• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Windows for dummies

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Jag skulle vilja ha vissa program (open office) synkade på flera enheter men vet inte hur man gör. Google drive skulle möjligen fungera för detta men jag lyckas inte få till det. Det finns säkert många här som kan upplysa mig och kanske andra också i ämnet!?

Jappe
 

Krulle

HBK Intresserad
Inlägg
104
Kommun
Oskarshamn
Sv: Windows for dummies

Har open office på datorn och vill man ha över något till google drive så använder man "filöverföring" under "Nytt" uppe till vänster. Man får frågan om man vill öppna med t.ex. Google dokument.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Windows for dummies

Jag uttryckte mig dunkelt! Jag skulle vilja synkronisera två datorer så att innehållet och ändringar på den ena datorn överföres till den andra datorn och vice versa. Samma innehåll i bägge datorerna alltså. Ungefär som e-posten i imap.

Jappe
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Windows for dummies

ändringar på den ena datorn överföres till den andra datorn och vice versa.

Detta har jag ordnat med google drive, Microsofts onedrive, och från time to time även med dropbox.

Exakt hur man gör med dem alla minns jag inte på rak arm men när det gäller google drive, som är en molnlagring, så öppnades himlaporten till molnet när man laddat hem och installerat google drive för pc: https://tools.google.com/dlpage/drive?hl=sv

Detta jox skapar en mapp i din dator som ligger jämte din andra mappar och har man installerat detta i två, eller fler datorer och loggar in med sitt googlekonta så synkas alltihop, eller det man valt att synkas, mellan datorerna via molnet. Helt suveränt.
Du kan då alltså jobba i ena datorn och det synkas till den andra, samt vice versa. Man kan även jobba direkt i molnet med googles verktyg och det synkas till datorerna. Sen kan man även ladda ner appen till telefonen och synka och jobba med den också om man vill det.

Detta var googles variant, Onedrive använder jag också och då framförallt till ställplatsfilerna. Där har jag lagt till olika behörigheter för utomstående som Botte42, STACT, baggis, kanske nån mer jag inte minns i farten och det fina med den kråksången är att alla kan jobba eller visa grundfilerna direkt i sin dator utan att ladda saker hit och dit hela tiden.
Så Onedrive tycker jag också är helt kanoners, det skiljer sig lite mellan Microsofts och googles olika verktyg som man kan använda direkt i molnet men för det lilla jag använder det är det inget jag upplever som saknas.
Kan inte minnas att jag installerat något speciellt för onedrive utan det känns mer som det är inbyggt i windows och frågan brukar dyka upp när jag installerar om windows (vilket förefalller ske regelbundet för mig) vilka filer jag vill synka mot onedrive.

Ytterligare en fin sak är att eftersom sakerna ligger i sina mappar och synkas automatiskt så behöver man ju inte på något sätt alls känna sig tvingad till googles eller Microsofts verktyg, det går bra att öppna filerna med de program man har installerat i de olika datorerna och endast se på lagringstjänsterna som en hårddisk, minneskort, usb-sticka osv fast med synkning. :)

Så jag tror att både google drive och Microsofts lösningar täcker upp ditt behov så länge du placerar allt dy vill synka till deras olika mappar i datorn. Sen finns det säkert fler lösningar som passar lika bra.

mvh jocke

Edit, utbytt länk då den förra var lite väl avancerad.
 
Senast redigerad av en moderator:

Ch & Ib

FD HBK Medlem
Inlägg
640
Kommun
Vara
HBK-Nr
13303
Medlemskap
2022
Sv: Windows for dummies

Krångla inte till saker Jappe.

Installera dropbox på bägge datorerna. Logga in med samma uppgifter på bägge.

Spara dina dokument i dropbox-mappen.

Klart.

Behövs inget mer.

(Bägge datorerna behöver komma åt internt så att synkning kan ske, men det tror jag alla hänger med på att det är självklart)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Windows for dummies

Det finnes et stort antall moln fillagringer som synkroniserer mapper for windows, litt mer begrenset om en skal synkronisere mellom forskjellige platformer. Mange av tjenestene har gratis startkonti med et begrenset antall GB før en må oppgradere til betal tjeneste. En spesialitet der er google drive hvor en under visse forutsetninger kan lagre ubegrenset mengde bilder i tillegg til dokumentene i den frie delen ved å benytte google photo for bildeopplastning.
 
Toppen