• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Byta till modern motor Fiat 3,0

F

F.d. 50054

Guest
Hej,

Jag har en Frankia I700 2003 som jag är otroligt nöjd med. Vi kör motocross så vi står oftast i leriga depåer och har lortiga ungar :) Så denna gamla vagn passar oss perfekt. MEN jag skulle ju vilja ha en modernare motor på denna rätt tunga bil.... Att uppgradera till en 2007+ för ca 500.000 mer och egentligen inte få mer funktion i själva bilen känns rätt onödigt. Jag vill liksom inte ha ljus alcantara i bilen ;) Men att uppgradera motor skulle kunna vara motiverat även om det kostar en rätt bra slant.

Så äntligen till den stora frågan !! Hur "kompatibel" är 3,0 160 motorn/låda med 2003 års 2,8 JTD gällande storlek, motorfästen, drivaxlar mm ??? Om jag gör detta kommer jag köpa en komplett Jumper/Boxer/Ducato så all kringutrustning följer med. Det blir betydligt billigare än att köpa lös motor på bildelsbasen.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Byta till modern motor Fiat 3,0

2003 er en vanskelig årgang, det kan være gamle chassi ellet 250 chassiet som kom det året. Det siste er enkelt, men med det gamle kan det være forskjell på festene i chassi for drivlinjen. Men det finnes 2.8 JTD med 146 hk, denne ble senere erstattet av en 2,3 med samme effekt. 3 liter 156 og 176 hk er like på innfesting, det er hovedsakelig turboen som er forskjell mellom disse motorene.
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
836
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Sv: Byta till modern motor Fiat 3,0

Jag tror inte att det är nån större skillnad, mät mellan rambenen fram skulle tro att det är samma mått och då är det inga problem. Köpa en kpl bil o plocka av är ju hel rätt. Ev kan du ju ta instrument panel mm från den oxå. Husbils tillverkarna håller ju tillbaka utvecklingen på Ducato, dom vill ha samma mått o bygga på så chassiet har ju vart lika väldigt länge.
 
F

F.d. 28555

Guest
Sv: Byta till modern motor Fiat 3,0

Jag tror man får problem med besiktningen om man byter motor. Krävs nog en hel del intyg mm. om det ens är möjligt.

Med vänlig hälsning Toper
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: Byta till modern motor Fiat 3,0

Byta motor o låda kan man säkert göra ,skarva drivaxlar ,tillverka växelarangemang.osv.
Men elektroniken f,,k.det behövs en hel del inte bara Motor styrning.
Trimma den du har .Snacka med diesel mecken i Aneby.Han kan trimma .
 

Hannibal

HBK Medlem
Inlägg
293
Kommun
Båstad
HBK-Nr
308
Medlemskap
2030
Sv: Byta till modern motor Fiat 3,0

Hej.
Ett alternativ kan vara att motoroptimera.(Chippa)
Finns flera företag med detta.
Bara ett förslag.:)
//Stephan
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Byta till modern motor Fiat 3,0

Byta motor o låda kan man säkert göra ,skarva drivaxlar ,tillverka växelarangemang.osv.
Men elektroniken f,,k.det behövs en hel del inte bara Motor styrning.
Trimma den du har .Snacka med diesel mecken i Aneby.Han kan trimma .

Enligt det allra första inlägget har frågeställaren tänkt att skaffa en "donatorbil", och då bortfaller de flesta av de ovan nämnda problemen - plus många andra.

Pålle
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Byta till modern motor Fiat 3,0

Som Vippen sa: Elektroniken måste oxå bytas, och värre, alla tillhörande kabelmattor od.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Byta till modern motor Fiat 3,0

Som Vippen sa: Elektroniken måste oxå bytas, och värre, alla tillhörande kabelmattor od.

Även detta torde finnas i donatnorbilen, liksom bromsar anpassade för den högre motoreffekten och mycket annat användbart.

Säkerligen mycket jobb, men inte helt ogenomförbart...

Pålle
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Byta till modern motor Fiat 3,0

Jag tror man får problem med besiktningen om man byter motor. Krävs nog en hel del intyg mm. om det ens är möjligt.

Med vänlig hälsning Toper

Detta är med största sannolikhet inget som helst problem så länge man inte hängt dit den nya motorn med buntband och silvertejp.
En vanlig besiktningsman kollar bara av att chassienumret är rätt och att bilen är trafiksäker. Vilken motor som sitter i eller skall sitta i har dom ingen koll på.

Möjligen skulle dom reagera om man rullar in i hallen med en Fiathusbil och har en rejält mullrande V8 under huven.:D
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Byta till modern motor Fiat 3,0

Besiktningen är nog inget problem egentligen. Har ju bytt motor i vår husbil och det enda de frågade om vid första besiktningen var om det är turbo.
Däremot bör man kolla med försäkringsbolaget hur det ser ut med försäkringsersättningar vid ev skada. Efter vissa årsmodeller som är typade efter helbilsgodkännande kan det nog vara att fundera på och kolla upp.
Vid skada där teknisk undersökning ingår kan det bli kärvt om inte motor mm överensstämmer med typintyget.
 

ZZigge

HBK Medlem
Inlägg
193
Kommun
Söderköping
HBK-Nr
20106
Medlemskap
2025
Sv: Byta till modern motor Fiat 3,0

Kan bara hålla med om att besiktningen inte har hundra koll på motor om man gjort det ordentligt.
Har nog besiktigat den gamla pickupen 10 år utan att höra ett ord om att det sitter en 360 istället för orginal 318.
Och hur många gamla Dartar går det inte här i landet där 273 åkt ut till förmån för 318, 340, 360 motorer
 
F

F.d. 50054

Guest
Sv: Byta till modern motor Fiat 3,0

Tack för alla svar. Ledsen att min återkoppling kommer så sent. Har varit några riktigt stressiga veckor... Jag skall ta tag i detta efter sommaren. Jag är ju lite bilnörd så den här sortens utmaningar lockar hur dumt det än kan låta även om det är mer sportbilar jag jobbat med tidigare.

För att förtydliga lite så är det egentligen bättre drag på lägre varvtal jag är ute efter. Som det är nu så har jag "flat spot" mellan fyran och femman som är mycket irriterad och som tvingar mig att köra fortare än vad jag kanske önskar.

Bilen toppar 100 på fyran. Ligger jag i 100 på femman och det kommer en längre uppförsbacke (typ motorväg) så tappar bilen ner till 80-85. Ligger jag däremot i 110 så orkar bilen hålla upp laddtrycket och farten tappar bara marginellt. Kör jag 120 så tappar den typ ingenting. Att växla ner till fyran och ligga på fullvarv för att hålla 100 känns inte alls bra...

Fler som känner igen detta?

I övrigt så har jag i veckan bytt från de gamla grumliga 2003 Sprinter strålkastarna till de nya klarglaslyktorna som kom 2005. kompletterade dessa med lite blåare look på lamporna och en liten side light led slinga också. Nu ser bilen ut att komma från tvåtusentalet istället. SÅ NÖJD :D :wub:
 
Toppen