långt möjligt, varför inte La Strada. Skulle nog också ta med dieselvärmare istf gasol. Har du ett par rejäla batterier och kör mer eller mindre varje dag borde det inte vara några problem med strömmen. Skulle du stå still några dagar är ju det bästa att hitta ett eluttag. Står man still flera dagar vintertid, utan el, så skulle jag fundera på en efoy bränslecell.
 
Toppen