• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

montera solcell/inkoppling på batteri

peppar

HBK Medlem
Inlägg
224
Kommun
Örebro
HBK-Nr
7944
Medlemskap
2024
Jag har köpt solcell 135w och regulator typ peakpower 2.0 mppt från sunwind via gasolfyllarna.

jag har monterat solcellen på taket,dragit in elkablarna och nu ska jag bara koppla in det på regulatorn och sedan till bobatteriet som sitter under passagerarstolen.

min fråga är att enligt gasolfyllarna så är det bara att koppla in det på boattteriet och det var tanken att göra så. men nu fick jag höra av en kompis att man brukar koppla på EBL. vart sitter ebl i min fiat ducato 2003 och måste man koppla via ebl, är det några för och nackdelar att ha den direkt på batteriet eller via ebl?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: montera solcell/inkoppling på batteri

Förklara för en som inget begriper :)
Min solpanel laddar bodelsbatteriet via regulator in i EBL 208S och när bodelsbatterierna är fulla så underhållsladdas startbatteriet med någon ynka A.
Den strömmen är ju ändå gratis d v s hade jag inte underhållsladdat så hade regulatorn bara stängt ned. Nu tas lite av solenergin tillvara, är det på något sätt en nackdel?

Jag är faktiskt inte 100% säker,
Första våren vi hade husbilen så fick jag vid längre stillestånd svagt startbatteri vid 2 tillfällen, tog då för givet att original Schaudt LR1214 ansluten i EBL99 bara laddade bobatterier, det kan ju faktiskt vara så att jag inte nådde 100% i bobatterier och därmed inte fick underhållsladdning på startbatt. via solcellerna (?)
Jag hade bara +/- kablar mellan LR1214 i den 3-poliga kontakten till EBL99.
Samma nu med Victron, bara 2 kablar anslutna.
 
Toppen