• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Skandalväg

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Har kört E4:an norr om Uppsala ett par ggr den senaste månaden.. och märker att beläggningen i sträckan mellan i höjd med Månkarbo och Uppsala har
krackelerat.. i varje skarv bildas en skarp kant som förmodligen sliter otroligt mycket på däcken. När bygget var klart slog man sig för bröstet och påstog att man byggt sträckan på rekordtid..och billigare än budgeterat...tror fan det då man slarvat med tekniken..
Är vägbyggare så jag har torrt på fötterna i mina påståenden.
Dessutom smalade man av sträckan mot standard bredd på motorväg.
Är det såna här skitbyggen som fordonskatten skall gå till ??
 

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
Sv: Skandalväg

"Skitbyggena" får vi nog leva med i fortsättningen.
Riktiga motorvägsbyggen är sällsynta numera, kanske till förmån för
den billigare varianten, motortrafikled? Eller den nu mycket moderna 2-1 vägen?
Men vart tog säkerhets-tänket vägen, när det emellanåt saknas påfartssträckor på fyrfiliga motortrafikleder?

Många har säkert stannat vid rastplats Ångersjön på E4:an mellan Söderhamn och Hudiksvall i närheten av Enånger.
I särklass den mest ogenomtänkta påfarten i vägbyggarnas historia. Stopptecken. Bilen står snett och man får vrida nacken ur led för att kolla trafiken..
Därefter skall man ge sig ut på den dubbelfiliga vägen, där trafiken "susar fram" i minst sagt en "djädrans 90".
Önskar då att man satt i en Ferrari, Lamborgini eller vilket italienskt fullblod som helst, men inte just då i en åsne-trög Fiat ...
Varför i helskotta kunde man inte bygga en påfartsträcka därute mitt i skogen? Finns hur mycket mark tillgänglig som helst!
Det var bara ett exempel på idiotiska påfarter. Men det här är E4:an,
visserligen i början av Norrland, men ändå? Hur tänkte den där vägingenjören?
Däremot, utmed en km-lång sträcka utmed denna vägsträcka, fläskade man på rejält med ett "kulturellt" viltstängsel.
Inte vilket skitstängsel som helst, utan en äkta hantverksmässigt uppförd norrländsk gärdesgård av senvuxen gran, knuten med vidjor svedda över eld.
På den tiden prioriterade man kanske inte kostnaden på samma sätt som idag..., hade absolut varit bättre med en "riktig" påfartssträcka.

Är det någon som lagt märke till denna (numera ålderstigna) gärdesgård utefter vägkanten en bit in i skogen, när ni susar fram där på E4:an?

Men det är väl som vårat "konstverk" i stan, gick loss på ett par hundra tusen.. står där i en rondell. Lägger aldrig märke till det. Hemmablind? :)
 

Polarissnö

HBK Medlem
Inlägg
62
Kommun
Tierp
HBK-Nr
487
Medlemskap
2024
Sv: Skandalväg

När man byggde nya E4 år 2006 lade man betong för att det skulle hålla många år. Det blev inte bra. I sommar ska man fräsa upp södergående och lägga asfalt istället och nästa sommar tar man norrgående.
 

karlake

FD HBK Medlem
Inlägg
64
Kommun
Luleå
HBK-Nr
20862
Medlemskap
2022
Sv: Skandalväg

I Finland får vägbyggena ta tid. Man har grusväg minst 1 år innan man belägger med asfalt. Då hinner vägytan sätta sig och man slipper de fåror/diken i hjulspåren som vi har i Sverige. Vägen får "sätta sig" :)
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Skandalväg

Gillar inte 2-1 vägar.. finns ofta ingen möjlighet att åka åt sidan om det händer något som gör att man måste stanna..kör jag husbilen tuffar man på i tillåten hastighet medans racet går med omkörningar...många gånger får man bromsa in för idioter som kastar sig in framför bilen när 2 filen går över i 1 fil..är den här vägtypen ett svenskt snikpåfund ?? Har inte upplevt det någon annanstans i Europa..inte ens Norrbaggarna har hitta på en sån här tossig variant vad jag vet..nu säger vän av ordning att olyckorna minskat där man gått över till 2-1 väg.. må så vara men bygger man en riktig motorväg så minskar olyckorna ännu mer..och då menar jag en riktig motorväg..såna som man har i Frankrike och Spanien..och Portugal...med avåknings ytor , tätare stop platser etc..byggda med generöst EU bidrag. Hur i helsike har vägverket tänkt när man åker Uppsala söderut mot Stockholm ??? Inte en enda rastplats södergående...Tur att man försöker hitta alternativa vägar..som tar lite längre tid men ger lisa för själen..
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Skandalväg

2-1 vei ble forsøkt en del steder i Danmark på 1960 tallet, men uten rekkverk. Dette var en katastrofe med masse alvorlige ulykker. De siste forsvant på 70 tallet.

Norge har en del av samme type som i Sverige.

Her i Australia er de vanlige, men det raske feltet er kun for forbikjøring og bøtesnivået er høyt. God markering av slutten på det ekstra feltet.
 
F

F.d. 55665

Guest
Sv: Skandalväg

Strax söder om Ö-vik inträffade en singelolycka för en dryg vecka sedan tidig morgon. Jag kom dit ett bra tag senare men var första bil efter att an stängt mot norr. En positiv polis sa, kör vänster så kommer du förbi och ut efter avstängningen. Ut på en liten krokig grusväg och fram till E4 igen där räddningsledaren inte var helt överlycklig över sin kollegas beslut. Vi kom nämligen fram till vajervägen och kunde ju då bara svänga tillbaks söder ut. Bakom mig var en karavan inklusive tung lastbil med släp. Fick lösas genom att köra söderut och sedan stoppade man norrgående igen med 180 graders vändning på vägen. Skulle misstänka att lastbilschauffören inte var så glad.... Tur att detta var 6 på morgonen på en söndag. Vajerräcket ställde till det rejält (den stackars konstapeln som försökt hjälpa till hade lokalkännedom men inte tillräckligt).
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Skandalväg

Äntligen läggs ny beläggning på Skandalvägen...någon däruppe eller därnere lyssnade
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Skandalväg

Börjar så smått förstå varför de Svenska turisterna börjar svika trakterna norr om Dalälven, för det är en vikande trend nedåt (enligt Campingägarnas riksförbund). För klagar man på vägarna kring Mälardalen då är saken klar. Inga sörlänningar till norra Sverige på semestern, för inte ens de bästa vägarna hos oss är i närheten av era sämsta. Men vad hjälper det att klaga, vi betalar lika mycket i vägskatt men får mindre i vägunderhåll. Svår ekvation att förstå.:wideeyed:
 

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.466
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Sv: Skandalväg

Strax söder om Ö-vik inträffade en singelolycka för en dryg vecka sedan tidig morgon. Jag kom dit ett bra tag senare men var första bil efter att an stängt mot norr. En positiv polis sa, kör vänster så kommer du förbi och ut efter avstängningen. Ut på en liten krokig grusväg och fram till E4 igen där räddningsledaren inte var helt överlycklig över sin kollegas beslut. Vi kom nämligen fram till vajervägen och kunde ju då bara svänga tillbaks söder ut. Bakom mig var en karavan inklusive tung lastbil med släp. Fick lösas genom att köra söderut och sedan stoppade man norrgående igen med 180 graders vändning på vägen. Skulle misstänka att lastbilschauffören inte var så glad.... Tur att detta var 6 på morgonen på en söndag. Vajerräcket ställde till det rejält (den stackars konstapeln som försökt hjälpa till hade lokalkännedom men inte tillräckligt).

https://www.google.se/url?sa=t&sour...gglMAE&usg=AFQjCNGROXdgNsDgzap0_QquatWdA8jb2g
Konstigt att inte Polis och Räddningstjänst vet att det går snabbt och enkelt att göra en genomfart i räcket
 
Toppen