• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Citroën jumper plåtis - bra köp?

F

F.d. 28151

Guest
Hej!

Har länge gått i tankar om att köpa en plåtis och tänker spendera rätt mycket tid i den. Har rätt så flexibel vardag och älskar att resa både kort och långt.

Det finns en husbilsinredd Citroën Jumper (kallas även multicamper) som har gått 20k mil och är 19 år gammal för ett rimligt pris som jag ska titta på. Vet någon nånting om denna modell? Är det en pålitlig bil eller ska man rent av akta sig för denna?
Vad bör jag kika på extra noga och fråga när jag ser bilen?


Generellt är jag inte speciellt duktig på att mecka med bilar och har inte mycket intresse för det heller och vill därför ha något som går relativt bra utan att den behöver in på verkstad i tid och otid. Mina planer med bilen är att köra långa resor och därför är det också viktigt att man kan lita på bilen. Som jag förstår det så finns det mycket Citroën-verkstäder i Europa? Kanske mindre frekvent i Norge dock (kommer åka mycket dit).

Kort och koncist är frågan om någon skulle rekomendera denna bil eller inte? Någon som har erfarenhet av liknande?
 
Senast redigerad av en moderator:
S

StorDansk

Guest
Sv: Citroën jumpy plåtis - bra köp?

vlecna kljuka citroen jumper 1995.jpg
Hej!

Har länge gått i tankar om att köpa en plåtis och tänker spendera rätt mycket tid i den. Har rätt så flexibel vardag och älskar att resa både kort och långt.

Det finns en husbilsinredd Citroën Jumpy (kallas även multicamper) som har gått 20k mil och är 19 år gammal för ett rimligt pris som jag ska titta på. Vet någon nånting om denna modell? Är det en pålitlig bil eller ska man rent av akta sig för denna?
Vad bör jag kika på extra noga och fråga när jag ser bilen?


Generellt är jag inte speciellt duktig på att mecka med bilar och har inte mycket intresse för det heller och vill därför ha något som går relativt bra utan att den behöver in på verkstad i tid och otid. Mina planer med bilen är att köra långa resor och därför är det också viktigt att man kan lita på bilen. Som jag förstår det så finns det mycket Citroën-verkstäder i Europa? Kanske mindre frekvent i Norge dock (kommer åka mycket dit).

Kort och koncist är frågan om någon skulle rekomendera denna bil eller inte? Någon som har erfarenhet av liknande?

Hej Pirza,
hoppas du menar Jumper, samma kaross på Citroen, Renault Boxer och Fiat Ducato
mellan 93-2004 (lite osäker).
Skicket beror säkert mest på hur den är ompysslat av tidigare ägaren.
Har själv en Ducato -99 med 41 000 på mätaren
som jag ägd i fem år nu, förutom lite rostproblem och en rasat kamrem (mekanikerslarv),
så går den nästan problemfritt, slitdetaljer och oljebyte som på vilken annan bil som helst,
Bytte komplett avgassystem i våras, kostnad 1100:- problem i början
med dålig jordning (löstes med en ny fläta svetsad direkt i kaross), kört Vildmarksvägen 2 svängar
och en tur genom Tyskland, går som en klocka och ett snitt på 0,8 vid turer som Vildmarksvägen och liknande! Autobahn något mera 1,2!
 
Toppen